Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Smích a společnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
Úvod do sociální a kulturní antropologie
KLASICISMUS.
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Osvícenství.
Křesťanství.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Právo jako filozofický pojem
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Humorná díla Vypracoval: Robin Michálek a Milan Sklenovský.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Psychologie osobnosti
Motivace křesťanského jednání
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Filosofie křesťanského středověku
Dejvice Matěj Volf Seminář Město v dějinách Aktivita č. 1 Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Sociologie ?.
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Teorie výuky portrétu.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Významní představitelé renesanční literatury
Klasická sociologie (Max Weber)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Klasicismus a osvícenství
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
OSVÍCENSTVÍ.
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Buhismus David Lučný :D (budha).
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Úvod do středověku.
Novoplatonismus.
Literatura v období renesance
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Smích a společnost

„Ku psaní lépe smích než slzy míti, protože smích je v jádře povah lidí. Žijte vesele!” (Francois Rabelais – Gargantua a Pantagruel) „Chceme-li pochopit smích, musíme ho umístit do jeho přirozeného prostředí, jímž je společnost. (...) Smích musí odpovídat určitým potřebám života ve společnosti, musí mít společenský význam.” Henri Bergson - O smíchu

Tři teorie smíchu inkongruence - podstatou komiky je nepředvídanost, nesourodost, překvapivost prvků superiorita - nadřazenost - smích vzniká získáním převahy nad druhým relaxace - důraz je kladen na uvolnění přebytečné energie a vnitřní osvobození (psychoanalytická teorie - Freud)

Inkongruence otcem tohoto přístupu je Immanuel Kant: smích vzniká z náhlé proměny napjatého očekávání v nic. (Kritika soudnosti)

Superiorita Původ u Platona a Aristotela sociologicky lze zkoumat sexismus či rasismus ve vtipech, národní či profesní anekdoty

Druhy komiky komika - nejširší pojem - do všech jazyků přišla až po slově komedie - znamená vše, co patří do komedie humor - nejmladší ze všech pojmů - od antiky představoval tělní šťávy (tedy i slzy) - dnešní význam získal v 17. stol. díky hrám dramatika Bena Jonsona dále též naivita, ironie, absurdita...

Tři antické charakteristiky smíchu z antiky pocházejí nejen první teorie komiky, ale i základní pojetí smíchu jako společensky významného fenoménu: smích je vlastností typicky lidskou smích léčí smích osvobozuje ducha

Aristoteles u Aristotela se objevuje teze, že smích je ze všech živých tvorů vlastní jedině člověku (spis O duši) smích je dán do souvislosti s rozumem a s vládou člověka nad světem ve středověku teze problematizována: Kristus se nesmál (v literatuře Umberto Eco - Jméno růže)

Hippokrates Hippokratovy poznámky o důležitosti veselí a dobré nálady pro uzdravování nemocných jsou první výslovnou formulací hypotézy, že smích léčí tato teze je stále předmětem výzkumu humory jako tělní šťávy odkazují dodnes na naladění jedince, nikoli na komickou situaci samu

Lúkianos řecký satirik - uvedl do literatury fiktivní postavu Menippa (tzv. menippská satira) Menippos ztělesňoval smích jako životní princip - smál se i po smrti, na cestě do záhrobní říše smích zde začal být chápán jako výraz svobodného ducha - smích osvobozuje

Smích ve středověku středověká kultura byla kulturou vážnou - smích bych chápán jako nepatřičný výsměch smích je sice vlastní pouze člověku, ale nepochází od Boha, nýbrž od ďábla (Jan Zlatoústý) byl vytlačen mimo oficiální formy života - tolerován byl pouze smích sváteční, tzv. karnevalový (koncept Michaila Bachtina)

Karnevalový smích lidový, karnevalový smích byl spojen se zvláštními svátky - s masopustem, Velikonocemi, svátky bláznů, svátkem osla navazoval na římské saturnálie podstatou byla negace oficiální ideologie, její svrhnutí a znovuzrození původního řádu (proto byl církví tolerován) - blázen byl prohlášen za krále, ctěn a následně násilně svržen byl spojen s tělesným „dole“ - centrum se posunulo od srdce a hlavy k žaludku a genitáliím oproti smíchu dnešnímu měl tři specifické vlastnosti: byl všelidový (smál se každý), univerzální a ambivalentní

Všelidovost

Univerzalita Smích směřuje na všechno a na všechny

Ambivalence smích zároveň ničil a obrozoval - výsměchem utvrzoval vše vážné, oficiální negací potvrzoval řád, protože mimo karneval byl smích nemyslitelný

Karneval

Karnevalový smích v umění se středověkou lidovou kulturou bylo pevně spjato umění - případ, kdy nepochopíme umělecké dílo, nepochopíme-li společnost, v níž vzniklo literatura: Francois Rabelais, Sebastian Brant, Miguel de Cervantes, Jonathan Swift, Laurence Sterne (literární vědci nacházejí smíchovou kulturu i u Dostojevského nebo Kafky) výtvarné umění: Pieter Bruegel st., Hieronymus Bosch

Karnevalový smích v dnešních reflexích společnosti Gilles Lipovetsky (Éra prázdnoty) nazývá dnešní společnost „karnevalovou“ nebo „legrační“ - je charakteristická celkově humoristickým ovzduším, mizí rozdíl mezi vážným a nevážným Zygmunt Bauman: dnes máme karneval každý den, co je to pak ale za karneval?

Použité zdroje a literatura Bachtin, M. (2007): Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo. Gurevič, A. (1996): Nebe peklo svět. Jinočany: H&H Borecký, V. (2000): Teorie komiky. Praha: Hynek Hrych, E. (1994): Dějiny světového humoru. Praha: Marsyas Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON obrázky (s. 1, 4, 5) - Mikoláš Aleš obrázek (s.14 ) - Hieronymus Bosch (Zahrada pozemských rozkoší) obrázky (s. 13, 16) - Pieter Bruegel st. (Dětské hry, Souboj masopustu s půstem) Kodex Gigas - Ďáblova bible (s. 15)

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Miroslav Paulíček Předmět: Úvod do sociologie Datum: