SharePoint Server 2010: Spravovaná metadata a taxonomie Josef Machytka MCTS, MCPD, MCITP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Jak lze využít infrastrukturu CzechPOINT v rámci úřadu Mgr. Jarmila Šmardová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Síťové operační systémy OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tvorba WWW stránek. Obsah Princip fungování WWW Současné trendy Zásady tvorby WWW stránek Netiketa.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 Vývoj a koncepce nového univerzitního webu Ondřej Kudlík
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Úvod do databází MS Access (1).
Věcné autority v roce 2016
model fungování a praxe
Základy automatického řízení 1
Účetnictví a výkaznictví
Vytvořil: Robert Döring
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Excel – tabulkový procesor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Databáze MS ACCESS 2010.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Poměr v základním tvaru.
Vkládání záznamů do databáze OBD
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Formální úprava rešerše
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Stavební fakulta ČVUT, B407
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Microsoft Office Access
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Remote login.
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Poměr v základním tvaru.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Věcné učení První pomoc
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Lineární funkce a její vlastnosti
Život bez střeva , Praha.
Grafy kvadratických funkcí
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

SharePoint Server 2010: Spravovaná metadata a taxonomie Josef Machytka MCTS, MCPD, MCITP

Agenda  První část – obecně, povídání  Obecně o taxonomii.  Spravovaná metadata v SharePoint Server 2010, související funkcionality.  Plánování, koncepce, doporučené postupy.  Současné limity a technická omezení.  (Přestávka)  Druhá část – vývoj, architektura  Základy Taxonomy API.  Potenciál spravovaných metadat pro vlastní řešení.  Architektura a zdrojový kód některých řešení.  Shrnutí, dotazy STRANA 2

Co je taxonomie?  Hierarchické uspořádání výrazů dle určitého aspektu.  Pro libovolné účely.  V oblasti architektury a ergonomie SW má široké uplatnění.  Setkáváme se s ní často. STRANA 3 Objekty sluneční soustavy HvězdyPlanetyPlanetkyKometyAsteroidyTyp ATyp BTyp C……

STRANA 4 Adresářová struktura v běžném filesystému Foto Afrika Evropa Asie Výlet Sněžka Dovolená Šumava Rakousko ČR Určující aspekt čas Určující aspekt místo Foto Výlet zoo Německo Dovolená Šumava

 Stále tvoříme jednu hierarchii.  K dispozici pouze dvě informace: zařazení v hierarchii složek a název.  Podvědomě tvoříme takové hierarchie a názvy, ve kterých se vzhledem k našim potřebám nejlépe orientujeme.  Dané potřeby podvědomě zvažujeme při vytváření dané hierarchie.  Jsou zde situace, kdy nás původní hierarchie složek vlastně omezuje. STRANA 5 Adresářová struktura v běžném filesystému

 Více metadat, pokročilou aplikační logiku a taxonomicky orientovaná metadata.  Uživatelé mají různé role v rámci aplikace, tedy jiné potřeby na stejná data.  Mnohdy jedna přirozená taxonomie složek vyhovuje. Zítra však můžeme chtít víc.  Zbavovat se složek je špatná koncepce z více důvodů.  Záleží na situaci.  Nutno zanalyzovat, plánovat a vhodně koncipovat. STRANA 6 Co vlastně potřebujeme?

 Situaci značně zjednodušuje, přináší nové možnosti.  Služba spravovaných metadat.  Funkce navigace pomocí metadat. STRANA 7 Je tu SharePoint Server 2010

 Základní pojmy.  Služba spravovaných metadat.  UI pro definici taxonomií.  Sloupec typu spravovaných metadat. STRANA 8 Demo 1

 Označit položky metadaty.  Nemusíme označovat konkrétní cílové položky.  Složka je „normální“ typ obsahu.  K dispozici jsou také sady dokumentů.  Máme-li označeno, můžeme filtrovat. STRANA 9 Taxonomie máme, co dál?

 Filtrování přes sloupec spravovaných metadat.  Navigace pomocí metadat, navigace vs filtrování.  Taxonomické a hlavní filtry, různé kombinace. STRANA 10 Demo 2

 Spravovaná metadata a search. STRANA 11 Demo 3

 Uživatelé jen označují, nebo se sami podílí na výrazech?  Jedna věc jsou metadata, druhá věc jsou sociální značky.  A s metadaty ještě souvisejí podniková klíčová slova.  Kde je hranice? Jde o přístup, jak je tvořena množina výrazů.  Používáme je, ani o tom nevíme. Jsou prakticky „na každém rohu“. STRANA 12 Folksonomie vs Taxonomie

Demo 4  Sociální značky.  Podniková klíčová slova.  Zeptejte se mě na...  Kde vlastně jsou? STRANA 13

STRANA 14 Otazníky, koncepce, postupy  Legitimní věda.  Dodržet daný aspekt. Udržet logiku věci.  Sebelepší aplikační možnosti nevyřeší problém špatně navržených struktur.  Spravovaná metadata jsou k dispozici globálně.  Důsledkem centralizace je unifikace!  Plochý číselník se také počítá.  Co když…  Více taxonomií se stejným výrazem?  Někde je potřeba začít. Velká síla v následných úpravách.

 Max. počet term-setů v term-store:  Max. počet termů v term-setu:  Max. hloubka taxonomie: 7 úrovní  Max. počet termů v term-store:  Max. počet sloupců typu spravovaných metadat v seznamu/knihovně (pozor na další sloupce): 94  Pozor na limit zobrazení seznamu při filtrování či navigaci pomocí taxonomického filtru!  STRANA 15 Současné limity

 Webové InfoPath formuláře mají problém.  SharePoint Workspace má problém.  Nelze editovat v zobrazení datového listu.  Definice filtrovaných pohledů. Nelze použít očekávané operátory (má na začátku, obsahuje, má na konci).  Nelze použít ve vzorci pro počítaný sloupec.  Není podpora ve starší verzi Office STRANA 16 Současná technická omezení

Některé zdroje     help/configure-metadata-navigation-for-a-list-or-library- HA aspx help/configure-metadata-navigation-for-a-list-or-library- HA aspx     STRANA 17

(Přestávka) SharePoint Server 2010: Spravovaná metadata a taxonomie Josef Machytka MCTS, MCPD, MCITP

STRANA 19 Kolekce webů A Úložiště/služba spravovaných metadat Kolekce webů B TaxonomyHiddenList Kde žijí?

 Microsoft.SharePoint.Taxonomy  TaxonomySession  Group  TermSet  Term  TaxonomyField  TaxonomyFieldValue STRANA 20 Taxonomy API

Potenciál pro vývoj  Stromově/hierarchicky orientované problémy.  Problematika centrálně spravovaných informací/výrazů, číselníků.  K dispozici hotové controls. Např. TaxonomyWebTaggingControl.  Výborná ergonomie. STRANA 21

 Lookup je fajn, ale …  … zasloužil by si propracovanější schopnosti i ergonomii.  Co když potřebuji vázat data v jiné kolekci?  Nebo dokonce v jiné webové aplikaci?  Máme na to vůbec něco?  Co je to vlastně vazba?  Mířím k logickým vazbám. STRANA 22 SharePoint a vazby mezi položkami

Pepo, kde máš klíče? Kdekoliv potřebuji! STRANA 23 Webová aplikace A Úložiště/služba spravovaných metadat (PK) Webová aplikace B Kolekce A1 (FK – master list) Kolekce A1 (FK – master list) Kolekce A2 (FK – list) Kolekce A2 (FK – list) Kolekce B1 (FK – list) Kolekce B1 (FK – list) Kolekce B2 (FK – list) Kolekce B2 (FK – list)

 Řešení přechodu na související položky.  Logická vazba pomocí sdíleného unikátního termu.  Ukázka funkce.  Architektura.  Zdrojový kód. STRANA 24 Demo 5

 Navigace ve wiki knihovnách?  Řešení pro stromovou navigaci stránek ve wiki knihovnách.  Ukázka funkce.  Architektura.  Zdrojový kód. STRANA 25 Demo 6

 Máme v rukou důležitý koncepční stavební prvek pro použití OOB i pro vývoj vlastních řešení.  Centralizace a z ní plynoucí unifikace nám může značně pomoci!  Vyplatí se dodržovat doporučené postupy, ale nebojme se zapojit vlastní kreativitu.  Škoda některých současných technických omezení, bez nich by byl potenciál ještě větší. STRANA 26 Shrnutí

Dotazy STRANA 27 Děkuji za pozornost