Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální reprezentace
Advertisements

CIT Základní pojmy Díl I.
Elektrotechnika Automatizační technika
Pásková jednotka Páskové jednotky pracují na magnetickém principu podobně jako diskety nebo pevné disky. Rozdíl je pouze v tom, že se záznam provádí na.
Fyzika - mechanika.
Fyzika + Elektřina.
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
Analogově digitální převodník
Multimédia Žlutířová Eva.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Hydraulické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Historie počítačů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Webová stránka, princip HTML a CSS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Technické prostředky v požární ochraně Požární žebříky.
Technická mechanika – Čepové tření
Technická mechanika – Skládání sil 2
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Vytápění Zdroje páry. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Struktura datových sítí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATEMATIKA Mocniny s celým exponentem
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Periferní zařízení počítače - opakování
Číselné soustavy - převody
Převody čísel. soustav - opakování
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Výroba eurooken - video
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Bezpečný počítač.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Elektronická komunikace
Výstupní zařízení počítače - skener
Inf Cykly ve vývojových diagramech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip streamování videa a hudby
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Karnaughovy mapy – tři proměnné
Elektrické měřící přístroje
Fyzika – Zesilovač.
Fyzika – Přenosová soustava ČR
Software počítače 2 - opakování
Inf Tabulkový procesor
Inf Barevné ladění dokumentů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ELEKTROTECHNIKA Intenzita elektrického pole
Elektrické měřící přístroje
Ukládání dat v paměti počítače
ELEKTRONIKA Zesilovače – princip, druhy
Číselné soustavy - Opakování
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Inf Formáty grafických souborů
Technická mechanika – Skládání sil
Fyzika – Jednoduchý elektrický obvod
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Spojité a nespojité řízení
Fyzika – Kmitavý pohyb.
Fyzika – Usměrňovače.
Fyzika – Zvuk.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Inf Analogové a digitální zařízení

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_02

Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žákovi je vysvětlen rozdíl mezi analogovým a digitálním přístrojem a je mu ukázáno, jak je převáděn analogový signál na digitální. Klíčová slova: analogové zařízení, digitální zařízení, signál, vzorkovací frekvence Analogové a digitální zařízení

Analogová zařízení  pro záznam informací používají křivku, která znázorňuje konkrétní fyzikální jev  např. magnetofon převede audio signál na křivku zaznamenávající průběh magnetického pole a ta je zapsána na pásek v kazetě  nevýhodou je, že kopírováním záznamu vždy dochází k jeho zkreslení a tedy ztrátě kvality

Digitální zařízení  využívá tzv A/D převodník analogového signálu  signál je převeden a zaznamenán jako číslo  nedochází ke ztrátám informace a ani kvality signálu  vyžaduje určitý početní výkon (rychlost, objem dat) daného zařízení

Jak to funguje?  v elektrických přístrojích jsou informace ukládány a zpracovávány pomocí elektrických veličin (el. napětí, proud, intenzita,...)  analogová zařízení informaci kódují napětím, které odpovídá (analogické) velikosti vstupního fyzikálního jevu  digitální zařízení informaci vyjádří pomocí čísel zapsaných v dvojkové soustavě a tyto číslice (digit = číslice) jsou pak převedeny na el. napětí

Jdeme zpívat  když zpěvák zpívá do mikrofonu vznikne analogový záznam jeho zpěvu

Jdeme zpívat  při převodu na digitální signál musí být mnohokrát za vteřinu změřena hodnota analogového signálu  vzorkovací frekvence je veličina udávající, kolikrát za vteřinu je signál změřen

Jdeme zpívat  naměřené hodnoty jsou vyjádřeny pomocí číslic (na obrázku v desítkové soustavě)

Jdeme zpívat  počítač s číslicemi pracuje ve dvojkové soustavě (jen hodnoty 0, 1)  např 234 D = B  takto zapsaná čísla se dají v el. přístrojích vyjádřit tak, že napětí od 0V do 1V odpovídá číslici 0 a napětí od 3V do 5V odpovídá číslici 1  číslo 234 D = B je předeno na digitální signál, což je vidět na obrázku

Srovnání  analogová technologie  je jednodušší a proto také byla používána dříve (magnetofon, rádio, televize,... )  je citlivější na rušení a jiné chyby  digitální technologie  modernější než analogové  pokud dojde k chybě (špatná hodnota napětí) je digitální zařízení většinou schopno chybu detekovat a často i opravit  pro moderní přístroje není složitá a tak se stále častěji používá (počítače, CD, DVD, mobilní telefony, digitální televize a rádio,...)

Cvičení  Digitální záznam používá dva stavy 0 a 1. Kolik základních stavebních jednotek pro záznam informací používá DNA?  Proč je ukládání informací pomocí DNA daleko efektivnější než současné používané technologie?

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Gymnázium na Vítězné pláni. Analogová a digitální technika. [online] Dostupné z: govaadigitalnitechnika.htm ZAVADIL, Jaroslav. Analogová a digitální zařízení. [online] Dostupné z: Wikimedia Foundation. Analogový signál. [online] Dostupné z: Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu a vlastní tvorby.