K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovační kurz pro sanitáře
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Diagnostika prevence poradenství.
Neverbální komunikace
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Komunikace s dětským pacientem
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Brebtavost - Breptavost
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE V..
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neverbální komunikace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Pedagogická komunikace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Poradenství Přehled témat
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Sociologie pro SPP/SPR
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Sociální psychologie.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr

K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci mezi lidmi, ale též např. mezi člověkem a strojem, dvěma stroji též č lověk em a jeho vnitřní mi orgány. Specifickým lidským znakem je sociální komunikace, která má tři základní stránky společenského styku: společné činnosti, vzájemné působení a mezilidské vztahy.

D RUHY KOMUNIKACE 1. Verbální – pouze tvoří 30% obsahu sdělení 2. Neverbální – tvoří 60% obsahu sdělení 3. K. činem Literatura – neverbální komunikace ČERNÝ, V. Řeč těla. Brno: Edika, 2012, ISBN KŘIVOHLAVÝM Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988 LEWIS, David. Tajná řeč těla. Praha : Viktoria publishing, 1995, ISBN X

NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE J.KŘIVOHLAVÝ Mimika – výraz obličeje Proxemika – sdělování přiblížením, oddálením Haptika – bezprostřední dotyk, podání ruky Posturologie – postoj, držení těla Kinezika – pohyby těla, gesta Řeč očí a pohledů Paralingvistika – sdělování svrchními tóny řeči Vzhled

P ŘEKÁŽKY V KOMUNIKACI Nedostatek motivace ke komunikaci Nižší sociokulturní úroveň Mentální retardace Smyslové vady Nižší rozumové schopnosti Psychická onemocnění

Ř EČ  Řeč impresivní – porozumění řeči  Řeč expresivní 1. artikulace 2. slovní zásoba 3. mluvní pohotovost 4. gramatické kategorie 5. tempo řeči 6. modulační faktory

R YCHLÉ JMENOVÁNÍ

VÝZNAM SPRÁVNÉ ŘEČI Řeč je jednou z nejdůležitějších a nejefektivnějších znakových soustav Lidé vnímají jazyk a řeč jako jisté dědictví a výraz kulturního života, v němž je kódovaná literatura, dějiny, hudba Poruchy a vady výslovnosti mají vliv na svého nositele v důsledku společenské odezvy Řeč je prostředkem vytvoření a udržení sociálních vztahů, prostředkem vytvoření si vlastní identity Narušený komunikační proces zasahuje do sebepojetí jedince

V ADY ŘEČI Diagnostiku řečových vad provádí kolektiv odborníků. Reedukace řečových vad spadá do oblasti logopedické péče Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Brebtavost – porucha tempa řeči Dysfázie – opožděný vývoj řeči OVŘ – opožděný vývoj řeči různé etiologie Mutismus, elektivní mutismus Autismus Aspergerův syndrom

D YSLALIE Dyslalie je nejčastější druh narušení komunikační schopnosti, je to porucha, která se projevuje vadou výslovnosti hlásek, vynecháváním či zaměňováním hlásek. V češtině je tato vada známá jako patlavost. Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky se v roce 2001 léčilo pacientů s diagnózou dyslalie ( z toho do věku 18 let pacientů a 1236 dospělých pacientů)

FYZIOLOGICKÝ A SOCIÁLNÍ ZÁKLAD VÝSLOVNOST I Realizace řeči závisí na jazykově mluvních podmínkách, ale taktéž na individuálních anatomicko-fyziologických dispozicích a podmínkách definovaných fonetikou jazyka. Mluvní ústrojí klasifikujeme do tří oblastí : 1. oblast respirační 2. oblast fonační 3. oblast artikulační

NESPRÁVNÁ A VADNÁ VÝSLOVNOST Nesprávná výslovnost – u předškolních dětí se projevuje neustáleností mechanismu tvoření hlásek nebo nepřesností jejich diferenciace Vadná výslovnost (dyslalie) – je přetrvávající odchylka výslovnosti jedné nebo více hlásek, kterou můžeme označit za vadný mluvní stereotyp

PŘÍČINY A VÝSKYT DYSLÁLIE V POPULACI Dědičnost – především nespecifická, jako je dyspraxie, dysgnozie motorická retardace Vrozená dispozice - postižení CNS, smyslová postižení, porodní poškození Vliv prostředí – špatný mluvní vzor, nedostatek citového prožitku, výchovní chyby, dlouhé užívání dudlíku Patologie mluvních orgánů – dýchání, fonace, artikulace Další postižení související s vývojem řeči

D IAGNOSTIKA DYSLALIE Podle příčin: Orgánová dyslalie = porucha sluchu, zraku, malformace mluvidel Funkční dyslalie = odchylná výslovnost bez patologicko anatomického podkladu Podle stupně: Dyslalie levis- jednoduchá vada výslovnosti Dyslalie gravis – těžká vada výslovnosti Dyslalie universalis – prakticky nesrozumitelná řeč

VYVOZOVÁNÍ HLÁSEK A KOREKCE NESPRÁVNĚ A PATOLOGICKY TVOŘENÝCH HLÁSEK ČESKÉHO JAZYKA  Zásada pozitivního přístupu  Zásada krátkodobého cvičení  Zásada častého cvičení  Zásada zpětné vazby  Zásada motivace  Zásada využívání pomocných hlásek  Zásada minimální akce nebo psychofyzické relaxace  Zásada individuálního přístupu

Průběh odstraňování dyslalie 1. přípravná cvičení- rozvoj kognitivních, motorických a senzorických schopností 2. identifikace hlásky- poznávání hlásky cestou sluchové, hmatové, optické identifikace 3. vyvozování hlásky – využití jedné nebo více metod logopedického vyvození hlásky 4. fixace nového mluvního stereotypu 5. automatizace správné výslovnosti – posilování artikulačního stereotypu při spontánní mluvě.