Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření21.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

OTA PAVEL. Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Staré pověsti české Alois Jirásek Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Dana.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Pravopis ů, ú Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková PSYCHOLOGICKÁ PRÓZA Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český stát za vlády Lucemburků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Složené úrokování Tematická oblast
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Práce se sloupkovými diagramy
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Velká písmena / velké osobnosti
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
Mýty a pověsti Tematická oblast
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Ohyb světla na optické mřížce
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření Ročník3. ročník gymnázia Stručný obsahJ. Glazarová, V. Řezáč – život a dílo Způsob využitíPostupně procházíme listy prezentace. Desátá strana je kvíz, který procvičuje žákovu pozornost při výkladu. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_15_CSVI12

JARMILA GLAZAROVÁ (1901 – 1977)  prozaička a publicistka  v době dospívání jí zemřeli krátce po sobě oba rodiče  společně se sestrou žila v internátní a hospodyňské škole v Klimkovicích ve Slezsku  provdala se za lékaře Josefa Podivínského, staršího o dvacet devět let)  po manželově smrti odešla do Prahy, kde pracovala jako telefonistka a písařka  po literárním úspěchu se stala spisovatelkou z povolání  po válce se věnovala politice a psala cestopisné reportáže a fejetony  přispívala do Lidových novin, Lumíru, Rudého práva, Tvorby

Otázky 1. Kdy Jarmila Glazarová začala psát své romány a stala se díky nim úspěšnou? 2. Do kterých periodik přispívala?

Odpovědi 1. Jarmila Glazarová začala psát po smrti svého manžela. Josef Podivínský zemřel První její román vychází Autorka přispívala do Lidových novin, Lumíru, Rudého práva, Tvorby.

Charakteristika díla  jedná se o komorně laděné příběhy (týkající se nevelkého počtu postav)  děj se odehrává v maloměstě nebo na venkově, ve Slezsku nebo Beskydech  v díle vystupují výrazné postavy žen, které marně usilují o naplnění lásky  častým tématem je manželská krize  autorka používá nářečí

Dílo  Roky v kruhu (1936) – autobiografická próza  Dílo má podobu kroniky, v níž autorka popisuje dvanáct let svého harmonického manželství s lékařem Josefem Podivínským o devětadvacet let starším.  Vlčí jáma (1938) – psychologický román  Dílo zachycuje rozklad nerovného manželství Kláry (lakomé stárnoucí egoistky) a Roberta (vstřícného muže, mladšího o šestnáct let). Pár je bezdětný, proto se ujmou mladé dívky Jany. Robert příliš pozdě pozná, co je pravý cit, když se zamiluje do své schovanky. Nedokáže však svou ženu opustit, protože mu v tom brání jeho čestná povaha. Podlehne srdeční chorobě a krátce nato umírá i Klára. Jany se ujme lékař, který ji od začátku miloval. Román byl zfilmován.

Dílo  Advent (1939) – baladický román, líčí mateřské city ponížené ženy.  Františka v zájmu svého syna uzavře sňatek s krutým statkářem Jurou Podešvou, protože skutečný otec Metoda zahynul. Statkář ji však společně se svou milenkou Rozínou trápí a nemilosrdně se chová k nevlastnímu synovi Metodovi. Ve vyhrocené situaci, kdy zoufalá matka hledá svého syna, nechtíc zapálí kůlnu, v níž statkář a služka zahynou.

Otázky 1. Která próza byla zfilmována? 2. Co mají prózy společné?

Odpovědi 1. Próza Vlčí jáma byla zfilmována v roce 1957 Jiřím Weissem. 2. Autorka se v uvedených prózách zaměřuje na manželské páry, jejich soužití a problémy.

VÁCLAV ŘEZÁČ (1901 – 1956)  vlastním jménem Václav Voňavka  prozaik, publicista a autor knih pro mládež  pocházel z chudých poměrů, po smrti otce se nedokázal vyrovnat s novým manželem své matky  vystudoval gymnázium a absolvoval kurz obchodní akademie  pracoval jako úředník statistického úřadu, měl finanční problémy  oženil se se spisovatelkou Emou Řezáčovou  vedl filmovou skupinu na Barrandově, stal se ředitelem nakladatelství Československý spisovatel  propagoval komunistický režim  přispíval do časopisu Český svět, Práce a Lidových novin

Otázky: 1. Jak zněl pseudonym Václava Voňavky? A jak vznikl? 2. Na které čtenáře se zaměřil?

Odpovědi 1. Václav Řezáč převzal příjmení své ženy Emy Řezáčové. 2. V. Řezáč psal pro dospělé i pro děti.

Charakteristika díla  hrdinové jsou poznamenáni vyvržeností ze společnosti a pocitem nepřekonatelné bídy  postavy v sobě skrývají zlo, manipulují s okolím  po druhé světové válce úroveň jeho torby klesá, píše budovatelské romány

Dílo  Černé světlo (1940) – psychologický román  Hlavní hrdina Karel Kukla je poznamenán otřesným zážitkem z mládí a matčinou výchovou. Trpí pocitem méněcennosti. Svůj handicap si nahrazuje manipulací s lidmi. Zcela vypočítavě a chladně se snaží získat lásku sestřenice Markéty a následovně i podnik jejího otce. Když vše vyjde najevo, pokusí se o sebevraždu skokem ze střešního okna, při němž přijde o nohu. Dožívá opuštěn jako mrzák.  Svědek (1942) – psychologický román  Stařec Emanuel Kvis je slaboch, který řeší osobní problémy šířením zla. Snaží se poznat cizí lidi a parazitovat na jejich životech, probouzí v nich temné vášně. Po Kvisově smrti si celé město oddechne.

Dílo  po 2. světové válce  Nástup (1951), Bitva (1954) – romány zachycují odsun německého obyvatelstva a osídlování pohraničí Čechy, dílo obsahuje prvky schematismu a málo prokreslené hrdiny  knihy pro mládež  Poplach v Kovářské uličce (1933); Kluci, hurá za ním! (1934)

Otázky 1. Jaký druh prózy píše V. Řezáč po druhé světové válce? 2. Jaké jsou názvy děl určených pro děti?

Odpovědi 1. Budovatelské romány. 2. Poplach v Kovářské uličce, Kluci, hurá za ním!

Kvíz  Jarmila Glazarová byla prozaička, básnířka a publicistka.  Její rozporuplné manželství zachycuje próza Roky v kruhu.  Ve své tvorbě navázala J. Glazarová na spisovatelku Karolínu Světlou.  Děvečka Rozína v románu Advent se k hlavní hrdince chová nepřátelsky.  Hlavní postavou románu Černé světlo je Karel Kukla.  Řezáčovi hrdinové bývají lidé slabí, kteří mají v sobě zárodky zla. ANO NE

Řešení  Jarmila Glazarová byla prozaička, básnířka a publicistka. NE (básnířka je špatně)  Její rozporuplné manželství zachycuje próza Roky v kruhu. NE (harmonické manželství)  Ve své tvorbě navázala na spisovatelku Karolínu Světlou. ANO  Děvečka Rozína v románu Advent se k hlavní hrdince chová nepřátelsky. ANO  Hlavní postavou románu Černé světlo je Karel Kukla. ANO  Řezáčovi hrdinové bývají lidé slabí, kteří mají v sobě zárodky zla. ANO

PRAMENY  ANDREE, L. a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Brno: Didaktis ISBN