Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007
Současná definice lehké senzorineurální vady sluchu Trvalá vada oboustranná = práh sluchu na fr. 0.5, 1.0, 2.0 kHz mezi 20 – 40 dB Trvalá oboustranná vysokofrekvenční = sluchový práh nad 25 dB HL na dvou či více frekvencích nad 2.0 kHz Nebo kombinace obou
Dopad lehké vady sluchu na slyšení Není porucha slyšení, ale jen rozumění Porucha rozumění jen v určitých situacích –akusticky nevýhodné stavy (rušivé zvuky, větší vzdálenost, akusticky nevhodné prostředí apod)
Dopad lehké vady sluchu na rozumění Omezení sluchového pole v dynamické oblasti (malého stupně) Omezení sluchového pole ve frekvenční oblasti (malého stupně) Zachování rozumění segmentální složky slabikové Výpadek rozumění v oblasti konsonant
Řečové pole podle KUKA
Bess et al. (1998) Všechny typy oboustranných lehkých sluchových vad a poruch (včetně převodní) ve školním věku postihují 11,3 % žáků Z toho má 37 % horší výsledky ve škole minimálně o 1 stupeň U všech těchto dětí nalezeno mentální, emotivní a edukační opožďování
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj)
Schematický vývoj řeči dle Sováka Věk 1/2 1/1 řeč
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj) - pokud se opožďuje získávání školních dovedností
The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Sluchadla mělo: –80% s oboustrannou mělo sluchadla Akceptace sluchadla -44% používá trvale - 6% jen ve škole -50% nepoužívá Anne Marie Tharpe (USA, 2004) 35 dětí ze 100
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj) –u dospělých – pokud mají komunikační potíže - pokud se opožďuje získávání školních dovedností
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
Digitální lépe než analogové sluchadlo –pomocí řady nastavovaných pásem lépe kopíruje potřeby frekvenčního nastavení –lepší srozumitelnost řeči
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
+60 8,04,02,01,0,500,250, dBG kHz
+60 8,04,02,01,0,500,250, dBG kHz
+60 8,04,02,01,0,500,250, dBG kHz
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
+60 8,04,02,01,0,500,250, dBG
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
Komprese (?) Výstupní komprese –saturace blízko UCL Vstupní komprese – vysoká poloha kompresního kolénka – krátké časové konstanty
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?), co nejvíce lineární Otevřená ušní vložka
Nemění okolní zvukové pozadí Neomezuje lokalizaci zdroje zvuku Nezvyšuje percepci hlubokých frekvencí Není okluzní efekt Pocit pohodlí
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese – lineární s limitací výstupu Otevřená ušní vložka
chlapec MB vlevo AAT 2000; vpravo ???