Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Instituce sloužící k obchodování s cennými papíry Téma „Finanční trh“
Příklady způsobu stanovení ceny
Způsoby stanovení ceny
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
 Proč se ceny stejného výrobku liší  Prodej prostřednictvím internetu  Akce obchodních řetězců  Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční.
OBCHOD A HOSPODÁŘSTVÍ Vyzkoušejte si samostatně obchodovat…
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Klubový materiál. Zjednodušený multilevelmarketing cesta za finanční nezávislostí je naše Naše.
Cena v pojetí marketingu
Cenové praktiky Detail stanovené ceny Balíčky a „antibalíčky“
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_11_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Zahraniční obchod Dovozní operace. Dovozní operace jsou všechny potřebné činnosti, které dovozu předcházejí a s dovozem souvisejí. Dovozní operace jsou.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Zásoby Účtování výrobků
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik Prodej jablek.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Podpora prodeje. soubor různých motivačních nástrojů, krátkodobého charakteru, které jsou vytvořeny pro stimulování rychlejších nebo větších nákupů určitých.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní ekonomika, peníze, banky, burzy. Test - učitel
Petr Machala. Kolik to stojí peněz? Hodinová mzda.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Rozpočet Napiš krátký příběh, ve kterém použiješ níže uvedená.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Je leasing výhodný způsob pořízení majetku? Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Úvěrové finanční produkty V následující křížovce každý řádek.
CENOVÁ DISKRIMINACE Prezentace k semestrální práci z předmětu Mikroekonomie II. Autor: Adam Kadlčík, K-IM2.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Reklama Myslíš si, že český národ slyší na slova jako sleva,
Teorie portfolia Markowitzův model.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
PRODEJNÍ CENA, SLEVA NA ZBOŽÍ PRODEJNÍ CENA - je určována tím, kolik je zákazník ochoten vydat ( jakou užitnou hodnotu přisuzuje výrobku či službě),
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Peníze.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
BurzyBurzy. Kdo obchoduje na burze Na burze mohou obchodovat jen akcionáři burzy a firmy, kterým udělila burzovní komora oprávnění. Jsou to: banky, brokeři.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Trh, fungování trhu Byl jsi někdy na nějakém trhu? „Blešák“
Kam s penězi, aby nezahálely
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz,
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Zahraniční obchod Dovozní operace.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně zaplatit za toto auto měsíčně, když se tvůj měsíční výdělek pohybuje kolem Kč. Jsi svobodný(á) a tvé měsíční nezbytné náklady(výdaje) jsou Kč. Auto si koupíš samozřejmě na Leasing a doba splatnosti je 10 let. Zkus odhadnout cenu tohoto automobilu, když víš, že je levnější než 10 milionů Kč.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Všechno na světě má svou cenu. Vše je jen otázka nabídky. Koupit si lze téměř vše. Ono se neříká nadarmo, že ty nejlepší věci jsou zadarmo. (Chinaski) Ke kterému tvrzení se přikloníš, 1, nebo 2 a proč?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Jak vzniká cena? Jaké druhy cen se používají? Různé způsoby tvorby ceny. Vliv nabídky a poptávky na cenu.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Hra na trh s jablky 1)Rozdělte se na 2 skupiny – obchodníci x pěstitelé 2)Každý obchodník dostane limit v Kč na dané kolo. Tj. za kolik maximálně může nakoupit jablka. Jsi-li obchodník, zapiš si svůj limit v daném kole do druhého sloupce tabulky. Každý obchodník má samozřejmě představu, za kolik korun bude schopen jablka ve svém obchodě prodávat spotřebitelům(zákazníkům). 3)Roli spotřebitele (zákazníka) hraji já (učitel). Tedy každému obchodníkovi důvěrně sdělím, za kolik korun od něj na konci hry vykoupím každé jablko, které obchodník v daném kole koupil. Jsi-li obchodník, zapiš si výkupní cenu v daném kole do třetího sloupce tabulky. 4)Každému pěstiteli sdělím limit, tj. jak velkou zásobu jablek má tento pěstitel na prodej v daném kole. Jsi-li pěstitel, zapiš si svůj limit (počet jablek na prodej) do druhého sloupce tabulky. Každému pěstiteli sdělím důvěrně za kolik korun od něj na konci hry vykoupím každé jablko, které pěstitel v daném kole neprodá. 5)Každý pěstitel si rozmyslí cenu, za kterou chce prodávat jablka (cenu za ks), tuto cenu napíše na kartičku, kterou položí na svůj prodejní pult (lavici).

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Hra na trh s jablky 6) Na můj pokyn se obchodníci projdou po třídě a případně (pokud se jim ceny zdají výhodné) u jednoho nebo více pěstitelů provedou nákup. Pokud bude mít více obchodníků zájem o nákup u téhož pěstitele, postaví se do fronty a budou obslouženi v pořadí. Celková hodnota nákupu obchodníka v daném kole (počet jablek vynásobený cenou) samozřejmě nesmí přesáhnout limit, který jsem sdělil pro dané kolo. Do tučně orámovaného sloupce tabulky zapisuje obchodník své nákupy takto: cena x počet + cena x počet + ………… Pěstitel zapisuje své prodeje do tučně orámovaného sloupce takto: cena x (počet + počet + ………). 7) Kolo pokračuje do chvíle, kdy -buď už žádný obchodník nemá peníze, nebo není zájem o nákup jablek -nebo pěstitelé už nemají jablka na prodej Nastane-li jedna z těchto dvou možností, vykoupím od pěstitelů a obchodníků jablka za slíbené výkupní ceny. Jsi-li obchodník, zapiš je do předposledního sloupce. Do posledního potom součet tohoto výdělku a částky, která ti případně zbyla na účtu. Jsi-li pěstitel, zapiš si do předposledního sloupce tabulky výdělek z výkupu jablek, která jsi během kola neprodal, a do posledního součet tohoto výdělku a výdělku z prodeje jablek obchodníkům během kola. Vítězem se stává, ten, který má v posledním sloupci nejvyšší částku.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Tvorba ceny, druhy cen Tvorba ceny: 1)kalkulací – výše nákladů + zisk (marže) 2)průzkumem u konkurence – nižší než konkurence tzv. konkurenční cena 3)průzkumem poptávky – obchodník si zjistí zájem spotřebitelů. Čím vyšší poptávka – tím vyšší cena a opačně Druhy cen: 1)aukční – Cena stanovená k aukčnímu prodeji zboží tzv. vyvolávací 2)burzovní – Cena, za kterou se obchodovalo určité zboží (komodita) nebo cenné papíry v daný den na určité burze. 3)dumpingová – Cena je nižší než vynaložené náklady (dotovaná). Obchodník netvoří zisk, jeho zájmem je zničit konkurenci. Někdy jsou výrobky prodávány pod cenou, ale obchodník vydělává na drahých doplňcích či službách, bez kterých je zboží bezcenné. 4)smluvní – Cena sjednaná (oboustranně odsouhlasená) prostřednictvím kupní nebo jiné smlouvy 5)tržní – Cena, která představuje rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou 6)nákupní – Cena, za kterou zboží nakoupil obchodník od dodavatelů. Z ní se potom tvoří cena prodejní – připočtením zisku(marže) + např. DPH. 7)kilogramová – Cena vyjadřující, za kolik se prodává 1 kilogram výrobku

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 Reflexe Vysvětli, jaká tvorba ceny byla použita ve hře: Trh s jablky? O jaký druh ceny se jednalo v téže hře?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 CLIL cena – price konkurence – competition spotřebitel – consumer pěstitel – cropper obchodník – merchant

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje    M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.1, str. 126.