OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
SPOLUPRÁCE S ETP KOŠICE FIE kluby
SPOLUPRÁCE S ETP KOŠICE FIE kluby Efekt tréninku Monitorování KK kluby
CÍLE VÝZKUMU -Pilotní ověření efektivity tréninkového programu FIE u vybrané skupiny romských žáků -Efekt FIE tréninku u naší skupiny dětí - Zda je možné námi navrženým způsobem testovat efektivitu - Zda FIE obecně funguje
DESIGN VÝZKUMU testy dotazník rozhovory pozorování pretest Kontrolní vs. experimentální skupina FIE klub KK klub trénink testy rozhovory pozorování retest - Kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu
CO A PROČ SLEDUJEME? - FIE je jedna z nejrozšířenějších metod určených ke kognitivnímu rozvoji zajímá nás efektivita metody u romských žáků z vyloučených lokalit Sledujeme specifický vliv FIE na: - oblast kognitivní a na oblast matematických dovedností - jazykovou oblast - volní charakteristiky - oblast emocí - sociální oblast
JAK LZE SLEDOVAT EFEKT TRÉNINKU? X dojmy V rozhovory (před a po) V pozorování (před a po) X dětem to po tréninku jde lépe V porovnání výsledků před a po tréninku u kontrolní a experimentální skupiny
EXPERIMENTÁLNÍ VS. AKTIVNÍ KONTROLNÍ SKUPINA - ideální stav – obě skupiny se liší pouze v jediném parametru (v našem případě přítomnost FIE metody) - shodnost by tedy měla být jak v pretestových charakteristikách, tak ve fungování tréninkového programu (délka organizovaných aktivit) - jedině při tomto uspořádání můžeme případné rozdíly mezi skupinami v retestu vysvětlit pomocí FIE
PředPo Kontrolní skupina Experimentální skupina
TESTOVÁ BATERIE Kognitivní testy Paměť Porozumění sociálním situacím Vyvozování vztahů Prostorová představivost Schopnost zobecnění Jazykové testy Slovní zásoba Aktivní a pasivní porozumění řeči Fonematické uvědomování Tvorba množného čísla Prediktory gramotnosti Matematické dovednosti Znalost čísel Porovnávání a míra Schopnost práce s čísly na verbální a předmětné úrovni Konzervace
DOTAZNÍK - zaměřeno na tři oblasti: posuzování dítěte, vztah ke škole jako k instituci, zázemí dítěte - aktuálně vycházíme ze dvou charakteristik rodin SES Proškolní odhad rodiny
ROZHOVORY A POZOROVÁNÍ -S rodiči – jedno období -S učiteli – dvě období -S lektory – dvě období -S dětmi - dvě období -Pozorování (ve třídách a na klubech) – dvě období
ROZDĚLENÍ DĚTÍ DO SKUPIN Pretest Rozdělení dětí do skupin Rozběhnutí klubů (FIE a KK)
VÝZKUMNÝ VZOREK Experimentální: 10 Kontrolní: 9 Stará Lubovňa Experimentální: 9 Kontrolní: 9 Velká Ida Experimentální: 8 Kontrolní: 9 Herlany - 54 žáků (27 experimentální skupina, 27 kontrolní skupina) 1. tříd ze 3 lokalit
HARMONOGRAM VÝZKUMU - srpen 2015 (školení administrátorů v testových metodách) - září 2015 (sběr kvantitativních dat, rychloanalýza, rozdělení dětí do skupin) - říjen – listopad 2015 (sběr kvalitativních dat) - duben – květen 2016 (sběr kvalitativních dat – 2. etapa) - červen 2016 (sběr kvantitativních dat – 2. etapa) - červenec – září 2016 (analýzy dat)
KDE JSME TEĎ? - děti jsou otestované, data vyhodnocená - děti jsme rozřadili do skupin (v žádném parametru, včetně dotazníkových údajů se skupiny neliší) - proběhla první část sběru kvalitativních dat (rozhovory s učiteli a rodiči)