OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychické stavy.
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Vymezení, funkce, zdroje
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
OSOBNOST.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Učitel. jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovědný za: přípravu,
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
Chyby při vnímání druhých lidí
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická diagnostika
Pedagogická psychologie
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Pedagogická Psychologie
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Profese trenéra.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Psychologie výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikace učitele se žáky
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Psychologie pro učitele
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Sociální psychologie.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Psychologie koučování
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagog.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda

2 TYPOLOGIE UČITELE učitelství = činnost řídícího pracovníka styly vedení žáků: 1.) autoritativní 2.) liberální 3.) demokratický

3 1.) autoritativní styl vlastnosti: nedůvěra v žáka, jeho kontrolování poskytuje málo samostatnosti a iniciativy málo porozumění žák se nepodílí na řešení problémů vyžadována je kázeň a podřízení rozkazování a tresty nerespektuje žáka jako osobnost

4 vyvolává u žáků: napětí, podrážděnost a agresivitu slušnost a nekritické přejímání norem brání rozvoji samostatnosti a tvořivosti nepřátelský postoj vůči učiteli má negativní vliv

5 2.) liberální styl vlastnosti: neúčast učitele ve skupinových aktivitách učitel nespolupracuje s žáky nevede a nekontroluje žáka výuka nemá normy a požadavky informace a rady pouze na požádání svoboda

6 3.) demokratický styl vlastnosti: učitel má vedoucí roli a spolupracuje má porozumění a podporuje iniciativu respektuje názory a přání žáků žáci mohou navrhovat alternativy přátelský vztah mezi učitelem a žákem žák má vetší uspokojení z práce pro učitele je to obtížnější styl

7 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH PROCESŮ UČITELE 1.) vnímání 2.) představivost a tvořivost 3.) myšlení a řeč

8 1.) vnímání Sociální vnímání a.) charakter vztahu mezi vnímaným a vnímajícím b.) aktuální psychický stav učitele c.) obecná zaměřenost vnímajícího d.) speciální schopnosti pozorovatele

9 Chyby při sociálním vnímání podlehnutí prvnímu dojmu podlehnutí „haló“ efektu nesprávné úsudky chyba projekce chybná tendence figury a pozadí chyba mírnosti a přísnosti chyba centrální tendence žáka

10 2.) představivost a tvořivost Představivost tři základní typy: a.) vizuální b.) auditivní c.) kinestetický

11 Tvořivost Jejím výsledkem jsou originální výtvory. a.) objektivní b.) subjektivní Důležité jsou tyto schopnosti: senzibila, fluence, flexibilita, originalita,elaborace

12 3.) myšlení a řeč bohatá slovní zásoba výstižné vyjadřování schopnost vyjádřit své myšlenky správná výslovnost přiměřená neverbální komunikace

13 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH STAVŮ UČITELE 1.) pozornost 2.) citové stavy 3.) chování v náročných životních situacích

14 VLASTNOSTI ÚSPĚŠNÉHO UČITELE a.) vřelost b.) integrita osobnosti c.) dynamika osobnosti d.) přiměřený stupeň dominance (výzkum M. Langové a kol.) Psychické stavy úspěšných učitelů vnitřní napětí, náladovost a impulsivnost

15 Zdroje: HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele 1. Plzeň : ZČU, s. ISBN PETROVSKIJ, A. V. Vývojová a pedagogická psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, s. ISBN

16 Děkuji za pozornost