1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
2 Standardy kvality Systém kvality stále přináší mnoho otázek. –Nejsou standardy jiné pro péči a pro prevenci? –Jsou standardy kvality něco mimořádného? –Nenahradí druhové standardy obecné? –Mohu splnit standardy technicky? –Mohu splnit standardy dodavatelsky? –Musím do přípravy zapojit všechny pracovníky? –Kolik kilogramů musí mít dokumentace abychom splnili standardy? –Musíme individuálně plánovat, když klient nechce?
3 Jsou standardy kvality něco mimořádného? Standardy jsou otázkami, které si pokládáme při každodenní práci, jsou obecné a lze si je položit a také si na ně odpovědět u každé služby. Podobné otázky si kladou manažeři ve všech odvětvích lidské činnosti.
4 Nejsou standardy jiné pro péči a pro prevenci? odpověď : Ne Standardy jsou podnětem k přemýšlení nad procesy, které jsou pro sociální služby obecné.
5 Nenahradí druhové standardy obecné? Odpověď: Ne Co druhové standardy tedy nabízí: –Rozšíření obecných standardů o další upravující daný druh služby. –Doplnění obecných standardů v oblasti kritérií tak, aby to navedlo na soulad s daným standardem jako s celkem.
6 Mohu „splnit“ standardy technicky? Odpověď: NE –K poskytování sociálních služeb existuje široká nabídka pomůcek (například PC programů). –Některé jsou nabízeny klamavou reklamou – pozor! –Zakoupením programu, stejně jako tužky, souladu se standardy nedocílíte. –To neznamená, že jsou tyto pomůcky zakázány.
Kdo píše standardy? –Mohu splnit standardy dodavatelsky? Odpovědí na otázky standardů je komplex poskytování sociální služby – tedy detailní obraz této společnosti. Kdo se podílí na poskytování služby? Je to pracovník nebo dodavatel vnitřních předpisů a dalších písemností? –Musím do přípravy zapojit všechny pracovníky? Proč jsou stanoveny vnitřní postupy v organizaci? Kdo se jimi má řídit? 7
Kolik kilogramů musí mít dokumentace abychom splnili standardy? 8
Individuální plán –Kdo plánuje? Klient či pracovník –Co když klient nechce plánovat? –Kolik stránek má mít individuální plán? 9
… nepřestaňte se bavit o způsobech, jak se má poskytovat vaše služba o problémech, se kterými se setkáváte při poskytování sociálních služeb o špatné praxi (poskytovatelů, inspektorů, vzdělavatelů). To je jediná záruka pozitivního vývoje systému. 10
Děkuji za pozornost. Mgr. Petr Hanuš odbor sociálních služeb a sociálního začleňování MPSV 11