Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení
Definice Soubor metod postupů a nástrojů, kterými se snaží vláda dosáhnout stanovených cílů v oblasti bydlení.
Základní typy bytových politik Sociálně democratický model Sociálně democratický model Korporativistický model Korporativistický model Liberální model Liberální model Rudimentarní model Rudimentarní model
Sociálně democratický model Dominantní je podpora nájemního bydlení Dominantní je podpora nájemního bydlení Veřejná kontrola bydlení Veřejná kontrola bydlení Bydlení je poskytováno veřejným sektorem Bydlení je poskytováno veřejným sektorem
Korporativistický model Dominantní je podpora pracujících Dominantní je podpora pracujících Socialní spravedlnost Socialní spravedlnost Vyvážená podpora všech segmentů bydlení (nájemní, vlastnické, družstevní) Vyvážená podpora všech segmentů bydlení (nájemní, vlastnické, družstevní)
Liberální model Důraz na individuální řešení problému Důraz na individuální řešení problému Důraz na trh Důraz na trh Testované dávky Testované dávky Význam soukromého neziskového sektoru Význam soukromého neziskového sektoru
Rudimentární model Neexistence podpor Neexistence podpor Neexistují instituce zaměřené na tuto oblast Neexistují instituce zaměřené na tuto oblast Problém bydlení je řešen na úrovni domácností Problém bydlení je řešen na úrovni domácností
Rozdělení podle administrativního zajištění Centralizovaná (Francie) Centralizovaná (Francie) Částečně decentralizovaná (Německo, Španělsko, Itálie) Částečně decentralizovaná (Německo, Španělsko, Itálie) Plně decentralizovaná (Belgie) Plně decentralizovaná (Belgie)
Administrativní struktura ČR Vláda (Ministerstvo pro místní rozvoj) KrajeObce
Základní statistické údaje Rok Domů Obydl. bytů Domů/100 0 obyv Bytů/1000 obyv
Vlastnictví obydlených bytů Rok Soukromé Veřejné Družstevní SVJ Mix
Důvod užívání bytů Rok Ve vlastním domě Vlastní byt Nájemní Družstevní
Housing Policy of the Czech Republic Přehled přístupů Přehled přístupů Subjekty státní bytové politiky Subjekty státní bytové politiky Nástroje Nástroje
Historie uplatňovaných bytových politik Do roku 1918 Do roku 1918 Rok 1918 – 1938 Rok 1918 – 1938 Rok 1938 – 1945 Rok 1938 – – – – – 2000 Od 2000 Od 2000
Do roku 1918 Zákon č. 253/1918 umožnil vznik svépomocných bytových družstev Zákon č. 253/1918 umožnil vznik svépomocných bytových družstev Zákon č. 37/1892 daňové úlevy pro stavby s dělnickými byty Zákon č. 37/1892 daňové úlevy pro stavby s dělnickými byty Fondy na podporu výstavby bytů Fondy na podporu výstavby bytů Regulace nájemného Regulace nájemného
Rok Ochrana nájemců Ochrana nájemců Cenová regulace Cenová regulace Nájemní úřady Nájemní úřady Finanční podpora Finanční podpora –dotace k hypotékám –státní záruky –půjčky –daňové osvobození Daňové úlevy Daňové úlevy
Rok Stop nájemné Stop nájemné Norimberské zákony Norimberské zákony Válečný zájem Válečný zájem Vysoká bytová výstavba v počátku období Vysoká bytová výstavba v počátku období
Rok Odsun Němců Odsun Němců Zamezení družstevní formy bydlení Zamezení družstevní formy bydlení Pokračování regulace nájmů Pokračování regulace nájmů Podniková bytová výstavba Podniková bytová výstavba V 80. letech dotace 100 tis na RD V 80. letech dotace 100 tis na RD Masivní státní bytová výstavba Masivní státní bytová výstavba Podpora družstevní bytové výstavby Podpora družstevní bytové výstavby Administrativně přídělový systém Administrativně přídělový systém
Rok Restituce Restituce Převod bytů na obce Převod bytů na obce Rozpad družstev Rozpad družstev Privatizace Privatizace Přechod na tržní přerozdělovací mechanismus Přechod na tržní přerozdělovací mechanismus Deregulace nájmů Deregulace nájmů
Housing construction from
Koncepce bytových politik v 90 letech Podpora nové bytové výstavby Podpora nové bytové výstavby Konstrukční vady panelové výstavby Konstrukční vady panelové výstavby Vysoká role obcí v rámci nové bytové výstavby Vysoká role obcí v rámci nové bytové výstavby Čistý přírůstek bytového fondu je minimální Čistý přírůstek bytového fondu je minimální Neexistence developerských aktivit Neexistence developerských aktivit Neatraktivnost bytové výstavby pro soukromý sektor Neatraktivnost bytové výstavby pro soukromý sektor
Veřejnoprávní subjekty bytové politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj Státní fond rozvoje bydlení Státní fond rozvoje bydlení Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo fianncí Ministerstvo fianncí Ministerstvo sociálních věcí Ministerstvo sociálních věcí Kraje Kraje Obce Obce
Soukromé subjekty v oblasti bydlení Neziskové organizace (organizace na ochranu nájemníků, spolky majitelů, spolky v oblasti bytových družstev) Neziskové organizace (organizace na ochranu nájemníků, spolky majitelů, spolky v oblasti bytových družstev) Realitní a správcovské společnosti Realitní a správcovské společnosti Družstva Družstva Politické strany Politické strany Média Média
Aktuální koncepce bytové politky do roku 2020 Analýza energetická náročnost energetická náročnost vysoké finanční zatížení domácností vysoké finanční zatížení domácností koncepční roztříštěnost nástrojů na podporu bydlení koncepční roztříštěnost nástrojů na podporu bydlení legislativní aspekty (NOZ) legislativní aspekty (NOZ) kvalita výstavby kvalita výstavby
Koncepce Vize Vize –Dostupnost, stabilita, kvalita Cíle Cíle –Dostupnost všech forem bydlení –Stabilní finance, legislativa, instituce –Snižování investičního dluhu
Koncepce Priority Priority –Vyváženost podpor –Dostupnost bydlení pro jednotlivé skupiny –Snižování nákladů na bydlení –Pomoc při živelných pohromách –Stabilita zdrojů financování –Snížení finančního zatížení systému –Zvýšení role obcí –Snižování investičního dluhu –Kvalita prostředí