OB 21-Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJ.6.15_Karel Jaromír Erben,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo Karla Jaromíra Erbena.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
OB 21- Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-L-024. Franz Kafka b yl pražský spisovatel židovského původu, jeden z literárně nejvlivnějších a nejoceňovanějších spisovatelů 20.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-M-025
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Procvičování slovní zásoby
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Karel Jaromír Erben Kytice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
Balada Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Rozbor tematické písně k jarnímu období
Ukázky lidových pohádek, práce s texty pohádek.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Úzká brána a cesta k životu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Spisovatelé a ilustrátoři
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Karel Jaromír Erben Kytice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZE ŽIVOTA...
Počátky slovesného umění
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

OB 21-Karel Jaromír Erben

KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu

ŽIVOT Narodil se v Miletíně* v Podkrkonoší, v rodině ševce a písmáka, studoval práva, hrál divadlo, seznámil se s Máchou, Fr. Palacký mu pomohl k místu archiváře města Prahy

DÍLO: ● Prostonárodní české písně a říkadla ● České pohádky ● Kytice z pověstí národních

*KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH Kytice se skládá ze 12 balad a závěrečné Věštkyně, jež se žánrově i bsahově předchozím číslům vymyká

JEDNOTLIVÉ BALADY : 1. Kytice 2. Poklad 3. Svatební košile 4. Polednice 5. Zlatý kolovrat

6. Štědrý den 7. Holoubek 8. Záhořovo lože 9. Vodník 10. Vrba 11. Lilie 12. Dceřina kletba 13. Věštkyně

Příznačné pro Erbena je, že hlavní roli hrají ženy. Zabývá se zde otázkou lidských vztahů, v nichž ho především zajímá problém viny a trestu. Konflikty v lidském životě vznikají, podle Erbena, především narušením základních vztahů a zákonů mezi lidmi. Za každou vinu přichází, často nepřiměřený, trest. Člověk je, v jeho pojetí, bezmocný proti přírodním silám, jež ho obklopují

VODNÍK Vodník sedí na vrbě u jezera a šije si svatební oblečení. Mezitím se mladá slečna z nedaleké vísky rozhodne, že si v jezeře vypere prádlo. Její matka ale měla zlý sen a proto se o svou dceru bojí a nechce ji k jezeru pustit. Dcera nedbá matčina snu a jde opravdu prát. Jenže jakmile namočí první kus prádla, stáhne ji voda pod hladinu.

A od té chvíle žije s vodníkem a porodí mu dokonce i dítko. Po nějaké době se jí zasteskne po matce a chce ji jít navštívit. Vodník je zásadně proti ale po dlouhém přesvědčování a po mnoha podmínkách přece jen může jít. Když spatří matku, zapomene na všechna pravidla dokonce i na dítě a schová se před vodníkem u matky v chalupě. Když se od matky nevrací, dojde si vodník pro ni k její matce. Ta ji ovšem nechce vydat a vodníkovi neotevře.

Vodník zkouší všemožné výmluvy, jen aby se mu manželka vrátila. A když na poslední výzvu obě ženy odpoví, aby dítě přinesl do chalupy, rozhodne se vodník dítě přinést. Dítě skutečně přinese, ale hodí ho na práh s oddělenou hlavičkou od zbytku malého tělíčka.

VODNÍK- UKÁZKA ● Na topole nad jezerem ● seděl vodník pod večerem: ● "Sviť, měsíčku, sviť, ● ať mi šije niť. ● Šiju, šiju si botičky ● do sucha i do vodičky: ● sviť, měsíčku, sviť, ● ať mi šije niť.

POLEDNICE V baladě Polednice se vypráví o matce, jejíž dítě pořád křičelo. Matka dítěti vyhrožovala, že na něj pošle polednici. V poledne polednice opravdu přišla. Matka se lekla, vzala dítě na klín a přitiskla chlapce k sobě. Jakmile polednice po dítěti vztáhla ruku, matka omdlela. Když se otec vrátil, matku ještě vzkřísil, ale dítě bylo udušené.

POLEDNICE – UKÁZKA „Dej sem dítě!“ – „Kriste pane, odpusť hříchy hříšnici !“ Div, že smrt ji neovane, ejhle tuť – polednici!

ÚKOL ● Přečtěte si další balady z Kytice a interpretujte ● jejich obsah......

POUŽITÁ LITERATURA ● Balajka Bohuš : Přehledné dějiny literatury, Fortuna 1997 ● Soukal Josef a kol. : Literatura pro druhý ročník SOŠ, SPB 2001 ● ● KAREL+JAROM%C3%8DR+ERBEN&btnG=Hledat+o br%C3%A1zky&gbv=2&aq=f&oq=