OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Interaktivní testy v matematice
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
R EGISTRAČNÍ ČÍSLO : CZ.1.07/2.4.00/ N ÁZEV PROJEKTU : V ZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU K ATEDRY PSYCHOLOGIE.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
C lékařská fakulta – Univerzity Karlovy v Praze Sylabus pro prezentační dovednosti – individuální (IV.) Lektoři: PhDr. Jana Kasalová, PhDr. Jiří.
Projekt empirického výzkumu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Testování obalu přednáška.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Děti a rodiče před televizí
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
PhDr. Veronika Girglová
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 Zpráva z reprezentativního výzkumu Jan Krajhanzl, Jan Skalík, Ondřej Špaček, Tomáš Chabada, Karel Čada,
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Škola pro všechny Setkání koordinátorů inkluze ZŠ Jeseník, Fučíkova
Projekt KAP LK. Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory.
Podpora nadání na prvních stupních s důrazem na „malé školy“
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Šablony OP VVV a podpora nadání
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Mixed methods design (MMD)
Mgr. Tereza Brumovská, M.Sc.
Sociální práce s rodinou 4
Metody psychologie.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
I. Dvořák Zahajovací setkání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

SPOLUPRÁCE S ETP KOŠICE FIE kluby

SPOLUPRÁCE S ETP KOŠICE FIE kluby Efekt tréninku Monitorování KK kluby

CÍLE VÝZKUMU -Pilotní ověření efektivity tréninkového programu FIE u vybrané skupiny romských žáků -Efekt FIE tréninku u naší skupiny dětí - Zda je možné námi navrženým způsobem testovat efektivitu - Zda FIE obecně funguje

DESIGN VÝZKUMU testy dotazník rozhovory pozorování pretest Kontrolní vs. experimentální skupina FIE klub KK klub trénink testy rozhovory pozorování retest - Kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu

CO A PROČ SLEDUJEME? - FIE je jedna z nejrozšířenějších metod určených ke kognitivnímu rozvoji zajímá nás efektivita metody u romských žáků z vyloučených lokalit Sledujeme specifický vliv FIE na: - oblast kognitivní a na oblast matematických dovedností - jazykovou oblast - volní charakteristiky - oblast emocí - sociální oblast

JAK LZE SLEDOVAT EFEKT TRÉNINKU? X dojmy V rozhovory (před a po) V pozorování (před a po) X dětem to po tréninku jde lépe V porovnání výsledků před a po tréninku u kontrolní a experimentální skupiny

EXPERIMENTÁLNÍ VS. AKTIVNÍ KONTROLNÍ SKUPINA - ideální stav – obě skupiny se liší pouze v jediném parametru (v našem případě přítomnost FIE metody) - shodnost by tedy měla být jak v pretestových charakteristikách, tak ve fungování tréninkového programu (délka organizovaných aktivit) - jedině při tomto uspořádání můžeme případné rozdíly mezi skupinami v retestu vysvětlit pomocí FIE

PředPo Kontrolní skupina Experimentální skupina

TESTOVÁ BATERIE Kognitivní testy Paměť Porozumění sociálním situacím Vyvozování vztahů Prostorová představivost Schopnost zobecnění Jazykové testy Slovní zásoba Aktivní a pasivní porozumění řeči Fonematické uvědomování Tvorba množného čísla Prediktory gramotnosti Matematické dovednosti Znalost čísel Porovnávání a míra Schopnost práce s čísly na verbální a předmětné úrovni Konzervace

DOTAZNÍK - zaměřeno na tři oblasti: posuzování dítěte, vztah ke škole jako k instituci, zázemí dítěte - aktuálně vycházíme ze dvou charakteristik rodin SES Proškolní odhad rodiny

ROZHOVORY A POZOROVÁNÍ -S rodiči – jedno období -S učiteli – dvě období -S lektory – dvě období -S dětmi - dvě období -Pozorování (ve třídách a na klubech) – dvě období

ROZDĚLENÍ DĚTÍ DO SKUPIN Pretest Rozdělení dětí do skupin Rozběhnutí klubů (FIE a KK)

VÝZKUMNÝ VZOREK Experimentální: 10 Kontrolní: 9 Stará Lubovňa Experimentální: 9 Kontrolní: 9 Velká Ida Experimentální: 8 Kontrolní: 9 Herlany - 54 žáků (27 experimentální skupina, 27 kontrolní skupina) 1. tříd ze 3 lokalit

HARMONOGRAM VÝZKUMU - srpen 2015 (školení administrátorů v testových metodách) - září 2015 (sběr kvantitativních dat, rychloanalýza, rozdělení dětí do skupin) - říjen – listopad 2015 (sběr kvalitativních dat) - duben – květen 2016 (sběr kvalitativních dat – 2. etapa) - červen 2016 (sběr kvantitativních dat – 2. etapa) - červenec – září 2016 (analýzy dat)

KDE JSME TEĎ? - děti jsou otestované, data vyhodnocená - děti jsme rozřadili do skupin (v žádném parametru, včetně dotazníkových údajů se skupiny neliší) - proběhla první část sběru kvalitativních dat (rozhovory s učiteli a rodiči)