Ing. Jiřina Vontorová, Ph.D. RMTVC VŠB – TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Elektromagnetické záření. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
LIBS Laser-Induced Breakdown Spectroscopy Spektrometrie laserem buzeného plazmatu.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Model atomu. Ruthefordův experiment Hmota je prázdný prostor Rozměry atomu jádro (proton, neutron) průměr m průměr dráhy elektronu (elektronový.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Kateřina Klánová 26. května 2010 F4110: Kvantová fyzika atomárních soustav TUNELOVÝ JEV A ŘÁDKOVACÍ TUNELOVÝ MIKROSKOP.
Elektromagnetické spektrum
Struktura látek a stavba hmoty
FOTONÁSOBIČ Šárka Trochtová.
PaedDr. Jozef Beňuška
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Vlnové vlastnosti částic
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Částicová stavba látek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
„Svět se skládá z atomů“
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Počítání krevních buňek
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Digitální učební materiál
zpracovaný v rámci projektu
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Stavba atomu atom = základní stavební částice hmoty (pojem atomu byl zaveden již ve starém Řecku okolo r. 450 př. n. l.; atomos = nedělitelný) současný.
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
Stavba atomu.
Atmosféra Země.
VÝBOJ V PLYNU ZA SNÍŽENÉHO TLAKU
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
Interaktivní elektrický obvod
Fyzika elektronového obalu
Prvkové složení respirabilního aerosolu
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Zařízení pro detekci hořlavých (toxických) plynů a par v ovzduší
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Neživá příroda - vzduch
Základy chemických technologií
Mgr. Jana Schmidtmayerová
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
nízkoteplotního plazmového výboje
Struktura látek a stavba hmoty
Model atomu Atom Obal Jádro obal jádro Proton - kladný
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Co už vím o fyzice mikrosvěta
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Elektrolýza Princip elektrolýzy Doplň věty.
Hledej odpověď a zdůvodni:
Transkript prezentace:

Ing. Jiřina Vontorová, Ph.D. RMTVC VŠB – TU Ostrava

 Jádro se skládá z Protonů(+) a Neutronů(0) a na orbitách se nacházejí Elektrony (-).  Elektron volného atomu se může nacházet jen na určitých energetických hladinách  Má-li elektron přejít do orbitalu s jinou energií, přijímá nebo uvolňuje energii rovnající se rozdílu energií těchto orbitalů, která je kvantována  Nejmenší kvantum energie, které elektron může vyměnit, je určeno rozdílem energií dvou energeticky si nejbližších orbitalů

 Elektronům je dodána energie  Elektrony přecházejí z klidového stavu do excitovaného (vybuzeného)  Elektrony nemohou zůstat v tomto excitovaném stavu  Vrátí-li se elektron z orbitalu o energii E n na orbital o energii E m, vyzáří foton o energii E o určité vlnové délce

Δ E = E n – E m = h.ν = h.c / λ  Δ E =energie mezi dvěma stavy  h=Planckova konstanta J.s  v=frekvence [s -1 ]  c=rychlost světla ve vakuu 2, ms -1  λ =vlnová délka

Gamma X-RaysUltra Viditelné spektrum IČRádiové vlny paprskyFialové(Mikrovlnky, TV, Radio) 0.01 nm1 nm100 nm nm1 mm1 meter 1km

 Volné atomy mohou poskytovat spektra obsahující jednotlivé vyzařované vlnové délky o různé intenzitě – čárová spektra  V OES se čárová spektra vyskytují ve viditelné oblasti a pro hůře ionizovatelné atomy v oblasti ultrafialové pod 200 nm

Schéma OES PC Mřížka Elektroda Detektory Vstupní štěrbina Vzorek Výstupní štěrbiny PMT nebo CCD

Světlo

GDOES Analyzátor s doutnavým výbojem pro zabezpečování jakosti a pro výzkum materiálů

 Elektrody: ◦ Anoda - uzemněná měděná trubice ◦ Katoda - plochý vzorek k analýze  V plazmě jsou některé atomy Ar ionizovány a povrch vzorku je těmito kladně nabitými ionty bombardován.  Atomy vzorku jsou uvolňovány procesem, který se nazývá odprašování (sputtering).  Následně jsou tyto atomy excitovány plasmou.  Světlo emitované plasmou doutnavého výboje velmi přesně reprodukuje chemické složení vzorku.

 pohled v rastrovacím elektronovém mikroskopu

 Eltra ONH  Eltra CS-2000

 Vysokoteplotní extrakce z roztaveného vzorku  Vzorek oceli umístěný v grafitovém kelímku je odporově zahříván v peci, kterou proudí nosný inertní plyn – helium (dusík v případě analýzy vodíku)  Při ohřevu vzorku na vysoké teploty (nad 2000 °C) dochází k jeho roztavení  Dusík, nebo vodík se uvolňuje v molekulární formě  Dusík nebo vodík uvolněný ze vzorku je unášen inertním plynem do detekční jednotky  Detekce dusíku nebo vodíku je prováděna na základě změny tepelné vodivosti nosného inertního plynu

 Termoevoluční analyzátory jsou využívány také ke stanovení obsahu kyslíku ve vzorcích zároveň se stanovením dusíku nebo vodíku  Nosným plynem je helium (při stanovení N) nebo dusík (při stanovení H)  Kyslík je v oceli přítomen ve formě oxidů, při vysoké teplotě jsou tyto oxidy redukovány uhlíkem (jako zdroj uhlíku slouží grafitový kelímek), přičemž vzniká a následně se ze vzorku uvolňuje oxid uhelnatý a oxid uhličitý.  Oxid uhličitý je detekován infračerveným detektorem

 Principem analýzy je spálení vzorku a detekce spalin IČ detektorem  Uhlík a síra ve vzorku se spalováním oxidují na SO 2 a CO 2  Spalování probíhá v proudu kyslíku, který je zároveň nosný plyn  Spaliny jsou zbaveny prachu a vlhkosti v lapačích  Signály emitované z IČ komor jsou selektivní a odpovídají koncentracím SO 2 a CO 2 ve směsi plynů.  Následně jsou elektronicky linearizovány a integrovány, poděleny hmotností vzorku a digitálně zobrazeny jako % S a % C. (Protože je v tomto procesu zohledněna hmotnost vzorku, výsledky nejsou závislé na navážce).

 Získání důkazu ve formě dokumentace, který poskytuje vysoký stupeň jistoty, že určitý proces bude trvale poskytovat produkt odpovídající předem určené specifikaci.  Validace analytické metody slouží k posouzení a dokumentaci kvality analytického postupu, a to stanovením požadavků na kritéria metody jako je přesnost, správnost, linearita, mez detekce, a podobně, a měřením reálných hodnot těchto kritérií.

 Správnost metody  Přesnost metody  Volba kalibračního modelu ◦ Linearita ◦ Citlivost ◦ Mez detekce ◦ Mez stanovitelnosti  Selektivita metody  Robustnost metody

Děkuji za pozornost