Úhrady zdravotní péče v roce 2012, výhled do roku 2013 Ing. Petr Nosek 14.5.2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA PRO ROK 2013 POHLEDEM AMBULANTNÍHO SPECIALISTY
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Principy Úhradové vyhlášky Aktuální ekonomická situace  Příjmy a tím i stabilita systému veřejného zdravotního pojištění závisí primárně na zaměstnanosti.
Centrová léčba roku několik poznámek
Financování zdravotnictví ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Dohodovací řízení 2011 Akutní péče 100% úhrady roku 2009 včetně center a MNP (návrh SZP a AČMN) nebo 95% úhrady roku 2009 se zohledněním center a MNP (návrh.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Aktuální krize zdravotnictví
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
DRG ÚHRADOVÉ MECHANISMY ING. ZDENĚK KABÁTEK ŘEDITEL VZP ČR
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Financování zdravotnictví v ČR - mezinárodní srovnání a vývoj Ing. Marie Bílková Ministerstvo financí.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Reforma psychiatrické péče z pohledu Asociace krajů MUDr. Jan Tuček, Ph.D.
Hlavní cíle a milníky projektu DRG Restart Ing. Petr Mašek vedoucí projektu DRG Restart.
Novela seznamu zdravotních výkonů
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Příjmy a výdaje SR.
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Poptávka po zdravotní péči
následná lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Akutní lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Poskytovatelé ambulantní hemodialyzační péče Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Poskytovatelé ambulantních gynekologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Demografie vs. zdravotnictví
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Úhrady zdravotní péče v roce 2012, výhled do roku 2013 Ing. Petr Nosek

Ekonomická východiska při tvorbě úhradové vyhlášky Základním vstupem v této oblasti je Makroekonomická predikce MF  Úhradová vyhláška byla tvořena v době, kdy byla makroekonomická predikce MF ČR (3Q) relativně optimistická  V průběhu tvorby došlo k revizi predikce na méně optimistický scénář a aktuální predikce (2Q 2012) je ještě pesimističtější Nejpodstatnější pro příjmy systému veřejného zdravotního pojištění jsou  Růst HDP (nyní predikováno pouze +0,2%), růst mezd  Růst zaměstnanosti (nyní predikován pokles o 0,5%) Hospodářské zpomalení bude mít důsledky pro příjmy systému v.z.p.  Lze předpokládat, že se zpomalí růst příjmů  Je otázkou, zda dojde k růstu reálnému – tj. jestli nárůst nominálních příjmů převáží vliv inflace

Makroekonomický výhled ČR

Makroekonomická predikce MF – rizika Makroekonomická predikce vyjmenovává rizika, která by mohla vyústit v potenciálně podstatně větší zpomalení ekonomiky  Rozšiřování evropské dluhové krize Španělsko, Itálie, Řecko  Pokles akciových trhů doprovázený vysokou volatilitou  Z toho vyplývající potenciální problémy mohou zásadně snížit výběr zdravotního pojištění

Pojišťovny se stávají klíčovým prvkem systému Primární zodpovědností a smyslem existence pojišťoven je hlídat efektivnost toku financí ve zdravotnictví  Nyní vzhledem k finančnímu stavu ZP i nedobré ekonomické prognóze vyjde najevo:  jaké pojišťovny zvládnou spravovat svěřené prostředky s péčí řádného hospodáře  která pojišťovna má dobrý management Úkolem pojišťoven je tedy v roce 2012 zejména  Zaručit odpovídající péči svým pojištěncům a plynulost plateb zdravotnickým zařízením v souladu s úhradovou vyhláškou  Racionalizovat systém a omezit zbytné kapacity (i za využití nově uzavíraných rámcových smluv)  Maximálně (více než doposud) využívat možností revizí a kontroly systému tak, aby se zamezilo plýtvání

Ekonomická „realita“ při tvorbě úhradové vyhlášky Je nutné si uvědomit:  Při tvorbě úhradové vyhlášky vypadala makroekonomická situace lépe, než vypadá nyní - přesto jsou příjmy systému veřejného zdravotního pojištění zatím uspokojivé  Současná ekonomická situace a především výhled do budoucnosti neumožňují pro rok 2012 navýšení úhrad zdravotnickým zařízením  Situace ale dovoluje nechat úroveň úhrad na úrovni platné úhradové vyhlášky - s ohledem na ekonomický vývoj se předpokládá alespoň mírné navýšení výběru finančních zdrojů  Ministerstvo zdravotnictví považuje za nepřijatelné deficitní financování systému, růst výdajů na zdravotní péči bude kopírovat růst příjmů

Ambulantní péče v roce 2012 Důsledek úhradové vyhlášky pro ambulantní zařízení  Registrující lékaři – žádná změna oproti současnému stavu, registrující lékaři dostávají kapitační platbu za registrované pacienty  Ambulantní specialisté mimo nemocnice – systém úhrad na úrovni r. 2011, tvrdší regulační opatření  Komplement (Laboratoře, zobrazovací metody) – mírné snížení úhrad  Ambulantní a komplement v nemocnicích – shodný způsob úhrady jako mimo nemocnice s bezpečnostním limitem(za 100% péče 98% úhrad referenčního období)  Ambulantní specialisté se v roce 2012 bez možnosti růstu oproti segmentu akutní lůžkové péče  K by měla proběhnout restrukturalizace lůžkové péče ve prospěch ambulantních zákroků a jednodenní medicíny => v roce 2013 očekávané posílení ambulantního sektoru

Lůžková zařízení v roce 2012 Segment lůžkové péče je v současné úhradové vyhlášce prioritou  Nemocnice musí čelit zvýšeným nárokům na platy lékařů  Zvýšení DPH bude mít ze všech segmentů nejvyšší dopad právě na nemocnice  Úhradová vyhláška počítá růst financí nemocnicím v průměru o cca 3 %; lůžková zařízení tedy porostou rychleji, než segment zdravotnictví jako celek!

Lůžková zařízení  Segment lůžkové péče je členěn do tří složek - každá se specifickým způsobem hrazení: 1) Složka hrazená systémem DRG  v průměru cca % péče 2) Úhrada nezařazená do systému DRG  v průměru cca % péče 3) Individuálně sjednaná složka úhrady  v průměru cca % péče

Úhrada pomocí systému DRG  DRG – nástroj k racionalizaci systému úhrad  Typ úhrady výrazně ovlivňuje a (de)motivuje chování poskytovatelů péče  Při správném nastavení je DRG ideálním nástrojem pro jejich vymezení  Klíčové je vymezit i technické detaily (překlad, outliers, znovupřijetí, platby mimo systém DRG)  Pomocí DRG je v roce 2012 hrazeno v průměru 75% péče

Úhrada pomocí systému DRG Zásadní výhody DRG: 1) Spravedlnost - stejná úhrada za stejnou službu - cílový stav  Ukončení neustávajících argumentů ohledně spravedlivosti současného úhradového systému (větší nemocnice vs. menší nemocnice, FN vs. krajské nemocnice atd.) 2) Měřitelnost  Porovnávání produktivity a efektivnosti rozsahu a kvality péče 3) Transparentnost  Prevence korupčního prostředí díky jasnému vymezení ceny a zdravotní služby 4) Efektivita  DRG tlačí nejen na ekonomickou výkonnost, ale i na kvalitu prováděné péče  DRG napomáhá odhalení skutečné efektivity hospodaření jednotlivých poskytovatelů

Motivace systému DRG k výkonnosti DRG nabízí motivaci poskytovatelům péče k:  Lépe zacílené a rychlejší diagnostice (chyby v diagnostice se stávají nákladnými)  Efektivnější léčbě (neefektivní léčba se stává nákladnou)  Lepšímu uspořádání vnitřních procesů  Kratší čekací době mezi diagnostickou a terapeutickou fází  Lepší organizaci mezioborové spolupráce  Dostatečnému počtu případů v rámci specializací

Parametry hrazení pomocí systému DRG v roce 2012  Vyhláška počítá se zachováním sbližovacího koeficientu základních sazeb pro usnadnění přechodu na úhradu formou DRG  Většinový podíl (75%) základní sazby vychází z historických úhrad dané nemocnice  Pouze 25% tvoří základní sazba, která je v systému shodná pro všechna zdravotnická zařízení  Návrh výše technické sazby shodné pro všechny nemocnice:  Navýšení o 7%  Navýšení zahrnuje navýšení platů zdravotního personálu, které proběhlo v roce 2011 a proběhne v roce 2012  Omezení  Navýšení produkce je omezeno o 5%  Musí však být podloženo navýšením počtu ošetřených případů, aby nedocházelo k účelovému kódování

Parametry hrazení složky vyčleněné ze systému DRG Dlouhodobým cílem kultivace DRG systému je tuto skupinu co nejvíce zúžit (v roce 2012 hrazeno v průměru cca 10 – 15 % péče)  Úhrada je formou platby za výkon  Pro minimalizaci dramatických dopadů je tato péče hrazena s individuální cenou bodu daného zařízení  Navýšení o 7 %  Zahrnuje navýšení platů zdravotního personálu, které proběhlo v roce 2011 a proběhne v roce 2012  Omezení  Navýšení produkce je omezeno maximálně o 3%  Při zohlednění nárůstu hodnoty bodu o 7 % tím tedy je předpokládán objem takto definované péče ve stejném rozsahu jako v roce 2010  Při navýšení produkce oproti referenčnímu období je aplikována degresivní forma úhrady (bude uhrazena s 50% hodnotou), a to až do limitu maximálně 103 % objemu úhrady

Centrová péče Centrová péče je vysoce specializovaná a vysoce nákladná péče soustředěná do několika středisek. Týká se zejména léčby nejzávažnějších chorob typu rakovina, roztroušená skleróza apod. Nová úhradová vyhláška říká:  Na pacienta průměrné náklady ve výši 98% úhrady roku 2010  Celkový objem prostředků může v případě potřeby narůst až na 110% počtu případů r.2010 Tzn. centrová péče bude dostupná vyššímu množství pacientů v současné kvalitě

Individuálně sjednaná složka úhrady  Individuální případy  V průměru cca 10 – 12 % péče  Příklady výkonů  Defibrilátor, KV, kardiostimulátor, arteroskopie  TEP kyčle a kolene, replantace  Uvolnění karpálního tunelu  Ponechána smluvní volnost mezi pojišťovnou a poskytovatelem  Předpokládaný efekt  Navýšení objemu v žádoucích případech  Zkrácení čekacích dob (k tomu došlo při prvním zavedení individuálních kontraktů v roce 2009 v oblasti TEP)  Zvýšení efektivity při udržení výše vynaložených nákladů

Výhled 2013  Probíhá dohadovací řízení mezi ZP a ZZ o výši úhrad  MZ čeká na návrhy obou stran – zatím marně...  V úvaze:  Ambulantní sektor  Úhrada vyžádané péče - zkušební segment(y): komplement?  Posílení sektoru díky racionalizaci lůžkového fondu ČR  Navýšení režií a mzdových částí výkonů oproti přístrojové části = Novelizace Seznamu výkonů  Shodná úhrada ambulantní a kompl. péče uvnitř a vně LZZ  Akutní lůžková péče  Sbližování individuální a technické sazby DRG  Převedení jednodenní péče pod DRG  Kritéria přijetí k hospitalizaci  Zrušení risk-koridoru pro ambulantní péči v LZZ

Děkuji za pozornost