Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva a které mezi Pasiva, když víš, že pasiva jsou statky nebo služby, které ti berou peníze z kapes a aktiva ti naopak peníze přinášejí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co již víme? Příjmy Výdaje mzda nájemné z nemovitostí sociální dávky úroky z vkladů nájemné platby za elektřinu, plyn vodné a stočné poplatky TV+rozhlas
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? 1)Jaké statky a služby jsou v ekonomice považovány za aktiva? 2)Jaké statky a služby jsou v ekonomice považovány za pasiva? 3) Kdy může zdánlivé aktivum být pasivem a naopak? 4) Jak vyplnit hospodářskou výsledovku respektive bilanční rozvahu? 5) Co je to Cashflow, neboli tok peněz? 6) Proč je důležité vytvářet aktiva a kdy se můžete stát tzv. rentiérem?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Příběh zadluženého Romea
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Skupinová práce 1) Z příběhu vypiš všechna Romeova aktiva. Vysvětli proč je za aktiva považuješ? 2) Z příběhu vypiš všechna Romeova pasiva. Vysvětli proč je za pasiva považuješ? 3) Vyplňte hospodářskou výsledovku – bilanční rozvahu: Skupina A pracuje jako – učitel Skupina B pracuje jako – právník Skupina C pracuje jako – manažer Skupina D pracuje jako – lékař 4) Vysvětlete jak se s hospodářské výsledovky vypočítá tzv. Cashflow (tok peněz)?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Typy aktiv podíl ve firmě vklady do stavební spořitelny vůz peníze na účtu v bance bankovky a mince úvěry od lidí firmám bankovky a mince cizích měn předplacená finanční pomoc v potížích PC, televize staré cenné předměty peníze vložené do investičního fondu Správně spoj Popis a Aktivum starožitnosti hotovost bankovní vklad automobil dluhopisy akcie pojištění valuty podíl ve fondu elektronika stavební spoření
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL příjmy – income výdaje – expense aktiva – assets pasiva – liabilities hotovostní tok – cashflow
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Reflexe 1)Vypočítej čistý měsíční Cashflow pokud znáš: Celkové příjmy – Kč Celkové výdaje – Kč 2) Vysvětli v jakém případě může být stejná věc(statek) pasivem a v jakém případě aktivem? Na čem to závisí? 3) Kdy se člověk pomocí aktiv může stát rentiérem? (člověkem, který nepracuje a přesto má tzv. pasivní příjem). Co proto musí udělat? Jak vysoké musí být jeho pasivní příjmy v závislosti na výdajích?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.1, str Desková hra - Cashflow 101, Richdad.com, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000.