EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Vazba genů Metodika/anotace: Genetická vazba je velmi složitá problematika, která je však zásadní při stanovování předpokladů u vzniku potomstva. Thomas Morgan dotvořil, co Mendel začal – popsal problematiku kombinací alel. V dnešní době se bez Morganových zákonů neobejdeme. Tato prezentace má za úkol prověřit teoretické znalosti studentů při řešení konkrétních příkladů ze života. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Malá rekapitulace zásadních výpočtů:

1.Vazba ve fázi cis znamená, že byli zkřížení jedinci s genotypy: a)AABB x AABB b)AABB x aabb c)AAbb x aaBB d)AaBb x AaBb 2.Při vazbě ve fázi trans vznikají rekombinací tyto gamety: a)AB a ab b)Ab a aB c)pouze AB d)pouze ab e)pouze Ab Malá rekapitulace zásadních pojmů:

Příklad 1 Homozygotní linie červených kanárů s chocholkou byla zkřížena s homozygotní linií žlutých kanárků bez chocholky. Všichni jedinci F1 generace byli stejní, červení bez chocholky. Při zpětném křížení jedinců z generace F1 vzniklo potomstvo o fenotypovém složení: 35 červených kanárů bez chocholky, 328 červených kanárů s chocholkou, 336 žlutých kanárů bez chocholky, 34 žlutých kanárů s chocholkou. Určete: a) genotypy rodičů a potomků v F1 generaci b) způsob dědičnosti, jde-li o vazbu genů, určete typ vazby, vypočtěte Morganovo (procento rekombinace) a Batesonovo číslo určující sílu vazby a poměr, v jakém gamety vznikají.

Řešení 1 Homozygotní linie červených kanárů s chocholkou byla zkřížena s homozygotní linií žlutých kanárků bez chocholky. Všichni jedinci F1 generace byli stejní, červení bez chocholky. Z toho vyplívá, že červená barva (B) je úplně dominantní stejně jako alela pro absenci chocholky (C). P generace tedy vypadala takto: červené s chocholkou x žlutý bez chocholky = BBcc x bbCC Jejich gamety tak byly Bc x bC F1: BbCc = červení bez chocholky Při zpětném křížení jedinců z generace F1 vzniklo potomstvo o fenotypovém složení: 35 červených kanárů bez chocholky → BC 328 červených kanárů s chocholkou → Bc 336 žlutých kanárů bez chocholky → bC 34 žlutých kanárů s chocholkou → bc

Řešení 1

Příklad 2 U bource morušového jsou červené oči (oo) a bíle pruhovaná křídla (pp) určena dvěma mutantními alelami, které jsou recesivní vůči původním alelám (O a P). Jedinec homozygotní pro červené oči a bíle pruhovaná křídla je křížen s jedincem homozygotním s původními znaky. F1 generace měla normální křídla i oči. Jedinci z F1 byli kříženi s jedinci s červenýma očima a bíle pruhovanými křídly. Potomstvo tohoto zpětného křížení vypadalo následovně: normální oči, normální křídla419 jedinců červené oči, normální křídla19 jedinců normální oči, bíle pruhovaná křídla16 jedinců červené oči, bíle pruhovaná křídla426 jedinců Určete: a) genotypy rodičů a potomků v F1 generaci b) způsob dědičnosti, jde-li o vazbu genů, určete typ vazby, vypočtěte Morganovo a Batesonovo číslo a poměr, v jakém gamety vznikají.

Řešení 2 U bource morušového jsou červené oči (oo) a bíle pruhovaná křídla (pp) určena dvěma mutantními alelami, které jsou recesivní vůči původním alelám (O a P). Jedinec homozygotní pro červené oči a bíle pruhovaná křídla je křížen s jedincem homozygotním s původními znaky. F1 generace měla normální křídla i oči. Jedinci z F1 byli kříženi s jedinci s červenýma očima a bíle pruhovanými křídly. Potomstvo tohoto zpětného křížení vypadalo následovně: P generace: oopp x OOPP F1: OoPp normální oči, normální křídla419 jedinců → OP červené oči, normální křídla19 jedinců → oP normální oči, bíle pruhovaná křídla16 jedinců → Op červené oči, bíle pruhovaná křídla426 jedinců → op

Řešení 2

Příklad 3 Klasicky zbarvená samička octomilky s křídly, která je heterozygotní v genech pro zbarvení těla i tvar křídel, byla křížena s homozygotním samečkem s černým tělem (alela b) a zakrnělými křídly (alela k). Po křížení vzniklo toto potomstvo: 126 šedé tělo, normální křídla 24 šedé tělo, zakrnělá křídla 26 černé tělo, normální křídla 124 černé tělo, zakrnělá křídla. Určete: a) genotypy rodičů a potomků v F1 generaci b) způsob dědičnosti, jde-li o vazbu genů, určete typ vazby, vypočtěte Morganovo a Batesonovo číslo a poměr, v jakém gamety vznikají.

Řešení 3 Klasicky zbarvená samička octomilky s křídly, která je heterozygotní v genech pro zbarvení těla i tvar křídel, byla křížena s homozygotním samečkem s černým tělem (alela b) a zakrnělými křídly (alela k). Po křížení vzniklo toto potomstvo: V tomto případě jde v podstatě o zpětné křížení, jelikož je samice dihybrid a samec recesivní homozygot. To, že je recesivním homozygotem poznáme ze zbarvení a tvaru křídel. Aby se projevilo černé zbarvení, musí se potkat dvě recesivní alely bb. V případě křídel je to identické – kk. Genotyp rodičů je tedy P: BbKk x bbkk 126 šedé tělo, normální křídla → BK 24 šedé tělo, zakrnělá křídla → Bk 26 černé tělo, normální křídla → bK 124 černé tělo, zakrnělá křídla → bk

Řešení 3