Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Zapalovací svíčky Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:prosinec 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na části, funkci a parametry zapalovacích svíček.
Obr. 1. Požadavky na svíčky: spolehlivé zapálení v každém jízdním režimu kvalitní jiskra odolnost proti: teplotám až 2500°C tlakům až 6 MPa napětí až V opalování kontaktů vysoká životnost, až km
Konstrukce Obr. 2.
Kovové těleso slouží k ukostření, má vnější kostřící elektrodu má závit k uchycení, plochu na těsnění, šestihran na klíč Izolátor keramický slouží k odizolování střední elektrody a připojení od tělesa Středová elektroda kvalitní materiál – měď, příměs stříbra, platiny Odrušení Připojení Koncovka připojení různé tvary podle koncovky kabelu někdy je lze odšroubovat
svíčka potřebuje za provozu mít optimální provozní teplotu 450 – 850°C – samočistící teplota při nižší teplotě se zanáší karbonem při vyšší teplotě hrozí samozápaly a poškození svíčky Obr. 3.
tvorba tepla se silně liší motor od motoru provozní teplota svíčky závisí na motoru, tvaru, umístění, materiálu a jiných parametrech svíčky pro každý motor je vhodná jiná svíčka je třeba používat svíčky doporučené výrobcem auta informaci o teplotní zatížitelnosti zapalovací svíčky udává její takzvaná tepelná hodnota Teplota svíčky závisí na: přiváděném teple = motoru a provozních podmínkách odváděném teple = hlavně do hlavy válců
Teplá svíčka má dlouhý, úzký izolátor přijímá hodně tepla odvádí málo tepla Studená svíčka má krátký, široký izolátor přijímá málo tepla odvádí hodně tepla Obr. 4.
Příklad značení:Bosch FR7DC F - závit M14 x 1,25 klíč 16mm R - odrušená 7 - studená svíčka D - dvě vnější elektrody C - měděná střední elektroda Každý výrobce používá jiné značení. Je nutné vybírat jen z typů předepsaných výrobcem auta!!!
1. Jaké vlastnosti požadujeme od svíček. 2. Nakreslete a popište části svíčky. 3. Jaká je správná provozní teplota svíčky? 4. Co se stane při nízké provozní teplotě svíčky? 5. Co se stane při vysoké provozní teplotě svíčky? 6. Jak se liší konstrukce teplé a studené svíčky? 7. Který typ svíček je nejlepší?
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel I. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků: 1. AUTOR NEUVEDEN. Bosch super [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: moto.veletrh.com/obrazky_zbozi/bosch_super4.jpg 2. AUTOR NEUVEDEN. ngk_zuendkerze_querschnitt_cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. AUTOR NEUVEDEN. ngk_optimale_temperaturfenster_zuendkerzen_cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg 4. AUTOR NEUVEDEN. ngk_zuendkerze_temperaturverhalten_cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: