Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Advertisements

Základní finanční výkazy
Účetní závěrka ÚČETNÍ ZÁVĚRKA OBSAHUJE: Rozvahu Výkaz ziků a ztrát
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
. Účetní systémy 1 2. přednáška. Bilance a její pojetí - vychází z výchozí teze o tom, jaký je účel bilance: a) pojetí monistické b) pojetí dualistické.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Financování stavební zakázky
Účetní subsystémy dle primárních uživatelských potřeb
. Účetní systémy 1 2. přednáška Teorie bilancí. Teorie účetnictví – následuje praxi, zobecňuje některé prvky, rozvíjí dále možnosti (neexistuje před prakt.
Bohumil Král katedra manažerského účetnictví
ÚČETNICTVÍ PRO MANAŽERY
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví
Úvod do podnikových financí
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_01.
Úvod do manažerského účetnictví
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Výkazy pro měření a řízení zisku
Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování.
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
Jakub Špork 22. listopadu O co dnes půjde?  Trust  Transparency  Accountability  Evidence.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Rozpočty.
Akreditace kurzu 1MU403 Manažerské účetnictví II. vybrané části
CHARAKTERISTIKA ÚČETNICTVÍ
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
1.roč. magisterského studia
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
IAS 1 - Sestavování a zveřejňování účetní závěrky Cíl : - srovnatelnost s ÚZ předchozích období - srovnatelnost s ÚZ jiných podniků.
Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Odpovědnostní účetnictví
Základy účetnictví 1. přednáška.
Manažerského účetnictví Hana Jurajdová
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
. Účetní systémy 1 2. přednáška Teorie bilancí.
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Úvod do podnikových financí
Cvičení z manažerského účetnictví
Manažerské účetnictví
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Základy účetnictví 1. přednáška. Význam a funkce účetnictví Význam: Význam: poskytuje informace pro své uživatele Funkce: Funkce: - zobrazovat ekonomické.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
. Účetní systémy 2. přednáška IFRS – koncepční rámec.
Podnikohospodářské techniky postupu
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Manažerské účetnictví
NAUKA O PODNIKU II Účetní závěrka.
Management a řízení hotelu
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Akreditace kurzu 1MU403 Manažerské účetnictví II. vybrané části
Transkript prezentace:

Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví

Strana  2 Co je účetnictví?  uspořádaný systém informací, který v peněžním vyjádření zobrazuje podnikatelský proces (hodnotovou stránku podnikatelského procesu)  modelové zobrazením reality -principy a metody účetního zobrazení, „rozpoznání“ podstaty hospodářských transakcí, pravidla jejich ocenění  nástroj komplexního měření  finanční pozice  výkonnosti  změny ve finanční pozici

Strana  3 Finanční pozice, výkonnost a změny ve finanční situaci v účetních výkazech AKTIVA AKTIVA Dlouhodobá aktiva Krátkodobá aktiva Zásoby Zásoby Pohledávky Pohledávky Peněžní prostředky Peněžní prostředky peněžní ekvivalenty peněžní ekvivalenty PASIVA PASIVA Vlastní kapitál Základní kapitál Základní kapitál Kapitálové fondy Kapitálové fondy Hospodářský výsl. Hospodářský výsl. Cizí kapitál ROZVAHA VÝKAZ PENĚŽNÍCH TOKŮ VÝSLEDOVKA

Strana  4 Uživatelé účetních informací a jejich informační potřeby  různé skupiny uživatelů řeší  různé rozhodovací úlohy, pro které potřebují  různé informace, a proto mají  různé požadavky na zobrazení podnikatelského procesu v účetnictví  PRO KOHO?  PROČ?  CO?  JAK?

Strana  5 Uživatelé účetních informací PODNIKATELSKÝ PROCES PROCES ZÁKAZNÍCI KONKURENCE VĚŘITELÉ VLASTNÍCI EXTERNÍ UŽIVATELÉ FIN. ÚŘAD ČSÚ STÁT ŘÍDICÍ PRACOVNÍCI INTERNÍ UŽIVATELÉ ZAMĚSTNANCI

Strana  6 Uživatelé účetních informací PODNIKATELSKÝ PROCES PROCES EXTERNÍ UŽIVATELÉ STÁT INTERNÍ UŽIVATELÉ FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ DAŇOVÁ EVIDENCE A STATISTICKÉ VÝKAZY

Strana  7 Vztah finančního a manažerského účetnictví FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ  preference stabilního vývoje  dodržování pravidel zabezpečuje spolehlivé a srovnatelné informace  syntetické informace  orientace na výsledky dosažené v minulosti  informace vykazované v pravidelných intervalech  výstupy (výkazy) veřejně přístupné MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ  kritické informace o podniku  specifické informace podle potřeb managementu umožňující aktivně měnit chování podniku  analytický pohled na podnik  srovnání skutečnosti s předem stanoveným vývojem  informace s minimálním zpožděním za skutečným průběhem  utajené informace

Strana  8 Činnosti podniku 1.Hlavní výdělečná činnost -podstatou je transformace vynaložených zdrojů na výstupy (výkony) VSTUPY(oběť)VÝSTUPY(prospěch) TRANSFORMACE NÁKLADYVÝNOSY TRANSFORMACE 2.Finanční a investiční činnost -podstatou je zhodnocení zdrojů poskytnutím kapitálu ZDROJEODMĚNA POSKYTNUTÍKAPITÁLU MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ

Úplný výsledek za období v externích výkazech  využití externími uživateli – zobrazení vykázaného zisku v externích výkazech – požadavek „úplnosti“  vymezení obsahu úplného výsledku – „comprehensive income“ (dle IAS 1 – „Prezentace účetní závěrky“) -Definice: „ Změna ve vlastním kapitálu za období, která vyplývá z jiných transakcí a událostí, než jsou změny vyplývající z transakcí s vlastníky (jednajícími v rámci své pravomoci jako vlastníci).“ -skládá se ze zisku za období a tzv. ostatního úplného výsledku -ostatní úplný výsledek obsahuje položky, které nejsou vykazovány výsledkově  rozlišení výnosů „Revenues“ a nákladů „Expenses“ a tzv. přínosů „Gains“ a úbytků „Losses“, které jsou výsledkem činností, které jsou mimo kontrolu společnosti Vztah FU, NU a MU 9

Strana  10 Cíle, obsah a struktura manažerského účetnictví  cíl: zjišťování, třídění, analýza a prezentace (vykázání) informací; -a to takovým způsobem, který umožní řídicím pracovníkům cílevědomě ovládat podnikatelskou činnost  obsah: závisí na hierarchii a návaznosti cílů strategického, taktického a operativního řízení  subsystémy: 1. účetní informace pro řízení podnikatelského procesu, o jehož parametrech bylo již v zásadě rozhodnuto → nákladové účetnictví 2. účetní informace pro rozhodování (taktické a strategické) o variantách budoucího vývoje podnikatelského procesu → manažerské účetnictví (v užším pojetí)

Vztah manažerského a nákladového účetnictví Manažerské účetnictví (systém účetních informací pro řízení a rozhodování) Nákladové účetnictví (účetnictví pro řízení podnikat. procesu, o jehož parametrech již bylo rozhodnuto) Manažerské účetnictví (účetnictví pro rozhodování o budoucích alternativách činnosti) Informace pro operativní řízení, v bezprostřední návaznosti na řízení taktické (plán, porovnání se skutečností, běžná a preventivní kontrola) Informace pro variantní rozhodování (na existující kapacitě a o budoucí kapacitě) Informace pro řízení po linii útvarů, výkonů a procesů Komplexní informace pro vrcholové řízení a rozhodování Řízení zejména hospodárnostiŘízení zejména účinnosti a efektivnosti Informace pro vyhodnocení vlivu změn v objemu a sortimentu výkonů dod. na trh Informace pro zásadní změny činnosti (strategický marketing, výzkum a vývoj, investiční rozhodování) Podnikové rozpočty - Rozpočtová výsledovka, rozvaha, rozpočet peněžních toků Vztah podnikového rozpočtu, vnitropodnikových rozpočtů středisek, kalkulačního systému, vnitropodnik. cen Podnikové střednědobé a dlouhodobé rozpočty

Strana  12 Informační zajištění řídicího cyklu PLÁNOVÁNÍ  stanovit cíl  určit požadované hodnoty ORGANIZACE  zadat úkol  motivovat KONTROLA  zjistit skutečné hodnoty  porovnat skutečnost a plán REALIZACE  provést/ vykonat Nákladové účetnictví Manažerské účetnictví

Strana  13 Vztah controllera a řídicího pracovníka CONTROLLER  připravuje podklady pro plánování a rozhodování  informuje o odchylkách  připravuje metodiku kalkulací, rozpočtování, systém kalkulací a rozpočtů  informuje o změnách v okolí podniku  je poradce managementu ŘÍDICÍ PRACOVNÍK  plánuje, rozhoduje  reaguje na zjištěné odchylky  prosazuje a využívá informace připravených systémů kalkulací, rozpočtů  reaguje, aby udržel dlouho-dobou rovnováhu s okolím  akceptuje controlling v procesu řízení