K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr
K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci mezi lidmi, ale též např. mezi člověkem a strojem, dvěma stroji též č lověk em a jeho vnitřní mi orgány. Specifickým lidským znakem je sociální komunikace, která má tři základní stránky společenského styku: společné činnosti, vzájemné působení a mezilidské vztahy.
D RUHY KOMUNIKACE 1. Verbální – pouze tvoří 30% obsahu sdělení 2. Neverbální – tvoří 60% obsahu sdělení 3. K. činem Literatura – neverbální komunikace ČERNÝ, V. Řeč těla. Brno: Edika, 2012, ISBN KŘIVOHLAVÝM Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988 LEWIS, David. Tajná řeč těla. Praha : Viktoria publishing, 1995, ISBN X
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE J.KŘIVOHLAVÝ Mimika – výraz obličeje Proxemika – sdělování přiblížením, oddálením Haptika – bezprostřední dotyk, podání ruky Posturologie – postoj, držení těla Kinezika – pohyby těla, gesta Řeč očí a pohledů Paralingvistika – sdělování svrchními tóny řeči Vzhled
P ŘEKÁŽKY V KOMUNIKACI Nedostatek motivace ke komunikaci Nižší sociokulturní úroveň Mentální retardace Smyslové vady Nižší rozumové schopnosti Psychická onemocnění
Ř EČ Řeč impresivní – porozumění řeči Řeč expresivní 1. artikulace 2. slovní zásoba 3. mluvní pohotovost 4. gramatické kategorie 5. tempo řeči 6. modulační faktory
R YCHLÉ JMENOVÁNÍ
VÝZNAM SPRÁVNÉ ŘEČI Řeč je jednou z nejdůležitějších a nejefektivnějších znakových soustav Lidé vnímají jazyk a řeč jako jisté dědictví a výraz kulturního života, v němž je kódovaná literatura, dějiny, hudba Poruchy a vady výslovnosti mají vliv na svého nositele v důsledku společenské odezvy Řeč je prostředkem vytvoření a udržení sociálních vztahů, prostředkem vytvoření si vlastní identity Narušený komunikační proces zasahuje do sebepojetí jedince
V ADY ŘEČI Diagnostiku řečových vad provádí kolektiv odborníků. Reedukace řečových vad spadá do oblasti logopedické péče Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Brebtavost – porucha tempa řeči Dysfázie – opožděný vývoj řeči OVŘ – opožděný vývoj řeči různé etiologie Mutismus, elektivní mutismus Autismus Aspergerův syndrom
D YSLALIE Dyslalie je nejčastější druh narušení komunikační schopnosti, je to porucha, která se projevuje vadou výslovnosti hlásek, vynecháváním či zaměňováním hlásek. V češtině je tato vada známá jako patlavost. Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky se v roce 2001 léčilo pacientů s diagnózou dyslalie ( z toho do věku 18 let pacientů a 1236 dospělých pacientů)
FYZIOLOGICKÝ A SOCIÁLNÍ ZÁKLAD VÝSLOVNOST I Realizace řeči závisí na jazykově mluvních podmínkách, ale taktéž na individuálních anatomicko-fyziologických dispozicích a podmínkách definovaných fonetikou jazyka. Mluvní ústrojí klasifikujeme do tří oblastí : 1. oblast respirační 2. oblast fonační 3. oblast artikulační
NESPRÁVNÁ A VADNÁ VÝSLOVNOST Nesprávná výslovnost – u předškolních dětí se projevuje neustáleností mechanismu tvoření hlásek nebo nepřesností jejich diferenciace Vadná výslovnost (dyslalie) – je přetrvávající odchylka výslovnosti jedné nebo více hlásek, kterou můžeme označit za vadný mluvní stereotyp
PŘÍČINY A VÝSKYT DYSLÁLIE V POPULACI Dědičnost – především nespecifická, jako je dyspraxie, dysgnozie motorická retardace Vrozená dispozice - postižení CNS, smyslová postižení, porodní poškození Vliv prostředí – špatný mluvní vzor, nedostatek citového prožitku, výchovní chyby, dlouhé užívání dudlíku Patologie mluvních orgánů – dýchání, fonace, artikulace Další postižení související s vývojem řeči
D IAGNOSTIKA DYSLALIE Podle příčin: Orgánová dyslalie = porucha sluchu, zraku, malformace mluvidel Funkční dyslalie = odchylná výslovnost bez patologicko anatomického podkladu Podle stupně: Dyslalie levis- jednoduchá vada výslovnosti Dyslalie gravis – těžká vada výslovnosti Dyslalie universalis – prakticky nesrozumitelná řeč
VYVOZOVÁNÍ HLÁSEK A KOREKCE NESPRÁVNĚ A PATOLOGICKY TVOŘENÝCH HLÁSEK ČESKÉHO JAZYKA Zásada pozitivního přístupu Zásada krátkodobého cvičení Zásada častého cvičení Zásada zpětné vazby Zásada motivace Zásada využívání pomocných hlásek Zásada minimální akce nebo psychofyzické relaxace Zásada individuálního přístupu
Průběh odstraňování dyslalie 1. přípravná cvičení- rozvoj kognitivních, motorických a senzorických schopností 2. identifikace hlásky- poznávání hlásky cestou sluchové, hmatové, optické identifikace 3. vyvozování hlásky – využití jedné nebo více metod logopedického vyvození hlásky 4. fixace nového mluvního stereotypu 5. automatizace správné výslovnosti – posilování artikulačního stereotypu při spontánní mluvě.