Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

. Účetní systémy 2. přednáška IFRS – koncepční rámec.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: ". Účetní systémy 2. přednáška IFRS – koncepční rámec."— Transkript prezentace:

1 . Účetní systémy 2. přednáška IFRS – koncepční rámec

2 Současný stav v přijetí IFRS - modrá barva = přijetí nebo doporučení
Source: Deloitte –

3 Charakteristika soustavy standardů IAS/IFRS
- všechny IAS/IFRS vycházejí z předem stanoveného Koncepčního rámce : = obecné principy a východiska pro přípravu jednotlivých standardů, = zajišťuje jednotnost řešení obsažených ve všech vydávaných standardech - vychází ze všech zkušeností nabytých za dobu od stanovení Koncepčního rámce US GAAP - V ČÚS stanoven Koncepční rámec není (některé prvky součástí právní úpravy)

4 Koncepční rámec vymezuje : cíl účetní závěrky (ČÚS : od r. 2016)
uživatele účetní závěrky předpoklady zpracování účetní závěrky kvalitativní charakteristiky účetní závěrky základní prvky účetní závěrky pojetí kapitálu a uchování kapitálu

5 - Cíl účetní závěrky = poskytovat informace o finanční pozici,
výkonnosti a změnách ve finanční pozici firem, které jsou užitečné širokému okruhu uživatelů pro přijímání racionálních ekonomických rozhodnutí a pro posuzování úspěšnosti managementu v hospodaření se svěřenými prostředky

6 - Uživatelé účetní závěrky
investoři a jejich poradci zaměstnanci a jejich představitelé poskytovatelé výpůjčního kapitálu dodavatelé a jiní obchodní věřitelé zákazníci vlády a jejich orgány veřejnost

7 - Předpoklady zpracování účetní závěrky
= nejobecnější východiska účetního zobrazování, které determinují způsob, jakým účetnictví zachycuje ekonomické procesy v podniku: a) akruální princip b) nepřetržité trvání podniku

8 - Předpoklady zpracování účetní závěrky
= nejobecnější východiska účetního zobrazování, které determinují způsob, jakým účetnictví zachycuje ekonomické procesy v podniku: a) akruální princip (určuje způsob záznamu změn v majetku a kapitálu a zjišťování hospodářského výsledku: změna ve vlastním kapitálu jako výsledek činnosti za přesně vymezený interval-účetní období bez ohledu na to, zda dojde k pohybu peněžních prostředků) a b) nepřetržité trvání podniku (podnik se svou činností bude snažit obnovovat podmínky své činnosti v budoucnu, resp. má možnost ve své činnosti pokračovat x insolvenční řízení) - rezervy, fondy má smysl vytvářet jedině s možností budoucího užití….

9 - Kvalitativní charakteristiky účetních informací:
srozumitelnost (průměrně ekonomicky vzdělanému uživateli) relevance (vhodnost a účelnost pro ekonomická rozhodnutí) spolehlivost (ve shodě se skutečností i pravidly) srovnatelnost (v čase i prostoru)

10 - Základní prvky účetní závěrky
(= specifické části účetních výkazů, které mají společné charakteristiky i problémy vykazování) : 1. aktivum 2. závazek 3. vlastní kapitál 4. výnosy 5. náklady

11 Definice prvků účetních výkazů
Aktivum = prostředek řízený/využívaný podnikem (v dispozici) jehož existence je výsledkem minulých skutečností a který je nositelem budoucího ekonomického prospěchu je ocenitelný Př.: i automobil pořizovaný na fin. leasing, který je užíván k přepravě, budova pronajatá ke uložení materiálu, apod.

12 Definice prvků účetních výkazů
Závazek = současná povinnost podniku (které se podnik nemůže vzdát, aniž by se vystavil postihu), která vznikla na základě minulých skutečností a jejíž vypořádání způsobí odtok prostředků (ekonomického prospěchu) je ocenitelný Př.: rezerva na záruční opravy x rezerva na opravy DHM

13 Definice prvků účetních výkazů
Vlastní kapitál = zbývající podíl aktiv podniku po odečtení všech jeho závazků 2 pojetí kapitálu: finanční (objem finančních prostředků, určených ke zhodnocení) produkční (objem technických prostředků se schopností produkovat výkony)

14 Definice prvků účetních výkazů
Výnosy = zvyšují ekonomický prospěch (formou zvýšení hodnoty aktiv nebo snížením závazků) , což má za následek zvýšení vlastního kapitálu jiným způsobem než vkladem vlastníků (v ČÚS - požadavek věcné a časové souvislosti s činností podniku)

15 Definice prvků účetních výkazů
Náklady - snižují ekonomický prospěch (formou čerpání zdrojů nebo vznikem závazků), což má za následek snížení vlastního kapitálu jiným způsobem než rozdělením vlastníkům (v ČÚS - požadavek věcné a časové souvislosti s činností podniku)

16 Rozpoznání prvků účetních výkazů
Aby mohl být prvek v účetní závěrce vykázán (rozpoznán), musí splňovat dvě kriteria : a) vyhovuje uvedené definici prvku (viz výše) a zároveň b) má cenu nebo hodnotu, kterou lze spolehlivě určit (lze jej ocenit)

17 Oceňovací základny V koncepčním rámci jsou stanoveny tyto
způsoby oceňování: - historická cena - běžná reprodukční cena (blízko reálné) - realizovatelná hodnota (blízko reálné) - současná hodnota aktiv i závazků - reálná hodnota (není uvedena v Koncepčním rámci, ale až v dalších standardech, v r vydán samostatný IFRS věnovaný reálné hodnotě) Reálná hodnota v Koncepčním rámci zmíněná není.

18 IAS 1 – sestavování a zveřejňování účetní závěrky
Standard č. 1 stanovuje pravidla sestavování účetní závěrky (účetních výkazů): Smysl účetní závěrky a její součásti Zásady: - věrné zobrazení - trvání činnosti podniku - nezávislost účetních období - kontinuita a konzistence vykazování - významnost a agregování - zásada zákazu kompenzace - srovnatelnost

19 IAS č. 1 – upravuje obsah úč. výkazů - stanovuje :
1)položky, které by měly zveřejněny přímo v rozvaze – tzv. minimální obsah 2) základní klasifikaci aktiv a pasiv v rozvaze - rozlišení aktiv na dlouhodobá a krátkodobá (ale zároveň ponechává účetním jednotkám-podnikům volbu, zda použijí pro řazení položek hledisko času (dlouhodobé-krátkodobé) nebo zda je nahradí řazením z hlediska likvidnosti, popř. jejich kombinací. Jedno i druhé uspořádání se má za rovnocenné při výpovědi o finanční situaci a její stabilitě a budoucím vývoji). - rozlišení pasiv na dva samostatné prvky, tj. kapitál a závazky (equity and liabilities) 3) povinný obsah Přílohy účetní závěrky


Stáhnout ppt ". Účetní systémy 2. přednáška IFRS – koncepční rámec."

Podobné prezentace


Reklamy Google