Útvary národního jazyka, cvičení
Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa, srozumitelný všem
Národní jazyk spisovná čeština nespisovné útvary
Spisovná čeština Reprezentativní útvar Jednotná na celém území Hovorová čeština = mluvená podoba spisovné češtiny (neužívá knižních tvarů, volnější stavba vět...)
Nespisovné útvary Podle územní diferenciace: nářečí (dialekty) - místně a zeměpisně odlišené Vznik nadnářečních útvarů – interdialektů - obecná čeština - běžná mluva, používá se v každodenní komunikaci
Nespisovné útvary Podle sociální diferenciace: profesní mluva - specifická mluva v různých povoláních slang - mluva zájmových skupin argot – mluva sociálně vyřazených vrstev
Cvičení:
Rozlište, o jaké útvary národního jazyka se jedná: Bul hodnyj a na ženění nemíl dlouho hani pomyšlení. (J. Š. Baar) „Nezájem, pivo mu nenatočím, slíbil mi doláče a nakonec mi vybílil káču.“ Pro začínajícího herce to byl jen takový štěk, ale děkovačku si užil.
Koukej, v tom skladě bys měl fůru času – co by ti to udělalo, kdybys mi to jednou tejdně hodil na papír? (V. Havel) Paleček byl proslulý velitel. Malý postavou, velký činy, vždy s lehkým úsměvem ve tváři. (K. Pecka)
Vydělte z následující řady slova nářeční, slangová, argotická, profesionalismy: žufánek, eksnout, filda, pacoš, nádražák, běhy, světla, bažant, fízl, čajznout, perník, chechtáky, galánka, gorila, pasťákl, cígo, hambáč, story, gazdovat
Převeďte do spisovné podoby: Když kámošovi šlohne mobil a pak ho někomu střelí, je to zlodějna. Na přejezdu spustili šraňky. Vytasil mě z dějáku.
Nezašpuntovaná flaštička se převrhla a na ubruse se objevily tmavé fleky. Coural se poli a lesy s flintou na hřbetě. Strýc, opřítý o plot, si zapálili fajku a vybafli s dýmem na tetku.
Uveďte příklady slangu: studentského: ze svého oboru:
Otázky: Pokuste se charakterizovat mluvu své rodiny, svého nejbližšího okolí. Který z útvarů národního jazyka užíváte v ofociální komunikaci a který v neoficiálních rozhovorech?
Je třeba užívat ve škole spisovnou češtinu? Může se lišit učitelova výuková a nevýuková komunikace s žáky z hlediska využití útvarů národního jazyka?
Zdroje: Sochrová M. : Český jazyk a literatura, Fragment 2007 Soukal a kol.: Čítanka pro 4. ročník SOŠ, SPN Praha A-Genius-Brain-Walking-On-Two-Legs.jpg content/media/_zlodej_b_denik_clanek_solo.jpg