KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem: „Sviť, měsíčku, sviť, Ať mi šije niť.“
Co už víme… Co už víme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Odpověz na otázky, popř. vysvětli, co pojem znamená: Umělecké dílo, které má děj. Může být psáno v próze neboveršem. Text, na který píše hudební skladatel jevištní dílo (opera, opereta). žánry. V baladě se prolínají dva žánry. O které žánry jde? Vysvětli. Oblast folkloru, tvoří ji nepsané, ústním podáním předávané texty. Líčí příběh z minulosti, který není nijak podložený historickými prameny. Celek veršů, a to jak po stránce stavební, tak významové.
Co se naučíme… Co se naučíme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazykBALADA Balada je veršovaná lyricko-epická skladba, která má za základ tragický příběh. Ráz balady je pochmurný. Lyrický prvek se tu uplatňuje zejména v líčení prostředí. Děj bývá zhuštěn, soustředěn ke konfliktu. Je to báseň středního rozsahu. Hlavním představitelem balady u nás je Karel Jaromír Erben.
Co se naučíme… Co se naučíme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Karel Jaromír Erben ( ): sekretář Českého muzea a archivář města Prahy, ve folkloru hledal jistý řád, který vládne lidskému konání, věnoval pozornost epickým písním, legendám a baladám, věnoval se sběratelské činnosti (Písně národní v Čechách). Kytice z pověstí národních (1853). vztah mezi matkou a dítětem vztah mezi mužem a ženou vykoupení a odčinění viny nadpřirozené bytosti čas a prostor postavy jednají v afektu osud a úděl dialog zkratka
SVATEBNÍ KOŠILE Přečti si jednu z Erbenových balad SVATEBNÍ KOŠILE a vypracuj následující úkoly: KYTICE\VY_32_INOVACE_CJ8_KYTICE_PRILOHA.docx Kde se odehrává děj balady? Jak se dívka cítí a jaká je historie její rodiny? Ke komu se dívka obrací s prosbou? Co žádá milý po dívce? Jaká byla tehdy noc? Co vše si s sebou dívka vzala? Co předměty symbolizují? Jak příběh skončil? Co dívku ochránilo před milým? Práce s textem… Práce s textem… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk
Něco navíc… Zhlédni filmové zpracování Kytice. Během sledování si dělej poznámky ohledně prostoru, času, postav a pointy příběhu: ZLATÝ KOLOVRAT KYTICE POLEDNICE ature=results_main
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk On a poplar by the pool The Goblin sat at twilight cool: 'Glow, moon, glow, That my thread may sew. For myself new boots I'm sewing, On dry land and water going: Glow, moon, glow, That my thread may sew. 'Thursday now—tomorrow's Friday— sew a coat all trim and tidy: Glow, moon, glow, That my thread may sew. Coat of green and boots of red, For tomorrow I'll be wed: Glow, moon, glow, That my thread may sew.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba… KYTICE Doplň vše, co si vybavíš, když se řekne KYTICE Karla Jaromíra Erbena: KYTICE
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazykZdroje… czech-poets-now-at-last-in-english-translation ACFADF4384&feature=results_main LEHÁR, Jan a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, ISBN , str CHALOUPKA, Otakar. Příruční slovník české literatury od počátků do současnosti. 2. vyd. Brno: Nakladatelství KMa, ISBN , str