Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Diagnostika SPU.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Standardy pro základní vzdělávání
Tisková konference
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě Vybrané faktory čtenářské gramotnosti žáků ohrožených rizikem školního neúspěchu doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. 3. září 2015, Opava

» Koncepce výzkumu se opírá » o analýzu platných kurikulárních dokumentů a metodiky mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) realizovaného v letech » o rezultáty domácích i mezinárodních výzkumů, které ukazují na stále prohlubující se rozdíly ve výsledcích žáků na úrovni druhého stupně základních škol a na úrovni středních škol, » o domácí výzkumné či evaluační aktivity v oblasti primárního vzdělávání žáků signalizující školní neúspěšnost těchto žáků.

Vymezení základních pojmů » Mluvní gramotnost » Čtenářská gramotnost » Žák ohrožený rizikem školní neúspěšnosti

» Cíl výzkumu » Vyhodnotit vzdělávací progres u žáků 3. ročníků různých typů škol ve sledovaných oblastech čtenářské gramotnosti. » Popsat silné a slabé stránky edukační reality v kontextu kurikulárních postulátů.

» Pro výzkum jsme si stanovili čtyři typy procesů porozumění a dva čtenářské záměry: » procesy porozumění: ˃P1: zaměření se na explicitně uvedenou informaci a její vyhledání, ˃P2: vyvozování přímých závěrů, ˃P3: interpretace a integrace myšlenek a informací, ˃P4: zkoumání a vyhodnocování obsahu, jazyka a prvků textu. » čtenářské záměry: ˃Z1: čtenářský záměr - získávání literární zkušenost, ˃Z2: čtenářský záměr - získávání a používání informací.

» Výzkumný vzorek a jeho výběr » Základním souborem výzkumu byli žáci 3. ročníků základních škol v České republice (mimo hl. město Praha). Výběrový soubor tvořily podsoubory: » podsoubor M(žáci s lehkým mentálním postižením), » podsoubor H (žáci s intelektem v hraničním pásmu), » podsoubor S (žáci se sociálním znevýhodněním/ sociálním vyloučením), » podsoubor I (žáci intaktní populace - kontrolní skupina).

» Čtenářské kompetence byly posuzovány třemi výzkumnými cestami: 1.v samostatných kategoriích procesů porozumění (P1, P2, P3, P4) a čtenářských záměrů (Z1, Z2), dosažených ve vstupní a výstupní etapě výzkumu u samostatných podsouborů výzkumného vzorku 2.V kategoriích čtenářských záměrů ve vzájemné interakci s procesy porozumění u samostatných podsouborů výzkumného vzorku

3. Analýzou vstupních a výstupních kompetencí vybraných procesů porozumění a čtenářských záměrů byl sledován statisticky významný posun (vzdělávací progres) u samostatných podsouborů výzkumného vzorku, a to prostřednictvím aplikace bivariační analýzy získaných empirických dat. K tomu byly formulovány výzkumné hypotézy VH1-VH8.

Shrnutí nejzajímavějších výsledků: » Statisticky významného vzdělávacího progresu v oblasti čtenářské gramotnosti za sledované období dosáhli: » žáci intaktní populace (I), vzděláváni v základních školách podle RVP ZV (typ školy A) » žáci s lehkým mentálním postižením (M), vzděláváni v základních školách praktických podle RVP ZV LMP (typ školy C)

» Statisticky významného vzdělávacího progresu v oblasti čtenářské gramotnosti za sledované období nedosáhli: » žáci s inteligencí v hraničním pásmu (H), vzděláváni v základních školách podle RVP ZV (typ školy A) » žáci se sociálním znevýhodněním (S), vzděláváni v základních školách podle RVP ZV (typ školy B)

» Na základě SWOT analýzy výsledků výzkumného šetření prezentujeme silné a slabé stránky v oblasti osvojování čtenářské gramotnosti u žáků s rizikem školní neúspěšnosti v primárním vzdělávání.

Silné stránky (vnitřní) » Individuální předpoklady: ˃k akceleraci intelektuálního vývoje, ˃měnit informace na nové poznatky, učit se, ˃osvojit si mluvenou a psanou podobu řeči, ˃porozumět pokynům přiměřené náročnosti, ˃uvědomovat si kladené požadavky přiměřené náročnosti, ˃k celoživotnímu učení.

Slabé stránky (vnitřní) ˃anatomicko-fyziologické základy pro vznik a vývoj čtenářských dovedností, psychické a smyslové funkce (pomalejší, popř. limitované vytváření diferenciačních podmíněných spojů u všech analyzátorů), ˃zájem, motivace ke čtení; ˃představivost, soustředění; ˃volní vlastnosti a postoje k četbě; ˃zkušenosti, týkající se čtenářské gramotnosti; ˃opožděný, příp. omezený vývoj řeči ve všech jazykových rovinách; ˃oslabená schopnost porozumění mluvené a psané formě řeči;

Silné stránky (vnější) » Na úrovni ŠVP je možné: ˃přizpůsobení a úprava vzdělávacího obsahu základního vzdělávání pro žáky se SVP tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků; ˃stanovení odlišné délky vyučovací hodiny; ˃zařazení speciálních vyučovacích předmětů a předmětů speciálně pedagogické péče odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám žáků; ˃zabezpečení odborné výuky předmětů speciálně pedagogické péče;

Silné stránky (vnější) » Na úrovni ŠVP je možné: ˃uplatňování principů diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností, při stanovování obsahu, forem i metod výuky; ˃využívání všech podpůrných opatření při vzdělávání žáků; ˃upravení formulace očekávaných výstupů vzdělávacích oborů v jednotlivých obdobích tak, aby byly pro tyto žáky z hlediska jejich možností reálné a splnitelné, a těmto výstupům přizpůsobit i výběr učiva; ˃uplatňování individuálního přístupu, odpovídajících metod a forem práce, působení asistenta pedagoga ve třídě nebo studijní skupině, zřizování přípravných tříd ad.

Slabé stránky (vnější) » Kompetence pedagogů k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, záměrné a integrované navozování všech forem komunikace. » Nediverzifikované očekávané výstupy čtenářských dovedností v RVP ZV v kontextu vývojových období a specifických zvláštností žáků. » Preventivní a nápravná opatření pro rozvoj čtenářské gramotnosti.

Slabé stránky (vnější) » Rozvoj čtenářských dovedností je omezen v RVP ZV jen na „čtenářské předměty.“ » Termín čtenářská gramotnost není v RVP ZV mezi vzdělávacími cíli definován, časová dotace pro její rozvoj je značně omezená a probíhá nesystematicky. » Funkčnosti čtení mohou významně přispívat i jiné vyučovací předměty.

» Na základě výsledků výzkumného šetření navrhujeme změny v rovině legislativní a kurikulární: » Ukotvit postavení speciálního pedagoga v zákonných a prováděcích předpisech MŠMT jako platného člena týmu školního poradenského pracoviště. » Zajistit, aby logopedická péče měla přímou vazbu na vzdělávací proces a na školy.

» zařadit do Standardů pro základní vzdělávání (Český jazyk a literatura) čtenářské úkoly, podporující procesy porozumění » vytvořit přehledný systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, » diverzifikovat očekávané výstupy RVP ZV v kontextu vývojových období a specifických zvláštností žáků.

» Další speciálně pedagogická doporučení: » posílení odborných kompetencí pedagogů (didaktických, diagnostických, komunikačních) preprimárního a primárního vzdělávání pro práci s rizikovými žáky z hlediska školní úspěšnosti včetně žáků se SVP, » zajištění výuky předmětů speciálně pedagogické péče odborníky, kteří budou uplatňovat s principy individualizace a diferenciace vzdělávání, » zefektivnění spolupráce pedagogických poradců se školskými poradenskými zařízeními (SPC, PPP), » zlepšení spolupráce školy a rodiny, zaangažování rodičů do týmové spolupráce a motivace žáků ke vzdělávání.

„Přirozené učení a učení přizpůsobené činnosti mozku je obzvláště efektivní.“