Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
1.Perfekcionistická výchova - výchova příliš náročná, přísná, autoritativní - v rovnováze má být: důslednost, řád = láska k dítěti, pochopení - dítě žije pod neustálým tlakem, že není dokonalé - těmto dětem chybí – nadání, zájem, podmínky
Důsledky této výchovy - útěky do nemoci – bolesti hlavy, břicha, zvrací, subfebrilní - útěky do regrese – šišlá, cucá si prsty, zdětinští - útěk do apatie, netečnosti – samomluva, snění
Bolesti hlavy, břicha, ale i zvýšená teplota mohou být důsledkem perfekcionistické výchovy.
2. Protekcionismus a rozmazlování - dítě je ochraňováno, ve všem mu je vyhověno - zdroj všech problémů vidí rodiče v okolí (ostatní děti, učitelé) - dítě čeká, že problém vyřeší rodiče (pasivita, dítě vyčkává) - mohou se stahovat do intimity rodinného prostředí – lítostivě se dítě utěšuje
Důsledky této výchovy - dítě může být lstivé, vypočítavé - sobecké, neschopné podřídit se ostatním - může se uzavírat do soukromí, stranit se lidí
Rozmazlené děti bývají sobecké, nesamostatné a dostanou většinou vše co chtějí.
3. Nedůslednost a improvizace - rodiče podléhají dítěti, protože žádá něco velmi naléhavě - podléhají vlastním náladám – střídání vzteku a lítosti - dítě získává zkušenost, že vše je možné za určitých okolností
Důsledky této výchovy - nedostatky ve vývoji vůle - negativní charakterové vlastnosti - vypočítavost Děti rychle zjistí, jak dosáhnout svého cíle.
4. Morální traumatizování - dítě se má stydět samo za sebe - má působit jako hluboký otřes – přestupku se již více nedopustí - „ Kdo zklamal jednou, zklame i podruhé“
Důsledky této výchovy - dítě se trápí výčitkami svědomí - pro vývoj osobnosti velmi negativní (především v předškolním věku)
5. Výchovná strohost - výchova je zaměřena jen na přikazování a zakazování - tlumí vlastnosti a přirozený projev dítěte
a) Trestání tělesné - představuje určitý projev nadvlády, síly, moci vůči druhým b)Trestání psychické - trestání zavrhováním a odmítáním lásky - za přestupek rodiči odmítáno - využití závislosti na rodičích
Důsledky tělesného týrání se mohou objevit i v pozdějším vývoji dítěte. Psychické týrání bývá někdy i horší než fyzické.
Důsledky této výchovy a) Tělesné trestání - vyvolává vztek, pomstu - nápodoba mocných a silných (mladší děti a zvířata) b) Psychické trestání - úzkost, apatie, skleslost - snížené sebevědomí
6. Úzkostlivá výchova - nadměrný strach o dítě - rodiče vnášejí do výchovy mnoho úzkosti - v pozdějším věku se mohou soustředit na jeho nedostatky, chyby
Důsledky této výchovy - dítě ztrácí přirozený vztah ke své pohybovosti - nedovede rozlišit, kde je hranice povoleného a nepovoleného
7. Nejednotná výchova - v případě, že se rodiče navzájem, rodiče a prarodiče nedohodnou na jednotném postupu - někdo dítěti něco zakáže, jiný to povolí
Důsledky této výchovy - dítě bývá zmatené, neví co je co není správné
Zdroje a použitá literatura situaci/psychicke-problemy-ditete/schizofrenie.shtml rozmazleni-f9h-/deti.aspx?c=A110321_153833_deti_abr / diagnoza-strach-ze-skoly tu-obdobi-vzdoru-co-delat-kdyz-se-vas-andilek-promeni-v- zurivce.html skoda-kazde-rany
Ducháčková, Olga a kol. Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Praha: SPN, s. Stodůlková, Eva; Zapletalová, Eliška. Pedagogika pro střední školy. 1.vyd. Beroun: Machart, s.