Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nářečí v Čechách a na Moravě
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR 1.
Obecné výklady o českém jazyce
Mateřský jazyk.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 09Číslo.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
J Ó náš pan prezident L E T I Š T Ě a jeho strýc pana prezidenta Miloš Havel, po kterém strýc pana prezidenta Miloš Havel, po kterém.
Nářečí Slovácko Autor : Erik Chalupa. Úvod Nářečí neboli dialekt je nespisovný jazykový útvar užívaný pouze mluvčími z určité geografické oblasti. Obor,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Národní jazyk a jeho útvary
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Rozvrstvení národního jazyka
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dostupné z Metodického portálu
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680
Transkript prezentace:

Útvary národního jazyka, cvičení

Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa, srozumitelný všem

Národní jazyk spisovná čeština nespisovné útvary

Spisovná čeština Reprezentativní útvar Jednotná na celém území Hovorová čeština = mluvená podoba spisovné češtiny (neužívá knižních tvarů, volnější stavba vět...)

Nespisovné útvary Podle územní diferenciace: nářečí (dialekty) - místně a zeměpisně odlišené Vznik nadnářečních útvarů – interdialektů - obecná čeština - běžná mluva, používá se v každodenní komunikaci

Nespisovné útvary Podle sociální diferenciace: profesní mluva - specifická mluva v různých povoláních slang - mluva zájmových skupin argot – mluva sociálně vyřazených vrstev

Cvičení:

Rozlište, o jaké útvary národního jazyka se jedná: Bul hodnyj a na ženění nemíl dlouho hani pomyšlení. (J. Š. Baar) „Nezájem, pivo mu nenatočím, slíbil mi doláče a nakonec mi vybílil káču.“ Pro začínajícího herce to byl jen takový štěk, ale děkovačku si užil.

Koukej, v tom skladě bys měl fůru času – co by ti to udělalo, kdybys mi to jednou tejdně hodil na papír? (V. Havel) Paleček byl proslulý velitel. Malý postavou, velký činy, vždy s lehkým úsměvem ve tváři. (K. Pecka)

Vydělte z následující řady slova nářeční, slangová, argotická, profesionalismy: žufánek, eksnout, filda, pacoš, nádražák, běhy, světla, bažant, fízl, čajznout, perník, chechtáky, galánka, gorila, pasťákl, cígo, hambáč, story, gazdovat

Převeďte do spisovné podoby: Když kámošovi šlohne mobil a pak ho někomu střelí, je to zlodějna. Na přejezdu spustili šraňky. Vytasil mě z dějáku.

Nezašpuntovaná flaštička se převrhla a na ubruse se objevily tmavé fleky. Coural se poli a lesy s flintou na hřbetě. Strýc, opřítý o plot, si zapálili fajku a vybafli s dýmem na tetku.

Uveďte příklady slangu: studentského: ze svého oboru:

Otázky: Pokuste se charakterizovat mluvu své rodiny, svého nejbližšího okolí. Který z útvarů národního jazyka užíváte v ofociální komunikaci a který v neoficiálních rozhovorech?

Je třeba užívat ve škole spisovnou češtinu? Může se lišit učitelova výuková a nevýuková komunikace s žáky z hlediska využití útvarů národního jazyka?

Zdroje: Sochrová M. : Český jazyk a literatura, Fragment 2007 Soukal a kol.: Čítanka pro 4. ročník SOŠ, SPN Praha A-Genius-Brain-Walking-On-Two-Legs.jpg content/media/_zlodej_b_denik_clanek_solo.jpg