Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_09_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky-Mechanické vlastnosti látek pevných, kapalných a plynných Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OPAKOVÁNÍ VLASTNOSTÍ LÁTEK Mechanické vlastnosti látek pevných, kapalných a plynných
Označ vlastnosti pevných látek. nemají svůj tvar nemění objem jsou tekuté jsou nestlačitelné molekuly a atomy jsou pevně vázány do určitých poloh
Doplň k vlastnostem příklady látek: tvárnost křehkost tvrdost pružnost pevnost modelína,keramická hlína,… sklo, porcelán,… diamant, křemen,… prut, guma,… ocel, železo,…
Doplň k pevné látce její vlastnosti: železo sklenička keramická hlína vrbový prut pevné, tvrdé křehká, průhledná, tvrdá tvárná pružný
Zakroužkuj správnou odpověď: Vyber látku: tvrdší pilník – železo tvárnou hlína – porcelán ohebnou prut – trám křehkou korek – sklo
Odpověz na otázky. Která tvárná látka se vypálením stane křehkou? Která pevná látka se zahříváním stane tvárnou? Která křehká látka se zahříváním stane tvárnou? keramická hlína,… vosk, železo,… sklo,..
Vyber správnou odpověď: Kapaliny jsou stlačitelné – nestlačitelné. Hladina kapalin je vodorovná – podle tvaru nádoby. Kapaliny jsou - nejsou tekuté. Kapaliny nejsou – jsou snadno dělitelné.
Dokresli hladiny vody v nádobách.
Doplň věty: Částice v plynných látkách se _____________. Plynné látky jsou stlačitelné a _______________. Plynné látky nemají svůj _________________. neustále a neuspořádaně pohybují rozpínavé tvar ani objem.
Doplň ke každé látce vlastnosti: čaj - kapalný, nehořlavý hliník - šedý, pevný, tvárný sklo - benzín - vzduch - diamant- průhledné, pevné, křehké kapalný, hořlavý bezbarvý, plynný tvrdý, pevný
Domácí úkol: Vyhledej, které látky mohou mít při různých teplotách různé vlastnosti. Jak toho využívá například kovář? Který přístroj využívá toho, že hladina kapalin je vodorovná? Kdo ho používá? Která pevná látka je nejtvrdší? Proč musí být pilník tvrdší než železo? Jaké vlastnosti má vzduch v atmosféře?
A NOTACE Opakování vlastností pevných, plynných, kapalných látek. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Vlastní tvorba Fyzika 2. Praha: SPN a.s., ISBN JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN, BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN