© 2015 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written consent of Ipsos. 1 EMPLOYER BRAND je víc než jen nábor…
2 Každá společnost má značku zaměstnavatele, ať o ni usiluje, nebo ne.
3 Jak to s Employer brandem v Čechách? 53 % Firem věnuje tématu Employer brandu velkou nebo střední pozornost. U firem, které navštívily seminář o Employer brandu, je to 65%. 73% Zaměstnanců se při volbě zaměstnání rozhoduje i podle pověsti zaměstnavatelem na trhu. To je více než kariérní možnosti a délka dovolené. 51% Zaměstnanců vnímá svého zaměstnavatele jako firmu s dobrou pověstí. Ovšem pouze 20% je o tom zcela přesvědčeno. IPSOS, Češi a zaměstnání, 2015 IPSOS pro Human Power forum, duben 2015 IPSOS, seminář Employer brand, listopad 2015
4 ZAMĚSTNANCI SE ZAJÍMAJÍ O FIRMY, KAM CHTĚJÍ NASTOUPIT ZAMĚSTNANCŮ VYUŽILO PŘI HLEDÁNÍ PRÁCE INTERNET ZAMĚSTNANCŮ VYUŽILO PŘI HLEDÁNÍ PRÁCE SOCIÁLNÍ SÍTĚ 83%22% 55% LIDÍ MĚNILO PRÁCI PŘED VÍCE NEŽ 3 LETY 31% LIDÍ MĚNILO PRÁCI MÉNĚ NEŽ PŘED 3 LETY
5 Ovšem většinou nedostanou dobré doporučení… 27% Zaměstnanců by doporučilo svého zaměstnavatele 44% Zaměstnanců by svého zaměstnavatele nedoporučilo NPS zaměstnavatelů -17 NPS = Net Promoter Score -100…100 Zdroj: Ipsos, Češi a zaměstnání
6 Co ovlivňuje zaměstnance při výběru společnosti? OSOBNÍ PREFERENCEVNÍMÁNÍ SPOLEČNOSTI obojí je užitečné znát
7 Vnímání společnosti je velmi komplexní Brand (KLIENTI, BUSINESS PARTNEŘI, KLÍČOVÍ STAKEHOLDEŘI) Employer brand (POTENCIÁLNÍ, SOUČASNÍ A BÝVALÍ ZAMĚSTNANCI) Employer Value Proposition (POTENCIÁLNÍ A SOUČASNÍ ZAMĚSTNANCI) Reputace (VEŘEJNOST) Značka je to, co komunikujete, reputace je to, co vám lidé uvěří
8 Vnímání společnosti vzniká na různých úrovních „Word of mouth“ Reklama a komunikace Osobní zkušenost – zákazník, zaměstnanec, partner… studentů při volbě zaměstnání nejvíce ovlivňuje zkušenost ostatních (Universum, 2015) 2x větší je pravděpodobnost volby firmy, pokud má potenciální zaměstnanec pozitivní zákaznickou zkušenost (IPSOS, 2015) 46 % REPUTACE Všem je třeba věnovat pozornost!
9 Zkušenosti zaměstnanců vznikají ve všech fázích vztahu OŤUKÁVÁNÍ PRVNÍ RANDE BUDOVÁNÍ VZTAHU UDRŽOVÁNÍ VZTAHU ROZCHOD Vnímání společnosti První kontakt Nábor Proces náboru Zkušenosti kandidátů Adaptace Sžívání se společností Motivace, Engagement Loajalita Opuštění společnosti ROZUMĚJTE CÍLOVÉ SKUPINĚ, ZAUJMĚTE UNIKÁTNÍM, DŮVĚRYHODNÝM SDĚLENÍM BUĎTE PŘIPRAVENÍ, JEDNOTNÍ, REALISTIČTÍ, SLIBUJTE JEN SPLNITELNÉ A NEZAVÍREJTE SI DVEŘE DODRŽUJTE SLÍBENÉ, VĚNUJTE POZORNOST KULTIVUJTE, ZAJÍMEJTE SE O FEEDBACK, ZJIŠŤUJTE, CO U VÁS LIDI DRŽÍ A CO JE MOTIVUJE ROZEJDĚTE SE V DOBRÉM
10 Proč usilovat o dobrý employer brand? Atraktivita mezi kandidáty Nárůst počtu uchazečů přicházejících přes kariérní stránky Kvalitní a relevantní kandidáti Vyšší akceptace nabídek Větší efektivita náboru Konkurenceschopnost RECRUITMENT MOTIVACE ENGAGEMENT LOAJALITA Lepší soulad s firmou, cíli hodnotami Dopad do firemní kultury Doporučování společnosti Spokojenost Spolupráce Otevřenost inovacím Podpora značky u zákazníků Setrvání ve společnosti – efektivní plánování rozvoje Nižší náklady KLÍČOVÝ JE DOPAD NA ZÁKAZNÍKY: KVALITNÍ OBSLUHA A SLUŽBY, DOPORUČOVÁNÍ…
Prakticky: co dělat při vytváření employer brandu? 11 Definujte cílovou skupinu Zjistěte její očekávání a preference Zjistěte jak jste vnímáni jako zaměstnavatel a zda splňujete očekávání cílové skupiny Definujte jaké jsou vaše hodnoty a jak se promítají k zákazníkům 6 8 Připravte komunikaci pro cílové skupiny a otestujte Aktivujte, Rozšiřte na všechny touchpointy 3 Zjistěte v čem jste jedineční, lepší/horší než ostatní a zde je to uvěřitelné 7 Otestujte její relevanci pro cílovou skupinu a důvěryhodnost pro zaměstnance Definujte EVP 5 9 Sledujte dopad na interní ukazatele: efektivita náboru, engagement, zisk… Plňte sliby. Starejte se o reputaci a zkušenosti zaměstnanců 10
12 Najděte unikátní a pravdivou odlišnost od ostatních Slibujte jen to, co „žijete uvnitř společnosti“ Spolupracujte – HR, marketing, board, interní komunikace… Pečujte o dobrou zákaznickou i zaměstnaneckou zkušenost ve všech fázích Starejte se o reputaci IPSOS doporučení pro budování Employer brandu
13 Děkuji vám za pozornost! Lenka Šilerová Executive Director Ipsos ERM, kouč GSM: