2007 Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol ve dnech 17. – 19. října 2007 Hlavní úkoly ČŠI ve školním roce 2007/2008 Dotazy k ISO, CAF
Nová struktura ČŠI Hlavní úkoly ČŠI ve školním roce 2007/2008 Kritéria hodnocení RVP, ŠVP Inspekční činnost Různé
2007 Nová struktura ČŠI od Ústřední školní inspektorka Mgr. Olga Hofmannová Samostatný referát vnitřního auditu Sekce I.– sekce informatiky, vnitřních a vnějších vztahů, náměstek PaedDr. Jaroslav Müllner 1. Odbor kanceláře ústřední školní inspektorky 2. Odbor ICT a analytiky, 3. Samostatné oddělení vnějších vztahů; Sekce II.– sekce ekonomiky a správy, náměstek Ing. František Lindourek 1. Odbor personální, 2. Odbor ekonomický, 3. Odbor hospodářské správy, Sekce III. - inspekčních činností, náměstkyně PhDr. Irena Borkovcová 1. Odbor řízení inspektorátů, 2. Odbor rozvoje inspekční činnosti, 3. Inspektoráty, které se mohou dělit na referáty.
2007 Plán hlavních úkolů na školní rok 2007/2008 A: Hodnocení školy ve tříletém cyklu A1 Inspekční činnost podle § 174 odst. 2 písm. b) školského zákona A2 Inspekční činnost podle § 174 odst. 2 písm. c) školského zákona A3 Inspekční činnost podle § 174 odst. 2 písm. d) školského zákona A4 Inspekční činnost podle § 174 odst. 2 písm. e) školského zákona B: Inspekční činnost podle § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona B1 Monitoring postupu inovací a pokroku vzdělávání podle cílů a priorit Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR B2 Zjistit a analyzovat informace o personálních podmínkách škol a školských zařízení ve vztahu k účinnosti podpory rozvoje osobnosti dětí, žáků a studentů C: Rozvojové a výzkumné projekty ČŠI
2007 Hlavní oblasti hodnocení činnosti škol VSTUPY: Vedení školy nebo školského zařízení Školní vzdělávací program/ obsah vzdělávání Strategie a plánování Ředitel školy Dopad vlastního hodnocení školy a vnitřního kontrolního systému Předpoklady školy pro naplnění ŠVP/obsahu vzdělávání Personální podmínky Bezpečné prostředí pro vzdělávání Přijímání ke vzdělávání Partnerství Přínos partnerství pro rozhodování vedení školy (např.neformální rodičovské organizace, „partnerské školy“, sponzory atd.) VZDĚLÁVACÍ PROCESY: Průběh vzdělávání (Proces naplňování cílů ŠVP/obsahu vzdělávání) Vnitřní prostředí školy Podmínky výuky a jejich využití Hodnocení dětí, žáků a studentů Účelnost a účinnost podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami/nadaných VÝSTUPY: Úspěšnost dětí, žáků a studentů ve vzdělávacím programu
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 13 kritérií, která obsahují několik ukazatelů. Při zpracovávání kritérií se vycházelo ze standardizovaných nástrojů kvality jako ISO a CAF. Kritéria vytváří institucionální hodnocení školy
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (1) Školní vzdělávací program/ obsah vzdělávání ŠVP je zpracován podle požadavků školského zákona/inovace obsahu vzdělávání odpovídají školskému zákonu ŠVP je zpracován podle zásad RVP Škola uskutečňuje ŠVP/ inovace obsahu vzdělávání
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (2,3) Strategie a plánování Vedení školy průběžné hodnotí a inovuje strategie a plány Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s národními strategickými prioritami Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s krajskými strategickými prioritami Plánování je v souladu s reálnými podmínkami školy Škola informuje partnery (podle školského zákona) o svých strategických záměrech Ředitel školy Rozdělení kompetencí a odpovědností v řízení kvality vzdělávání je funkční a umožňuje realizaci ŠVP/obsahu vzdělávání Vnitřní dokumenty školy zahrnují podporu realizace ŠVP/obsahu vzdělávání Informační systém školy je funkční, obousměrný a podporuje realizaci ŠVP/obsahu vzdělání
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (4,5) Dopad vlastního hodnocení školy a vnitřního kontrolního systému Škola využívá výstupů vlastního hodnocení pro zvyšování kvality vzdělávání Vlastní hodnocení školy je podkladem pro výroční zprávu o činnosti školy Výstupy vnitřního kontrolního systému jsou podkladem pro opatření ke zvyšování kvality školy Personální podmínky Škola identifikuje skupiny dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Škola identifikuje žáky nadané Škola sleduje personální rizika pro realizaci ŠVP/ obsahu vzdělávání v oblasti personálních podmínek DVPP odpovídá potřebám školy souvisejícím s realizací ŠVP/obsahu vzdělávání Škola podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (6,7) Bezpečné prostředí pro vzdělávání Škola podporuje trvalý zdravý vývoj (psychický i fyzický) dětí, žáků a studentů Preventivní strategie školy umožňuje předcházet vzniku sociálně patologických jevů a šikaně Škola vyhodnocuje sociální, zdravotní a bezpečnostní rizika včetně šikany a přijímá opatření k jejich minimalizaci Míra počtu úrazů (přepočtený počet úrazů na 100 žáků) dětí, žáků a studentů za poslední tři roky se snižuje Přijímání ke vzdělávání Škola informuje o své vzdělávací nabídce a způsobu přijímání Škola dodržuje zákonná ustanovení při přijímání ke vzdělávání Žákům je školou zajišťována pomoc při změně vzdělávacího programu
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (8,9) Přínos partnerství pro rozhodování vedení školy Škola rozvíjí partnerství se školskou radou, rodiči, zřizovatelem a dalšími Vedení školy využívá podnětů partnerů pro rozšíření nabídky ŠVP/obsahu vzdělávání Škola poskytuje rodičům informace o úspěšnosti dětí, žáků a studentů ve vzdělávání Vedení školy přijímá na základě spolupráce s partnery opatření ke zkvalitnění vzdělávání Vnitřní prostředí školy Vnitřní prostředí školy se pozitivně projevuje na výsledcích vzdělávání Žáci a studenti cítí sounáležitost se školou a jsou v ní spokojeni
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (10,11) Podmínky výuky a jejich využití Využívání materiálních podmínek školy ovlivňuje pozitivně výuku/vzdělávání Využívání učebnic, učebních pomůcek, informačních zdrojů a ICT ve výuce je účelné/cílené Prostory školy jsou využívány k podpoře výuky Děti, žáci a studenti pracují s materiálními zdroji Hodnocení dětí, žáků a studentů Ve škole/ve výuce jsou dodržována pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů Hodnocení je odůvodněné a motivuje děti, žáky a studenty k učení Hodnocení je podkladem pro opatření přijímaná ke zkvalitnění vzdělávání (učitelem, třídním učitelem, výchovným poradcem, pedagogickou radou, vedením škol
2007 Kritéria hodnocení pro 2007/2008 (12,13) Účelnost a účinnost podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami/nadaných Škola zajišťuje individualizovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami/ nadaným Vypracované IVP a doporučení poradenských zařízení jsou naplňována ve výuce Výsledky podpory jednotlivých dětí, žáků a studentů jsou vyhodnocovány a jsou podkladem pro stanovení dalšího postupu Úspěšnost dětí, žáků a studentů ve vzdělávacím programu Škola sleduje míru úspěšnosti žáků a studentů v celém vzdělávacím cyklu Hlavní příčiny selhávání žáků a studentů jsou monitorovány Vedení školy, pedagogická rada, výchovný poradce, třídní učitel, učitel analyzují a hodnotí výsledky vzdělávání Škola má stanovenu strategii na podporu úspěšnosti dětí, žáků a studentů
2007 RVP, ŠVP V současné době probíhá vzdělávání ŠI na posuzování souladu RVP a ŠVP na ZŠ Zadávací dokumentace byla tvořena ve spolupráci s řediteli škol a MŠMT Stejným způsobem bude probíhat i vzdělávání ŠI pro střední školy Příprava ŠI pro střední školy bude velmi náročná vzhledem k velkému množství RVP Doporučení, u schválených RVP začít s tvorbou ŠVP co nejdříve
2007 Inspekční činnost Hodnocení školy v tříletém cyklu Ředitelé po konkurzu po jednom roce ve funkci Vzdělávání jako veřejná služba Kladen důraz na nápravu, nikoliv na chyby Inspekční hospitace - podmínky a jejich využití - organizace, formy ametody vyučování - motivace a hodnocení - komunikace a výchova Nově vrchní inspektor, dříve vedoucí inspekčního týmu (není funkcí) Nový ředitel Jihočeského inspektorátu Mgr. Petr Jelínek
2007 Různé K dnešnímu dni je 40 škol držitelem certifikátu ISO 9001, z toho 5 škol řízených kraji Členové asociace SPŠ - VOŠ, SOŠ a SOU Kopřivnice - SPŠ a OA Uničov - SPŠ chemická Brno - SPŠ Otrokovice V současné době se připravuje na certifikát ISO 9001 dalších 7 škol Vlastní hodnocení škol podle modelu CAF 15 škol
2007 Počty školních inspektorů pro střední školy v jednotlivých inspektorátech (krajích) Pražský8 Středočeský9 + 4 (i pro ZŠ) Plzeňský2 + 7 (i pro ZŠ) Karlovarský1 + 4 (i pro ZŠ) Ústecký8 + 2 (i pro ZŠ) Jihočeský8 + 2 (i pro ZŠ) Liberecký3 + 2 (i pro ZŠ) Pardubický4 + 4 (i pro ZŠ) Královehradecký5 + 2 (i pro ZŠ) V kraji Vysočina3 + 4 (i pro ZŠ) Jihomoravský10+7 (i pro ZŠ) Olomoucký7 (i pro ZŠ) Moravskoslezský10+7 (i pro ZŠ) Zlínský4 + 3 (i pro ZŠ)