Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DAŇOVÁ EVIDENCE (DE) ZÁKLADNÍ POJMY
Advertisements

Plánování auditu 3. cvičení.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nová koncepce účetnictví veřejné správy po v praxi pro p.o.
Evidence a inventury majetku
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH
Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
Právní úprava účetnictví
Problematika zavedení věcného břemene do KN
Odbor 28 - Účetnictví a audit Rámec základních legislativních změn Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
ÚČETNICTVÍ STÁTU: ÚČETNÍ REFORMA V OBLASTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_282.
Přednáška č. 1 Základy účetnictví.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Podstata účetnictví Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
inventarizace majetku a závazků
Úvod do účetnictví.
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
01.14 Inventarizace majetku
Jednoduché účetnictví
Účetní technika.
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek Štencel.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1155Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Úvod k účetnictví ÚSC.
Účetnictví 1 6. kapitola: Metodické prvky účetnictví
Pracovní schůzka s ekonomy PO v roce 2014 I nventarizační zpráva a upozornění na zjištěné nedostatky z kontroly hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření.
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pecková. Dostupné z Metodického portálu
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Reforma účetnictví státu Odbor 18 Hlavního účetního a metodiky účetnictví.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Ing. Michaela Stříbrná.
Tematické následné veřejnosprávní kontroly hospodaření příspěvkových organizací – majetek, inventarizace.
Porada ředitelů a ekonomů příspěvkových organizací v sociální oblasti Téma: Reforma veřejných financí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh konsolidační vyhlášky a návrh novely technické vyhlášky.
Inventarizace majetku a závazků
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Kapitola 3 směrnice 36/INA-VOK Zásad vztahů Změny navrhované OE
Inventarizace a odpisování
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Účetní doklady III.
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
Výtah nálezů z kontrolních protokolů
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Inventarizace v roce prosinec 2018
Poznatky z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….); Inventarizace
Transkript prezentace:

Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová

Upozornění, která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku § 9 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí: „Při přezkoumání je povinna poskytnout součinnost i územním celkem zřízená nebo založená právnická osoba. U příspěvkové organizace přezkoumávající orgán kontroluje hospodaření a nakládání s majetkem a s příspěvky, které jí územní celek poskytl.“ 2

Zápis z 1. dílčího přezkoumání hospodaření Olomouckého kraje. Olomoucký kraj byl upozorněn na nedodržování ustanovení vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků (dále vyhláška) příspěvkovými organizacemi.

Před zahájením inventarizace nebyl sestaven „plán inventur“. Povinnost dle § 3 odst. 1 písm. a) a § 5 vyhlášky. Plán inventur obsahuje nejméně údaje o: a)okamžiku zahájení a ukončení jednotlivých inventur a okamžiku, ke kterému se zjišťují skutečné stavy, b)vzniku a zahájení a ukončení činností jednotlivých inventarizačních komisí, c)seznamy inventurních soupisů a dodatečných inventurních soupisů, které budou sestavovány, d)popis postupu při rozdílové inventuře DHM (při zahájení k rozhodnému dni), e) v případě inventarizace prostřednictvím jiných osob - popis zajištění koordinace. 4

Nebyl veden seznam a popis inventarizačních identifikátorů. Povinnost dle § 3 odst. 2 písm. b) vyhlášky. Všechny částí inventarizačních položek (jednotlivý majetek a každý závazek) musí být označeny nezaměnitelným inventarizačním identifikátorem pro jejich jednoznačné určení. Účetní jednotka VEDE seznam identifikátorů a rovněž jasně definuje tvorbu zavedených identifikátorů. 5

Inventarizační zpráva neobsahovala seznam inventurních soupisů a dodatečných inv. soupisů. Rozsah dle dle § 2 písm. e) vyhlášky. Inventarizační zpráva obsahuje shrnutí všech podstatných skutečností o všech provedených inventurách, včetně seznamu všech inventurních soupisů, dodatečných inventurních soupisů, inventurních zápisů a inventurních závěrů a informace o všech inventarizačních rozdílech a zúčtovatelných rozdílech. 6

Nebylo doloženo provedení dokladových inventur Povinnost dle § 2 písm. m) vyhlášky. Inventarizační evidence se člení na: a)inventurní evidence (soupis evid. majetku a závazků odsouhlasený se stavem účetním), b)pomocná evidence (doklady prokazující existenci), c)jiná evidence (evidence KN), Inventurní evidence vyhotovené před zahájením inventury musí po ukončení inventur obsahovat všechny zápisy, poznámky, odkazy, zjištění o průběhu inventury. Nutno opatřit podpisovým záznamem a datem provedení inventury. 7

Inventurní soupisy a dodatečné inventurní soupisy neobsahovaly náležitosti. Povinnost dle § 8 vyhlášky. Například: Rozsah inventurních soupisů a dodatečných inventurních soupisů (seskupení syntetických účtů). Celková výše ocenění majetku nebo závazků soupisu. Seznam příloh inventurního soupisu. Seznam a podpisové záznamy členů inventarizační komise. Dále viz vyhláška. 8

Další nedostatky 1.Nebyla provedena úplná fyzická inventura materiálu na skladě. 2.Předložené inventarizační soupisy neobsahovaly podpisy členů DIK. 3.Příspěvková organizace nevedla pozemek zatížený věcným břemen na samostatném analytickém účtu (nerespektováno ustanovení 4.2 b) Českého účetního standardu č. 701.). 4.Příspěvková organizace neaktualizovala řádně směrnice. 5.Podle ustanovení § 252 a násl. zákoníku práce se uzavírají dohody o hmotné odpovědnosti. 9

DĚKUJI ZA POZORNOST ING. MICHAL OBRUSNÍK 10

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nová povinnost zveřejňovat obecné informace o výsledcích kontrol dle § 26 zákona č. 255/2012 Sb. -Způsobem umožňující dálkový přístup – web Olomouckého kraje MENU / Kontrola – Výsledky kontrol vykonaných v roce 2014 Nejzávažnější, nejčastější Termín –

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nedostatky s dopadem na stav majetku a závazků vykázaný v účetní závěrce nebyla provedena inventarizace veškerého majetku a závazků (nebyla provedena dokladová inventarizace, nebyl průkazně ověřen skutečný stav majetku a závazků, nebyl zjištěn případný inventarizační rozdíl a nebylo o něm účtováno do běžného účetního období); nebylo provedeno správné ocenění majetku vč. zásob (do pořizovacích cen nebyly zahrnuty veškeré náklady související s pořízením - např. dopravné, montáž); 12

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nedostatky s dopadem na stav majetku a závazků vykázaný v účetní závěrce: nebyl vykázán správný stav majetku a závazků z důvodů chybných postupů účtování (např. o kuponech UNIŠEK nebylo účtováno jako o ceninách, o vratkách a přeplatcích bylo účtováno na účtech pohledávek, ačkoli se jednalo o závazky). 13

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nedostatky s dopadem na výsledek hospodaření hladina významnosti pro opravy minulých let byla stanovena v rozporu s právní úpravou; hlavní a doplňková činnost nebyla sledována odděleně (v souladu se Zřizovací listinou); tvorba FKSP nebyla provedena v souladu s vyhláškou č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb. 14

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nedostatky při hospodaření s majetkem majetek byl vyřazen z účetní a majetkové evidence dříve, než byl skutečně zlikvidován; nebyl prokázán okamžik fyzické likvidace majetku; nebyl prokázán způsob vyřazení majetku; provedení dokladové inventury bylo doloženo pouze účetními zápisy z hlavní knihy (chyběla evidence nezávislá na účetnictví); nebyla provedena inventura účtů, na kterých byly v průběhu účetního období zachyceny hospodářské operace a které ke dni inventarizace vykazovaly nulový zůstatek; 15

Výsledky veřejnosprávních kontrol – vykonávaných zřizovatelem Nedostatky při hospodaření s majetkem nebylo účtováno o podmíněných závazcích z důvodu užívání cizího majetku v podrozvaze při vyřazování majetku nebylo postupováno v souladu s pokyny zřizovatele a zřizovací listinou (svěřený neupotřebitelný hmotný majetek v pořizovací ceně nad 200 tis. Kč byl zlikvidován před písemným souhlasem zřizovatele); nebylo důsledně postupováno v souladu s některými vnitřními předpisy (např. škodní komise neprojednala průkazným způsobem škodní událost).. 16

DĚKUJI ZA POZORNOST MGR. ZUZANA PUNČOCHÁŘOVÁ 17