Řešení vrstevnických vztahů ve školách Odbor 61 – odbor prevence, speciálního vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Zdokonalování systému celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogické, psychologické a výchovné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Arteterapie.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Personální řízení Podpora řízení a rozvoje lidských zdrojů ve školství.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Základní fakta Celková částka pro ZŠ a SŠ v republice (mimo hl. město) mil Kč Minimální částka na jeden projekt: 15 mil. Kč Maximální výše podpory.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Bc. Michaela Augustová MAS Znojemské vinařství, z.s. Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony ZŠ a MŠ I.
Řešení vrstevnických vztahů CZ.1.07/1.2.00/ /15/20161.
MKV – 400x na českých školách Zahájení projektu: Ukončení projektu:
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Střední škola služeb a cestovního ruchu, Varnsdorf
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Konference primární prevence PK
Hlavní manažér SP Kvalita I
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

Řešení vrstevnických vztahů ve školách Odbor 61 – odbor prevence, speciálního vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT

Klíčové aktivity projektu Výběr základních škol do projektu tak, aby byly zastoupeny všechny typy (běžné, jazykové, malotřídní, atp.) Analýza současného stavu ve školách Řízení projektu Proškolení realizačních týmů Individuální práce s pedagogy, pedagogickým sborem, včetně DVPP Individuální práce s žáky, skupinami žáků – třídami Publicita Evaluace Zjišťování souvislostí sledovaných jevů

Cíle projektu vytvoření vhodného, stimulujícího a bezpečného školního prostředí aktivní přístup žáků k řešení školních i osobních problémů větší empatie pedagogů vůči žákům a jejich osobním problémům naučit žáky řešit problémy související s negativními jevy a problémy vrstevnických skupin vlastními silami evaluace dopadu projektu na třídní i školní kolektivy změny v celkovém klimatu školy zlepšit kvalitu vzdělávání v kontextu kurikulární reformy větší motivace k celoživotnímu vzdělávání

Zdůvodnění projektu v současné době společnost vnímá nárůst agresivity nezletilých osob, nárůst případů šikany, nízké právní vědomí dětí lze konstatovat, že neexistuje žádná instituce, systém či metoda, která by se tímto problémem standardně zabývala, tyto jevy podrobně analyzovala a předkládala návrhy na řešení předkládaný projekt se opírá o zkušenosti s mezinárodního předpilotního projektu (Anglie, ČR, Slovensko a Polsko). V České republice bylo do projektu zapojeno 5 ZŠ – tj. cca 2000 žáků, 85 podporovatelů a 15 pedagogů-supervizorů na základě výsledků předpilotního projektu připraven individuální národní projekt

Zdůvodnění projektu na základě výzkumných šetření provedených Institutem pro kriminologii a sociální prevenci MS ČR, na základě statisticky zpracovaných dat MV ČR, zveřejňovaných údajů Linky bezpečí, na základě výkazů středisek výchovné péče a pedagogicko- psychologických poraden lze doložit, že ve školách narůstá výskyt negativních projevů chování nejen mezi spolužáky, ale i mezi žáky a pedagogy navzájem, včetně interpersonálních vztahů mezi členy pedagogických sborů tento zhoršující stav má negativní vliv na klima školy, které se odráží i v prospěchu žáků a následně i při uplatnitelnosti na trhu práce v rámci realizace projektu připravíme školní kolektivy na to, aby méně závažné problémy nebo situace řešili ve spolupráci s vyškolenými staršími spolužáky – podporovateli.

Typ problémupočet% Rodinné vztahy15936,7% Problémy s láskou51,2% Problémy sex. zrání61,4% Vrstevnické vztahy4510,4% Šikana, etnické problémy204,6% Školní problémy337,6% CAN388,8% Závislosti102,3% Osobnostní a zdrav. problémy6615,2% Ostatní409,2% Neurčeno71,6% Internet40,9% CELKEM433100,0% Důvod volání klienta na LVDpočet% rodinné vztahy20049,14 osobní témata184,42 problémy s láskou,partnerstvím133,19 CAN409,83 škola286,88 závislosti112,70 ostatní4611,30 šikana102,46 vrstevnické vztahy20,49 problém sex.zrání10,25 neurčen389,34 Celkem407

Zdůvodnění projektu problémy nad rámec možností podporovatele bude řešit metodický tým (kdo to je a z koho se zkládá??? – stručně popsat) úkolem podporovatelů není řešit problémy svých vrstevníků, ale umět naslouchat, zvážit možnosti řešení, odkázat na možnosti pomoci třídního učitele, výchovného poradce či školního metodika prevence, případně některé z institucí, které se těmito problémy zabývají (školské poradenské zařízení, SLB, LVZ, Krizové linky)

Vrstevnická podpora Kdy funguje vrstevnická podpora? Vrstevnická podpora funguje dobře tehdy, pokud jsou splněny následující podmínky: vrstevnická podpora je součástí etiky celé školy projekt vrstevnické podpory je zaměřen vždy na konkrétní podmínky dané školy podporovatelé jsou dobře vyškoleni, vědí, co se od nich očekává, naučí se dobře komunikovat vybraní učitelé pomáhají podporovatelům a jsou připraveni zasáhnout, pokud řešení problému přesáhne síly podporovatelů

Fáze realizace projektu I.fáze - individuální projekt národní - pro vzorek ZŠ II.fáze - individuální projekt ostatní - pro ZŠ v celé ČR Plánované III.fáze - individuální projekt národní - pro vzorek SŠ IV.fáze - individuální projekt ostatní - pro SŠ v celé ČR

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa 4 Systémový rámec celoživotního učení Oblast podpory 4.1Systémový rámec počátečního vzdělávání Podporovaná aktivita: Zavádění a pilotní ověřování programu a organizačních forem práce, které pozitivně ovlivní školní prostředí

Cílová skupina žáci základních škol pedagogičtí pracovníci základních škol

Klíčové aktivity I. fáze projektu Aktivita I – výběrové řízení na základě jednoznačně vyspecifikovaných kritérií vybrat základních škol Aktivita II – analýza současného stavu vytvoření dotazníku sběr dat a jejich statistické zpracování vyhodnocení závěry a jejich využití pro projekt

Klíčové aktivity I. fáze projektu Aktivita III – řízení projektu koordinační tým (nebo metodický tým – terminologie ???) Aktivita IV – práce se školou seznámit zástupce škol zapojených do realizace projektu s cíli projektu, jeho aktivitami, pravidly apod. individuálně přístupovat ke každé škole, ve které se bude projekt realizovat – detailní seznámení realizačního týmu s projektem

Klíčové aktivity I. fáze projektu Aktivita V - proškolení realizačního týmu realizační tým bude velmi podrobně seznámen s tím, jak se bude pracovat s cíly projektu Aktivita VI – práce s pedagogickým sborem individuální práci s pedagogy a celým pedagogickým sborem prostřednictvím projektového tým Aktivita VII – práce se žáky individuální práce se žáky, skupinami žáků konkrétní řešení již vzniklých problémů (výchovných, vzdělávacích, ale třeba i jiných osobních) call centrum, chat linky

Klíčové aktivity I. fáze projektu Aktivita VIII – publicita projektu publicita projektu v souladu s pravidly ESF Aktivita IX - evaluace každé 3 měsíce interní evaluace výsledky dotazníkového šetření se budou průběžně zapracovávat do aktivit VI a VII – zpětná vazba pro školy výsledky dotazníkového šetření se budou průběžně porovnávat s výsledky aktivity II – zpětná vazba pro žadatele

Klíčové aktivity projektu Aktivita X – zjišťování souvislostí sledovaných jevů v rámci projektu budou průběžně sledovány a statisticky vyhodnocovány jevy, které mohou ovlivňovat klima školy, vrstevnické vztahy ve škole apod.

Výstupy projektu 2x sborník příkladů dobré praxe 1x manuál – metodika 4x metodické materiály pro výuku žáků, které budou sloužit i při realizaci dalších preventivních aktivit 4x metodické materiály pro učitele a rodiče

Základní údaje celková doba realizace projektu 3 roky předpokládaný termín zahájení projektu I. fáze červen 2008 II. fáze III. fáze IV. fáze

Děkuji za pozornost PhDr. Alena PLŠKOVÁ PaedDr. Jiří PILAŘ, ředitel odboru prevence, speciálního vzdělávání a institucionální výchovy (O 61) tel :