DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 5/7 Sada: Československé dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Katolická církev po roce 1948 PŘEDMĚT: dějepis – moderní československé dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: katolické, kněží, kláštery, Beran, internační tábory, biskupové, Číhošť JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská
Metodický pokyn: -určeno pro výuku dějepisu v oktávě -zahrnuje: 1. Začátek perzekuce 2. Pozemková reforma 3. Josef Beran 4. Karlovarský program 5. Plán K 6. Čihošťský zázrak 7. Práce s texty
Začátek perzekuce – zákaz katolických novin, časopisů, nakladatelství, spolků do šrotu zabavené zásoby náboženské literatury čistky: z úřadů a škol propuštěny tisíce aktivních věřících zrušeny svátky Božího Těla a Nanebevzetí Panny Marie
Opozice studenti – katolíci, kteří šli v protestním průvodu na Hrad – byli surově rozehnáni tisíce příznivců Orla demonstrovalo proti puči na Hostýně – vedoucí funkcionáři pak krutě mučeni kněží nuceni, aby dělali politiku Národní fronty
2 směry přístupu ke katolické církvi 1.RADIKÁLNÍ PROUD – Alexej Čepička (nový ministr spravedlnosti), Antonín Zápotocký (vedoucí odborářů), StB 2.UMÍRNĚNÝ PROUD – Klement Gottwald, snaha o dohodu, o kompromitování předních katolíků, izolovat od hierarchie a Vatikánu, vytvořit národní církev
Třetí etapa pozemkových reforem Július Ďuriš – min. zemědělství nižším církevním úřadům nechávala vláda nejvýše 30 ha kláštery ad. přišly o všechny polnosti, lesy, rybníky (podnik Státní lesy, státní statky, JZD, min. obrany) Jan Masaryk již varuje Gottwalda před provedením reformy
Josef Beran, arcibiskup, nechal udělat soupis majetku: Před rokem 1947 půda zemědělská a lesní: ha farní a kostelní: ha Po roce 1947 půda zemědělská a lesní: ha farní a kostelní: netýkalo se jí to
Želivský klášter – internace Obr. 1
Zákon o jednotné škole Zestátnění = faktická likvidace katolického školství Otázky: 1. Co komunisté sledovali zrušením katolických škol? 2. Byly po roce 1989 znovu povoleny? 3. Je některá v našem okrese či kraji?
Vlna perzekucí zatýkání kněží internace příslušníků řádů v tzv. centralizačních klášterech zrušení mužských řádů tři procesy s vysokými katolickými duchovními uvěznění arcibiskupa Josefa Berana domov pro vysloužilé kněze na Vysočině v Moravci (J. Deml) Obr. 2, Moravec
Josef Beran „S vděčností jsme přijali Vaše ujištění, že se nestane nic, co by kalilo dobrý poměr církve a státu, poukazujeme ovšem na vážné přehmaty, s nimiž nemůžeme souhlasit a jimiž bylo násilně zasaženo do práv církevních, zejména při násilném zabírání církevních budov a ústavů, při zbavování úřadu kněží, řeholníků a řeholnic. Je to nápadné, že bylo zastaveno vydávání většiny katolických časopisů a že je překáženo i činnosti katolických spolků.“
Klement Gottwald,,Myslím, že bychom měli vzít kurz na to, odpoutat katolickou církev od Vatikánu. Dostat je tak daleko, aby se s Vatikánem rozešli a stali se národní církví. Žádné nové spory rituální vést nechceme, ale pryč od Říma a směrem k národní církvi. To je ovšem úloha velmi těžká. Je nutné církev neutralizovat a dostat ji do svých rukou tak, aby sloužila režimu.”
Úkol 1.Porovnej oba texty. 2.Komu byly určeny? 3.Z čeho pramení Beranovy obavy? 4.Popiš komunistické záměry s církví.
Tlak sílí po , po volbách, už netřeba brát ohledy na katolické voliče – tlak proti církvi sílí během roku 1948 – spory uvnitř církve – jedna skupina (Beran) proti jednání s komunisty, druhá (Trochta, ltm. biskup) pro jednání konference biskupů – březen 1949 – odhaleno odposlouchávací zařízení pod topením Úkol: Zjisti, jaký byl osud biskupa Štěpána Trochty.
Pastýřský list, „Vcelku možno říci, že mimo kostel je každá náboženská činnost již znemožněna a do kostelů se bojí leckde věřící veřejně vejít, aby nebyli obviňováni z reakce a nehrozila jim ztráta existence. Posuďte sami, drazí katolíci, po zjištění těchto skutečností, byl-li stát nějak církví poškozen, či je-li tomu právě naopak?“ nařízení, že čtení pastýřského listu je trestný čin
Politický tlak březen 1949: karlovarský program 1.Znemožnit biskupům styk se Sv. stolcem 2.Klín mezi biskupy a kněze, mezi kněze a věřící 3.Připravit likvidaci řeholí 4.Zvýhodňovat a odměňovat kněze slabého charakteru
Katolická akce od – měla vyvolat hnutí věřících proti biskupům agitační dvojice (často kom. a katol. v jednom) chodily po pracovištích i domácnostech, sbíraly podpisy, někdy slušně, jindy výhružně největší tlak na kněze, mnohé podpisy podvodem, později se zjistilo, že jsou tu i „mrtvé duše“ v té době už mají mezi knězi své informátory papež Pius XII. – vydává exkomunikační dekret (na členy Katolické akce a KSČ)
Josef Beran roste jeho autorita v národě proti své vůli se stal symbolem občanské statečnosti Obr. 3 Obr. 4
se měl konat průvod Božího Těla po Hradčanském náměstí SNB, milice, těžká nákladní auta StB a milicionáři v přeplněné katedrále – hlasitě se bavili, v rukou hole po slavnosti na arcibiskupa čekala Stb – stráž, která ho měla „chránit“ – 16 let intervence brzy pod dozorem i ostatní biskupové vyhoštěn vatikánský diplomat
Likvidace řádů Plán K „bartolomějská noc“ zatýkání opatů a abatyší monstrproces 13/14 dubna a 27/28 dubna – politická akce, v noci internováno 2192 řeholníků do sběrných internačních táborů v Oseku, Broumově, Želivě… Zde zvlášť ostrý režim, odtud často buď do vězení, nebo do prac. táborů
Broumovský klášter – internace Obr. 5
Anastáz Opasek (zemř. 1999) opat benediktinského kláštera, básník odsouzen jako nejvýznamnější z „vatikánských agentů“ na doživotí, mukly přezdíván „opat chuligán“ (byl vtipný, obyčejný, lidský, velmi oblíbený) po amnestii pracoval na stavbě, pak emigroval, po r se stal arciopatem v Břevnově
Čihošťský zázrak dodnes nevysvětleno: K. Kaplan: provokace StB, místní farníci: zázrak z Číhoště se stalo poutní místo, kněz Josef Toufar zatčen, krutě vyslýchán a mučen, umírá, zatýkáni i další lidé (opat želivského kl., kostelník, kovář…), zdá se být propojeno i s kolektivizací doporučený film: In nomine patris, 2004
Obr. 6
Arcibiskupova poslední veřejná promluva „Nevím, kolikrát ještě budu moci k vám promlouvat, ale nyní prohlašuji veřejně jako biskup: Nikdy, nikdy, nikdy nesvolím k dohodě, která směřuje proti zákonům božím a církvi svaté. Prohlašuji zde slavnostně před Bohem a před národem, že nikdy neuzavřu dohodu, která by porušovala práva církve a jejích biskupů. Nikdo a nic mě k tomu nedonutí, poněvadž církev je jen jedna a bez biskupů církev katolická nemůže existovat. Uslyšíte-li, že jsem něco takového podepsal, nevěřte. Přísahám jako biskup: nikdy nezradím práv božích a církve svaté. Velice mě bolí, že kvůli mně pronásledován bude můj dobrý český lid. Ale nemohu jednat jinak. Je třeba bojovat proti lživosti, úskočnosti a prolhanosti. Je třeba se modlit za duše, které zakolísaly ve víře, byvše svedeny nepravdivými a falešnými řečmi: zde je Kristus, tady je pravda. Pravda je jen jedna, a tu vám hlásá církev, v jejímž čele jsou biskupové spojeni s římským papežem. Nemohou být dvě pravdy. Katolicismus je jen jediný. Katolicismus bez biskupů je nemožný! Buďte věrni svému biskupovi! Chceme trpět pro víru, neboť tím můžeme prospět svému národu.“
Otázky 1.Na základě získaných informací a přečteného textu se pokus o charakteristiku arcibiskupa Berana. 2.Jaký máš názor na události v Číhošti? 3.Proč komunistům církev tolik vadila? 4.Co riskovali lidé, kteří u církve zůstali? 5.Za domácí úkol zadej některému ze starších členů rodiny přiložený dotazník.
Bilance dlouholetá internace biskupů věznění 400–500 diecézních kněží, 350 řeholníků likvidace mužských a ženských klášterů řeholníci do internačních středisek, 2360 řeholnic a 1240 mnichů z českých zemí do 2 centrálních kl. – pracovní tábory, stovky zbývajících – továrny, nemocnice zákaz Orla, seminářů, mládežnických organizací
Mírové hnutí katolického duchovenstva kněží (tzv. míroví), kteří dobrovolně nebo pod nátlakem kolaborovali s komunistickým režimem existovalo v letech 1950–1968 Josef Plojhar, Josef Beneš 1968 – hnutí rozpuštěno na žádost Františka Tomáška normalizace – od r navázalo Sdružení katolických duchovních Pacem in terris
Podzemní církev po r mnozí kněží amnestováni kolem některých (Josefa Zvěřiny, Oty Mádra…) se začínají vytvářet tzv. podzemní církve vlastní svěcení kněžích (někdy i žen) situace se zlepšila v 80. letech – kardinál Tomášek
Literatura DOLEŽAL, Miloš. Jako bychom dnes zemřít měli: drama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, c2012, 446 s. ISBN DRAŠNER, František. Číhošťský zázrak: zpráva o P. Josefu Toufarovi. 1. vyd. Praha: Nakl. Libri, 2002, 191 p. ISBN KAPLAN, Karel. Stát a církev v Československu: v letech vyd. Brno: Doplněk, 1993, 440 p. ISBN JANIŠOVÁ, Milena a Karel KAPLAN. Katolická církev a pozemková reforma : dokumentace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1995, 499 p. ISBN KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN OPASEK, Anastáz, Aleš PALÁN a Jan PAULAS. Dvanáct zastavení: vzpomínky opata břevnovského kláštera. 3., opr. a dopl. vyd. Praha: Torst, 1997, 344 s. ISBN OPASEK, Anastáz. Obrazy. Řím: Křesťanská akademie, s. Vigilie; sv. 46. SZCZYGIEŁ, Mariusz, Aleš PALÁN a Jan PAULAS. Udělej si ráj: vzpomínky opata břevnovského kláštera. 1. vyd. v českém jazyce. Překlad Helena Stachová. Praha: Dokořán, 2011, 221 s. ISBN TAJOVSKÝ, Bohumil Vít, Aleš PALÁN a Jan PAULAS. Člověk musí hořeti: rozhovor Aleše Palána a Jana Paulase a opatem želivského kláštera. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001, 608 p. ISBN admin: Upevňování komunistického režimu [online] [cit. 2013–04-13]. Dostupné z:
Obrázky Obr. 1: DEZIDOR. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: MATĚJ BAŤHA. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: MALANDR. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: TOMÁŠ URBAN. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: DANIEL BARÁNEK. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: by_06.jpg?uselang=cs Obr. 6: PRAZAK. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: _kostel_Nanebevzet%C3%AD_Panny_Marie.jpg