Prognóza potřeby pracovních sil v odvětví stavebnictví Praha 29.4. 2015 Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
24/09/2016 REFORMA ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY „ Vláda bude usilovat o vyvážený rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a podnikání, zejména s využitím evropských.
Advertisements

Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Tisková konference dne Ekonomické záležitosti Pk Ing. Roman Línek náměstek zodpovědný za finance a majetek Ing. Oldřich Felgr vedoucí odboru.
Lidská společnost digitálního věku
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Východiska pro administraci ROP Střední Morava Semináře: Olomouc Zlín
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | Jan Ernest ČESKÝ PRŮMYSL V ROCE 2013 Tisková konference, 6. listopad 2013, Praha.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s Vývoj a současná struktura pracovních sil v Plzeňském kraji Pracovní skupina Vzdělávání RSK Plzeňského.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Informační a poradenské centrum ZČU
Informace o uplatnění absolventů a světě práce
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Financování dopravní infrastruktury v období
Podpora v nezaměstnanosti
Zákon o sociálním podnikání
Aktuální možnosti přímých zahraničních investic v Indii
Analýza konkurenčního prostředí
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Schůze Spolku pro obnovu venkova ČR Praha 1. dubna 2014
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Zákon o sociálním podnikání
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Pozemkové úpravy.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Celkové náklady stavby
Tisková konference ČMKOS
Platy a mzdy v sociálních službách Bc. Dagmar Žitníková, OSZSP ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Rozvoj a financování železniční infrastruktury
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Prognóza potřeby pracovních sil v odvětví stavebnictví Praha Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident

2 ZASTAVENÍ PROPADU STAVEBNÍ PRODUKCE V ROCE 2014 Kumulativní propad 565,3 mld. Kč za 6 let

3 PRŮBĚH VÝVOJE MEZIROČNÍCH INDEXŮ V OBDOBÍ KRIZE

4 PODÍL ZADAVATELŮ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

5 POROVNÁNÍ ČR A VYBRANÝCH ZEMÍ EU Rakousko EUR/obyv. Německo EUR/obyv. Česko EUR/obyv.

6 STAVEBNICTVÍ V ČR Aktuální problematika SPS:  Stavební legislativa – veřejná zakázka, EIA, stavební zákon, státní expertíza, zákon o liniových stavbách  Náměstek ministra pro stavebnictví  Konzultační sbor NM  Rada vlády pro stavebnictví – první jednání  Dopravní infrastruktura  Bytová výstavba  Energetické úspory  Fondy EU  Metoda BIM  Učňovské školství  Zdroje pracovní síly

7 ZAMĚSTNANOST VE STAVEBNICTVÍ Podmínkou rozvoje stavebnictví  konkurenceschopnost v evropském prostředí  dostatek kvalifikovaných výkonných a spolehlivých zaměstnanců  jejich profesní struktura a motivace Zaměstnanost ve stavebnictví  nízký podíl pracovníků se statusem zaměstnance  vysoký podíl osob samostatně výdělečně činných  nízký, silně podprůměrný podíl žen  zaměstnávání cizinců  nedostatek odborných pracovníků - řemeslníků  nadprůměrně se zvyšující věkový průměr, nejvýraznější u manuálních pracovníků

8 ZAMĚSTNANOST VE STAVEBNICTVÍ Celkové snížení pracovních míst 2008 do roku 2014 činí 46 tis. pracovníků, tj. 11,9%. Sezónní a cyklické výkyvy: 3.Q 2008 – 416 tis. 1.Q 2014 – 356 tis (rozdíl 60 tis. pracovníků) Rok Pracovníci tisíce Podíl v NH % , , , , , , , , , , , , , , * ,9 Pracovníci v odvětví stavebnictví * odhad zdroj: ČSÚ

9 Zaměstnanost  OSVČ (71%),  podniky nad 50 zaměstnanců (22%),  firmy do 50 zaměstnanců (7%). Nejvýraznější pokles pracovníků je zaznamenán u podniků s 50 a více zaměstnanci, kde celkové snížení od roku 2008 do roku 2014 činí 28%. ZAMĚSTNANOST VE STAVEBNICTVÍ

10 Podíl pracovníků s cizím státním příslušenstvím na celkové zaměstnanosti  0,5 % v roce 2000  2,33 % v roce 2013  více než 20% z celkového počtu cizinců tvoří Slováci Průměrný věk pracovníků ve stavebnictví  průměrný věk pracovníků v celé ekonomice 40,9 let (2013)  ve stavebnictví 42,4 let (2013)  průměrný věk ve stavebnictví roste rychleji a rozdíl se zvyšuje  podíl pracovníků starších 50 let v odvětví od roku 2000 stále mírně narůstá na současných 29 % (2013)  nejvíce narůstá podíl osob starších 55 let (nyní 17,2 %, oproti 10 % v roce 2000) ZAMĚSTNANOST VE STAVEBNICTVÍ

11 Minulý a předpokládaný vývoj a váha jednotlivých oborů stavební činnosti * předpoklad OČEKÁVANÝ SOUHRNNÝ VÝHLED LET – BILANČNÍ ÚVAHA (PODÍL V %) Směr výstavby / rok * Bytové budovy%13,714,711,0 12,514,015,0 Občanská vybavenost%12,511,913,913,012,511,511,0 Výrobní budovy%15,716,114,815,014,012,010,0 Inženýrské stavby%30,029,230,031,0 30,530,0 Vodohospodář. stavby%1,10,81,71,51,01,52,0 Opravy a údržba%25,625,226,126,527,028,029,0 Práce v zahraničí%1,42,12,52,0 2,53,0 Celkem%100,0

12  Nárůst stavební výroby v období 2002 – 2008 (6 roků) činil 230 ml. Kč, tj. 72,4%.  Pokles v období 2008 – 2014 (6 roků) činil 142,6 mld. Kč, tj. 26.0%.  Očekávaný nárůst 2014 – 2020 (6 roků) činí 145 mld. Kč, tj. 35,8% a znamená návrat po 12 letech na úroveň roku OČEKÁVANÝ SOUHRNNÝ VÝHLED BILANČNÍ ÚVAHA S hodnotamld.Kč317,6353,9402,4431,4472,6521,5547,6 Nárůst%-11,413,77,29,610, S hodnotamld.Kč547,6520,9488,7464,0424,0397,5405,0 Pokles%-- 4,9- 6,2- 5,1- 8,6- 6,2+ 2, S hodnotamld.Kč405,0415,0430,0450,0480,0510,0550,0 Nárůst%-3,53,64,76,76,27,8

13 Z provedených propočtů v jednotlivých oborech stavění lze odvodit tuto společenskou potřebu do roku 2020:  Bytová výstavba  Energeticky úsporné stavby  Občanská výstavba  Rekonstrukce památek  Výrobní budovy  Dopravní infrastruktura  Vodohospodářské stavby  Liniové stavby  Energetické stavby  Ekologické stavby  Opravy a údržba  Práce v zahraničí Celková poptávka by tak měla překročit mld. Kč BILANČNÍ ÚVAHA - SHRNUTÍ

14 Rizika  nevyhovující stavební legislativa (zákon o veřejných zakázkách, zákon EIA a stavební zákon)  zpožděná investorská příprava staveb  případná nutnost krácení státního rozpočtu  nedostatečná kapacita kvalifikované pracovní síly Návrhy na nezbytná opatření ze strany státu  udržet sílící ekonomický vývoj, zvyšovat konkurenceschopnost státu  vytvořit dlouhodobé koncepce a strategie státu  zajistit personální stabilitu ve vrcholových funkcích státního aparátu  neměnit finanční podmínky – daňové, úvěrové aj.  přijmout legislativu umožňující urychlení nikoli zpomalení investiční výstavby  obnovit podmínky pro rozvoj učňovského školství  urychlit investorskou přípravu  zajistit dostatek finančních zdrojů ve státním rozpočtu pro investice a zabezpečit plné vyčerpání evropských fondů BILANČNÍ ÚVAHA – RIZIKA A NÁVRHY

15  v letech 2008 – 2014 odešlo ze stavebnictví pracovníků  pokud se budeme chtít výkonově přiblížit v roce 2020 roku 2008 mělo by do stavebnictví přijít pracovníků  v letech 2015 – 2020 dojde k přirozenému odchodu 12,5% (5/40) z , tj. cca pracovníků (věk, zdravotní důvody, přechod na jiný druh práce,….)  budeme uvažovat o 2% meziročním zvýšení produktivity (snížení potřeby pracovní síly)  z toho vyplývá, že české stavebnictví by mělo do roku 2020 přijmout nových pracovníků!!!  zdroje - počet žáků středního a vyššího vzdělání (školní rok 2014/2015)  zdroje - nezaměstnaní evidovaní na ÚP v ČR  zdroje – pracovní agentury? POTŘEBA PRACOVNÍ SÍLY DO ROKU 2020

16 Děkuji za pozornost