Testy svalové dysbalance jako součást všeobecného vzdělání a prevence vadného držení těla PaedDr. Jan Tupý VÚP v Praze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Advertisements

Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Kompenzační cvičení.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6014 NázevFormy mezd Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_18.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
Název:VY_52_INOVACE_PRV_01Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44 Autor: Mgr. Martina Joujová Ročník:4. Tematický okruh, předmět: Člověk a jeho zdraví,
- pes, kočka, králík, drůbež.  mohou kousnout  mohou škrábat  velmi hbité!  končetiny od sebe!  pozor na obličej!
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.33_Prvni_pomoc_stabilizovana_poloha.
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Tvoří ji páteř a hrudník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
Rozšiřující testy kondičních schopností
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Důležitost střelecké techniky Literatura
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Popis svalových skupin
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Úvodní a seznamovací hry
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Kršáková Marie a Zelenková Veronika
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
Výtvarné umění starověkého Egypta
Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Opěrná soustava - kostra
Měření rozměrů těla Díl 4..
LIDSKÉ TĚLO.
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava svalová.
Lýtkové svaly Mírný stoj rozkročný, chodidla rovnoběžně, předpažit, provést dřep na plných chodidlech (kolena nad špičkami), výdrž.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
První pomoc.
Test popis kostry.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Uvolnění na velkém míči Uvolnění s overbalem
KOSTRA.
S nádechem rovná záda, ruce v týl,
Transkript prezentace:

Testy svalové dysbalance jako součást všeobecného vzdělání a prevence vadného držení těla PaedDr. Jan Tupý VÚP v Praze

Co jsou testy svalové dysbalance (svalové nerovnováhy)? Jsou to testy pohybového aparátu, které nám umožní orientační diagnostiku pohybového aparátu ve smyslu: -posouzení celkového držení těla, -posouzení jednotlivých svalových skupin (jejich zkrácení a oslabení) Jsou funkční pomůckou učitele, ale postupně by se jejich znalost měla stát i výbavou každého žáka (budoucího rodiče)

Jak je daná problematika zařazena v RVP RVP ZV: (učivo) prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí – průpravná, kompenzační, vyrovnávací, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení RVP G / GSP: (očekávaný výstup) ověří jednoduchými testy úroveň zdravotně orientované zdatnosti a svalové nerovnováhy (učivo) svalová nerovnováha – příčiny svalové nerovnováhy; testy svalové nerovnováhy

Orientační představa o držení těla ve stoji Modelová představa x individuální držení těla M: těžnice spuštěná z bočního průmětu zvukovodu by měla procházet středem ramenního a kyčelního kloubu a spadat před kloub hlezenní; těžnice spuštěná z hrbolu kosti týlní by se měla dotýkat hrudní kyfózy, probíhat mezihýžďovou rýhou a spadat mezi paty; těžnice spuštěná z mečíkovitého výběžku kosti prsní by se měla lehce dotýkat břišního lisu. Mathiasův test – stoj spojný, předpažit, výdrž 30 s a kontrola postoje u stěny

S čím se nejčastěji setkáváme ochablé držení těla hyperlordotické držení těla (velké prohnutí v bedrech a krční páteři) hyperkyfotické držení těla (kulatá záda) skoliotické držení těla =kombinace těchto oslabení → svalové dysbalance mezi kosterními svaly posturálními (tendence ke zkracování) a fázickými (tendence k ochabování) Z metodického hlediska je třeba začít s protahováním zkrácených svalů, když je zkrácení odstraněno, lze cíleně posylovat ochablé svaly.

Testy posturálních svalů (s tendencí ke zkracování) 1 a)šíjové svaly ○ v sedu předklon hlavy, dotyk bradou hrudní kosti b)prsní svaly ○ leh vzpažit, uvolnit svaly – paže by měly ležet celou plochou na podložce ○ leh vzpažit, uvolnit svaly – opět by měly ležet celou plochou na podložce

.

Testy posturálních svalů (s tendencí ke zkracování) 2 c)bererní vzpřimovače ○ stoj spojný, hluboký ohnutý předklon – hodnotíme hloubku předklonu ○ sed na židli, hluboký ohnutý předklon – pokud se čelo opře o kolena a páteř se plynule odvíjí, hodnotíme vzpřimovače jako normální d) bedrokyčlostehenní ○ leh na bedně, hýždě na okraji, skrčit přednožmo pravou (levou), oběma rukama přitáhnout koleno co nejvíc k břichu, druhá noha visí volně dolů, hodnotíma, zda se osa stehna dostane pod vodorovnou rovinu

.

Testy posturálních svalů (s tendencí ke zkracování) 3 d)svaly na zadní straně dolních končetin ○ leh, přednožit pravou (levou), možno provádět aktivně nebo pasivně, za normalní stav se považuje přednožení do blízkosti svislé polohy e) svaly lýtkové ○ dřep na patách f)vzpřimovače páteře ○ ohnutý předklon trupu, správně je páteř všude zakulacena, při zkrácení jsou patrná rovná plochá místa

Testy fázických svalů (s tendencí ke ochabování) 1 a)hluboké ohýbače ○ leh pokrčmo, předklon hlavy, hodnotíme délku výdrže – při 30 s jsou svaly v pořádku b) svaly mezilopatkové ○ zde postačí pohled, pokud lopatky odstávaji, jsou svaly oslabeny

Testy fázických svalů (s tendencí ke ochabování) 2 c)svaly břišní ○ leh pokrčmo, ruce v týl, pomalý ohnutý předklon do sedu pokrčmo, opakovat 3x až 5x ○ leh, skrčit předpažmo, ruce v týl – opakovaně vedeným pohybem skrčit přednožmo povýš a dotyk brady kolenem, při provedení 20x a více jsou svaly v pořádku ○ opakované sedy-lehy za 1 minutu

.

Testy fázických svalů (s tendencí ke ochabování) 3 d)svaly hýžďové ○ ohnutý podpor na předloktích klečmo zánožný pravou (levou), opakovaně zanožit, opakování 20x a více znamená, že jsou svaly v pořádku

Kde najdete informace o testech Svatoň, V., Tupý, J. Program zdravotně orientované zdatnosti. Praha : NS Svoboda,

Děkuji za pozornost, ať mají Vaši žáci co nejmenší počet vad držení těla !