Téma: Komunikace
Proces, při němž jsou sdělovány informace Komunikace prostřednictvím symbolů: mluvené slovo, písmo, obrázek, gesto, akce, činnost Předávání informací, myšlenek, emocí, postojů, názorů
jak člověk vnímá, chápe, interpretuje sebe a jiné lidi a vztahy mezi nimi výpověď člověka vždy subjektivní = sdělení druhému + výpověď o sobě proces sdělování významů (o čem lidé komunikují): informace, poznatky, emoce, hodnoty, normy, přání, postoje, dovednosti … ovlivněno osobností účastníků, situační, společenský kontext
„Nejprve se pokus chápat ostatní a pak teprve chtěj být pochopen.“ (Stephen Covey) Komunikace je proces při kterém chápeme ostatní a naopak se pokoušíme o to, abychom byli ostatními pochopeni. Zahrnuje dimenzi: Obsahovou (konkrétní info) Způsob sdělení Způsob sdělení (způsob jakým danou info podáme)
Sdělení informace Kontrolně - mocenská příčina Utváření vztahu
Původce / příjemce (kdo sděluje, přijímá): každý člověk tvoří, vysílá, přijímá a interpretuje zprávy Kódování / dekódování (proces probíhající mezi původcem a příjemcem zprávy): každý člověk vkládá význam do verbálních a neverbálních zpráv a interpretuje význam takovýchto zpráv Kompetence: schopnost komunikovat efektivně Sdělení (vlastní zpráva): Signály či kombinace signálů, které slouží jako podnět pro příjemce, může být psané, mluvené i neverbální Kanály: způsoby, kterými je zpráva sdílena
1. Záměr původce 2. Smysl sdělení pro původce 3. Věcný obsah sdělení 4. Smysl sdělení pro příjemce 5. Efekt na příjemce
Intrapersonální Interpersonální - dyadická - skupinová - masová Přímá komunikace Nepřímá komunikace Verbální komunikace Neverbální komunikace
KOMUNIKÁTOR KOMUNIKANT KOMUNIKÉ
Komunikátor - ten, kdo vysílá nějakou zprávu, má záměr něco sdělit, musí záměr převést do slov, zakódovat. Komunikant - ten, kdo přijímá vysílanou zprávu, musí ji dekódovat. Komuniké - vyslaná zpráva jako myšlenka nebo pocit, má podobu verbálních a neverbálních symbolů. Komunikační kanál- cesta, kterou je nějaká informace posílána.
vstupují do procesu sdělování. nežádoucí vlivy zasahující do rozhovoru např. oscilace pozornosti, hluk, zdravotní stav. Pro pochopení komunikační zprávy je nutné: - propojení kontextů - vědět s kým komunikuji a komunikaci tomu přizpůsobit
Obranné mechanismy Zkratky Výslovnost Rozvláčnost X stručnost
Používá prostředků, které nejsou verbální povahy Může verbální komunikaci: nahradit zvýraznit odporovat jí měnit její význam
GESTIKA - výrazné pohyby některých částí těla, nejčastěji rukou, hlavy, nohou, které mohou dokreslit verbální sdělení
MIMIKA - pohyby svalů v obličeji Sděluje nejintenzivněji emoce, od afektů po nálady Pocity štěstí, neštěstí, překvapení, strachu, radosti, smutku, klidu, rozčilení, zájmu, spokojenosti Horní polovina obličeje - negativní emoce dolní polovina - pozitivní emoce
Vyjadřuje emoce mluvčího Vyjadřuje temperament mluvčího Rozhoduje o pravdivosti řečeného Živá řeč předpokládá i živý obličej!
POSTURIKA- držení těla, napětí nebo uvolnění, poloha rukou, nohou, hlavy, směr natočení těla. Signalizuje emoční stav, zaujetí, postoj k partnerovi a ke sdělení POHLEDY OČÍ - napomáhá k rychlejšímu dekódování sdělení Může mít různý význam, ovlivněno kulturou Nejpohotovější forma neverbální komunikace
PROXEMIKA- prostorové umístění Označuje vzdálenost při komunikaci. Intimní zóna Osobní zóna Sociální zóna Veřejná zóna kulturně podmíněno
Intimní odstup Osobní odstup cm Společenský odstup cm Odstup na veřejnosti od 360 cm
HAPTIKA- doteky Hmatový kontakt mohou mít různý význam: formální, neformální, přátelský, intimní Důležitý prostředek sdělení blízkosti, vřelosti
Pomezí mezi neverbálními mimohlasovými prostředky a mluvenou řečí Hlasitost, rytmus řeči, protahování, zkracování, slov, důraz, výška, objem řeči, pauzy, zabarvení hlasu Smích, pláč, sténání, vzdychání apod.
Slova 7% Tón hlasu 38% Řeč těla 55%
Štěstí Hněv Překvapení Strach Znechucení Smutek
Kdo je kdo? A B C D E F
Pozice Co vyjadřuje skleslý únava, rozpaky vzpřímený postoj nadšení, sebedůvěra náklon dopředu zájem, otevřenost, empatie odklon nedostatek zájmu zkřížené ruce, nohy obranný postoj ruce za hlavou nadřazenost škrábání na krku frustrace škrábání na nose nejistota
Zkříženýma rukama a nohama dáváme najevo: Svoji připravenost se bránit Svoji nejistotu Pocit ohrožení Ztracené sebevědomí Svoji uzavřenost, nesmělost
Posluchač hodnotí: ◦ Příchod řečníka ◦ Chování řečníka ◦ Obličej řečníka ◦ Oblečení řečníka ◦ Čistotu a hygienu
Udělat si první dojem trvá 30 vteřin nebo méně!!!
gesto úpravy vlasů snaha skrýt jakoukoli část našeho těla snaha zakrýt si ústa správné držení těla při chůzi a při sezení
Zvláštní charakteristický rys člověka Mimořádně pozitivní prvek mimoslovní komunikace Na jeho délce závisí i význam našeho sdělení Co vyjadřuje? ◦ Radost, uspokojení, štěstí, lásku ◦ Dobrou vůli, snahu vyjít vstříc, přátelství, pozdrav… ◦ Pozitivní postoj Pozor na úšklebek: zraňuje, uráží, vysmívá se, …
Keep smiling Udržuj trvalý úsměv, zvykni si na něj. Všeobecná lidská tendence je napodobovat lidské výrazy v okolí.
1. Můj základní postoj je: „Já jsem O.K. –ty jsi O.K.“ (Erik Berne) 2. Čím lépe znám své potřeba a potřeba druhých, tím lépe jim mohu vycházet vstříc. 3. Čím vstřícnější jsem k potřebám partnera, s nímž hovořím, tím více bude on (automaticky) uspokojovat mé potřeby. 4. Pohledem do očí se navazuje kontakt, proto jsou kontrolní pohledy nezbytné 5. Čím výrazněji se rozvor dotýká mých pocitů a pocitů partnera, tím důraznější je také naše mimika a gestika.
6. Moudrý sklání hlavu tam, kde chytrý mluví – proto umím dobře naslouchat. 7. Vyjadřuj se jako „já“, ne jako „ono se“ nebo „my“. 8. Důležité není jen to, co se říká, ale „jak“ se to říká – a jak tomu druhý „rozumí.“ 9. Proto se snažím o jasnou,srozumitelnou a názornou výpověď, vlastní harmonie přesvědčuje. 10. Selhávají-li všechny pokusy o smysluplný rozhovor, musím se rozhodnout, zda dosažení optimálního řešení stojí za námahu a vynaložený čas – mohu docela dobře žít i s kompromisy.
Sdělte základní informaci. Vysvětlete, proč očekáváte (nebo neočekáváte) od účastníků určité chování. Můžete vyjasnit pravidla na zažátku spolupráce. Používejte komunikační styl, který je vám vlastní. Nekopírujte styl jiného učitele nebo trenéra. Raději komunikujte v souladu se svojí osobností a stylem učení Učte se empatii tak, že si představíte, že jste v kůži svých studentů nebo svěřenců. Ukažte opravdový zájem o ně jako o lidi a pracujte s nimi tak,a byste společnými silami našli dobré řešení
Používejte pozitivní přístup v komunikaci, který zahrnuje pochvalu, povzbuzení, podporu a pozitivní posílení (+ feedback) Vždy neopomeňte zřetelně pozdravit ostatní – ahoj a úsměv jsou nejjednodušší způsoby, jak vyjádřit pozitivní emoce Pokud máte otevřený způsob jednání se studenty, ukažte, že to myslíte doopravdy Buďte důslední v dodržování discipliny
Autenticita (upřímnost, sám za sebe) Schopnost ovládat emoce Chápat jednotlivce Dodržovat závazky Ujasnit požadavky, očekávání Konzistence (stálost) – profesionální, osobní Omluvit se upřímně, pokud uděláme chybu
Produktivní (efektivní) ovládání emocí, volba slov, aby posluchač pochopil, co mu chceme sdělit; ne „ukecanost“ Pozor na negativitu! Informativní – info, feedback, který zprostředkuje zlepšení, naplnění potenciálu Načasování Konzistentní Čestná
Reakce na přijatou zprávu v podobě potvrzení a způsobu interpretace. Je velmi důležitá, dává informaci o tom, jak je zpráva přijata a chápána. Poruchy přijímání a vydávání ZV: - neposloucháme, co nám druhý říká - skákání do řeči
Informace o provedeném výkonu, kterou člověk obdrží z okolních zdrojů Principy: Schopnost najednou si zapamatovat jen malé množství informací Lidé zaměří pozornost na ty pohyby, které mají podle zpětné vazby změnit Zaměřte zpětnou vazbu jen na jednu věc (na tu nejdůležitější) Zpětná vazba po každém pokusu není optimální pro učení – vede k závislosti na zpětné vazbě Důležitá je podpora samostatnosti – autonomie (situace zápasu)
Optimálně komunikovat znamená používat zpětnou vazbu. Pravý dialog může probíhat mezi lidmi, kteří mají o druhé skutečný zájem. Ten, kdo odolá moci a násilí, je schopen naslouchat a odpovídat.
Ujasnit si některé věci – jasně definovat pozici partnera. Můžeme hovořit spolu – místo každý sám za sebe Zabránit nedorozuměním Dávat pohlazení – tím, že se ujišťujeme, doptáváme, dáváme najevo mluvčímu zájem
Vysílající se chce ujistit, že mu přijímající dobře porozuměl Přijímající se chce ujistit, že dobře porozuměl vysílajícímu Parafrázování Zjišťovací otázka Doplňovací otázka Sugestivní otázka Aktivní naslouchání
Všechny feedbacky by měli komunikaci ulehčit. Zásada C. G. Junga: Nauč se z teorie vše, co můžeš, ale jdeš-li k pacientovi, zapomeň na všechny knížky. (Tzn. zaměř se na člověka, s kterým mluvíš, ne na teorii). (Birkebihlová, V. F: Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy, 1999, Akttuell, Bratislava, str. 177)
Příprava – s kým mluvím, proč, účel komunikace Zúčastněnost Porozumění Reagovat
Zájem o druhého Signalizovat zájem nejen v obsahové, ale i vztahové rovině (tj. zájem nejen o informaci, ale i o partnera v komunikaci) Zájem dáváme najevo když: pozorně nasloucháme jsme trpěliví náš pohled je přátelský náš hlas je přátelský signalizujeme uznání za pokrok v komunikaci, povzbuzujeme jsme zaangažováni (zajímá nás, co druhý říká) udržujeme oční kontakt
Čtení myšlenek Předpojatost Filtrování info Dávání dobrých rad Identifikování se s mluvčím (to já bych udělal …) Mít vždy pravdu Defenzivní chování(obranné)
Pozor na defenzivní strategie Poslouchat mluvčího, co nám chce říci, vyvarovat se bloků v poslouchání Společný cíl: zlepšení, naplnění potenciálu, task/ego orientace
KOMPROMIS Vysoký zájem o sebe sama Nízký zájem o sebe sama Nízký zájem o ostatní Vysoký zájem o ostatní SPOLUPRÁCESOUTĚŽ VYHÝBAVÝ PŘÍSTUP PŘIZPŮSOBENÍ SE VYHOVĚNÍ
Zájem o problém, zahrnutí všech zúčastněných členů do diskuse Řešení (rychle, racionálně, profesionálně, spravedlivě) Oprostit se od problému, ne pocity viny, pokud je už jednou vyřešen, hodit ho za hlavu, nepitvat se a nevracet se zbytečně Poučit se z problému, chyb (osobní růst, učení)
Dorozumíváme se pouze slovy Slova a věty přesně vyjadřují myšlenky Nejdůležitější je to CO říkáme (X JAK to říkáme) Používáme-li stejný jazyk, musíme si porozumět Slyšet
Komunikace může být úspěšná pouze tehdy, když přijímající dokáže vysílajícímu, že jej akceptuje (pokud ne – strach, nevolnost, pozice „ v zákopu“, pocity viny, pocit ohrožení, pocit nepohody) 1. Verze aktivního naslouchání - VRÁTNÝ Aha, hm, ano, zajímavé, neříkej, opravdu. Vyprávěj mi o tom, chtěl bych o tom něco slyšet, zajímal by mě tvůj názor, chceš o tom mluvit? Vyprávěj mi celý ten příběh. Vypadá to, že je to pro tebe velmi důležité. 2. Verze aktivního naslouchání: PARAFRÁZOVÁNÍ Místo zhodnocení zprávy ještě jednou vlastními slovy formulujeme otázku nebo myšlenku druhého. A: To je dnes zase hrozný den! B: Vypadáte naštvaně. A: Za prvé mi ujela tramvaj, za druhé mi nějaká tlustá ženská vyfoukla taxi před nosem a za třetí nejede výtah. B: Doufám, že už teď budete mít lepší den, než jak vám začal. (laskavé parafrázování)
MAXIMUM KVANTITY – buď tak informativní, jak je v dané fázi komunikace potřeba, ale ne více MAXIMUM KVALITY – říkej jen to, o čem jsi přesvědčen, že je to pravda – tj. vyhni se předstírání, buď věrohodný, neuváděj vědomě nepravdivé či zkreslené informace. MAXIMUM RELEVANCE – formuluj svou repliku vždy tak, aby byla k dané fázi dialogu relevantní (vhodná), mluv k věci. Nesbíháme od tématu, nevracíme se k již řečenému, neděláme narážky na věci, které nesouvisejí s tématem, tím bychom komunikaci zkreslovali a zamlžovali MAXIMUM ZPŮSOBU – vyjadřuj se jasně a jednoznačně, vyhýbej se dvojznačnostem, nepřehlednostem, neupadej do rozvláčnosti a mnohomluvnosti (Grice (Grice, 1975) in Jelínek, M., Švandová, B.: Argumentace a umění komunikovat, 1999, Brno, str. 77)