Dobrovolné nástroje ochrany životního prostředí Pavel Růžička Ministerstvo životního prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Systémový přístup k ochraně životního prostředí- 2. část František Janecký TTZO
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Komplexní hodnocení možností inovací udržitelné spotřeby a výroby v podnicích Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. EMPRESS, Na Rovnosti 1, Praha 1
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled Souhrn metodiky vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Strategie prevence a recyklace a materiálové toky Anna Christianová
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
E M A S Systém environmentálního řízení a auditu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Enviros s.r.o. | Vlasta Švejnohová | Národní kontaktní místo čistší produkce Projekt ActClean – ENVIROS, s.r.o. Česká republika 11. dubna 2011 Vlasta Švejnohová.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
1 M.Krčma Ircon, s.r.o. 24. května 2006, Brno Hodnocení životního cyklu a Life Cycle Thinking, vztah k EMAS.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Liberalizovaný trh s elektrickou energií
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Agentura Integrované Prevence (IPPC) založena v dubnu začleněním do ČEÚ (§5) Cíl: odborná podpora státní správy, průmyslu a veřejnosti při implementaci.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Možnosti podniků v péči o životní prostředí
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
AEM, Praha Ing. Ladislav Špaček, CSc.1 IPPC Role Ministerstva průmyslu a obchodu. Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Mgr. Magdaléna Peterková
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Environmentální účetnictví jako cesta k předcházení vzniku odpadů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. 2. ročník národní konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ,
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
„Programová podpora vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a výroby v ČR“ Zkušenosti z programu Ing. Josef Pikálek ENVIROS, s.r.o. Na Rovnosti
Dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů Daniel Hájek odbor finančních a dobrovolných nástrojů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 1 EMS jako součást Integrovaného povolování a inspekce Rob.
Dobrovolné nástroje v_působnosti MŽP Ing. Jan Kříž náměstek pro řízení sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
FILOSOFIE A PROCES INTEGROVANÉHO POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

Dobrovolné nástroje ochrany životního prostředí Pavel Růžička Ministerstvo životního prostředí

Dobrovolné nástroje  Činnosti podnikatelských subjektů, které tyto subjekty zavádějí na základě svého svobodného (dobrovolného) rozhodnutí a které jsou nad rámec požadavků platných legislativních norem  Preventivní nástroje = soustředí se na odstraňování příčin environmentálních problémů

Dobrovolné nástroje  Systémy environmentálního řízení (ISO 14001, EMAS)  Čistší produkce  Dobrovolné dohody  Environmentální manažerské účetnictví  Environmentální značení  Ekodesign  Zelené nakupování, ozeleňování veřejných zakázek  Posuzování životního cyklu

Systémy environmentálního řízení  Systematický přístup k ochraně ŽP ve všech směrech podnikatelské činnosti dané organizace (podniková strategie i každodenní provoz)  Integrace environmentálních hledisek do všech podnikových aktivit  Spočívají v pravidelném hodnocení a přezkoumávání aktivit podniku na poli ochrany ŽP a jeho neustálém zlepšování

Systémy environmentálního řízení  Cílem je dosažení neustálého zlepšování podniku v otázkách jeho vlivu na ŽP  Podnik nemá stanoveny žádné konkrétní limity a cíle zvenčí (s výjimkou legislativy)  Podle druhu činnosti a svých možností si podnik sám určí prioritní oblasti, na které se zaměří, a konkrétní cíle pro zlepšování

Systémy environmentálního řízení  Úvodní přezkoumání  Definování významných environmentálních aspektů  Stanovení environmentálních cílů a programů  Monitoring, hodnocení, audity, přezkoumání (neustálé zlepšování)  Organizační struktura  Dokumentace

Systémy environmentálního řízení  ČSN EN ISO  Program EMAS - Nařízení (ES) č. 761/2001 Externí komunikace (publikace environmentálního prohlášení) Přísnější požadavky na dodržování legislativy Posuzování nepřímých environmentálních aspektů Využívání loga EMAS

Studie MŽP (2003)  „Zavádění EMS v českých podnicích“  Zúčastnilo se 254 podniků ze 456 oslovených (návratnost 56 %)  19 podniků z oblasti zemědělství a potravinářského průmyslu

Důvody pro zavádění EMS  Zájem o ochranu ŽP100 % →  Odpovědné chování100 % ↑  Vylepšení image95 % →  Zvýšení konkurenceschopnosti89 % →  Lepší vztahy s veřejností a s.s.88 % ↑  Pokračování ISO % ↑  Tlak zákonů a norem71 % ↑  Tlak obchodních partnerů41 % ↓  Tlak v rámci obchodní skupiny40 % →  Úspora nákladů35 % ↓

Přínosy ze zavedení EMS  Zkvalitnění práce v oblasti OŽP100 % ↑  Zlepšení image100 % ↑  Lepší havarijní připravenost100 % ↑  Plnění legislativních předpisů94 % →  Přehled v provozní dokumentaci94 % ↑  Zlepšení pracovního prostředí94 % ↑  Envi. povědomí zaměstnanců89 % ↓  Zlepšení environmentálního profilu89 % →  Vnitropodniková organizace a řízení89 % →

Přínosy ze zavedení EMS  Komunikace s veřejností a s.s.72 % →  Zvýšení konkurenceschopnosti67 % →  Dodavatelsko-odběr. vztahy61 % →  Lepší jednání s fin. institucemi61 % ↑  Snížení poplatků a pokut50 % →  Snížení nákladů50 % ↑  Zvýšení tržeb28 % →

Podniky s certifikovaným EMS  společnosti skupiny ZŘUD  produkce masa (Maso Planá, Zemko)  společnosti skupiny Agropol Group  chov hospodářských zvířat (Xaverov, Vepaspol, Jiří Mach, Chovservis)  mlékárny (Kunín, Olma)  výroba piva a vína (Prazdroj, Havlíčkův Brod, Vinium, Znovín)  další (Opavia, Setuza, Pěnký-Unimex, …)

Vývoj certifikací

Čistší produkce  Zaměřuje se na hledání příčin vzniku environmentálních zátěží ve výrobním procesu a následně způsobů, jak tyto příčiny odstranit  Prověřují se materiálově-energetické toky s cílem nalezení možností efektivnějšího využívání surovin, materiálů a energií, prevence vzniku odpadu apod. tj. získat stejný nebo vyšší výrobní efekt s nižní spotřebou zdrojů a produkcí odpadu (= efektivita zdrojů)

Čistší produkce  Nejedná se o nahrazení existující technologie novou  Opatření různého charakteru a úrovně složitosti oprava, údržba, příp. výměna zařízení změna vstupních surovin a pomocných látek montáž měřících zařízení pro monitoring spotřeby zdrojů organizační opatření (reorganizace práce, logistika)

Čistší produkce  „Čistší produkce je o penězích“  Racionalizace výrobního procesu, jejíž přínosy se projeví jak v ekonomické bilanci podniku, tak ve snížení jeho negativního působení na ŽP strategie dvojího zisku („win-win“)

Čistší produkce v zemědělství  V rámci vypracovávání žádostí o integrované povolení byla realizována opatření na základě metodiky čistší produkce chovy brojlerů, nosnic, prasat  Úspora surovin, vody, krmiv, …; omezení emisí a dalších negativních vlivů  Investice s návratností průměrně 2,5 roku

Envi. manažerské účetnictví  Součást managementu podniku zabývající se identifikací, zpracováním a vykazováním informací o hmotných a energetických tocích informací o environmentálních nákladech dalších hodnotově vyjádřených informací, které jsou východiskem pro rozhodování v rámci daného podniku  Účelem je zjistit, jak se aktivity spojené s environmentální problematikou projevují ve finančních tocích účetní jednotky

Envi. manažerské účetnictví  Podnik získá celkový přehledu o nákladech, příp. výnosech spojených s environmentální problematikou  Využití při hledání možností úspor a při rozhodování o budoucích aktivitách  Metodický pokyn MŽP č. 9/2002  Projekty a případové studie

Dobrovolné dohody  Smluvní dohody či závazky uzavřené mezi veřejnou autoritou a soukromými subjekty jdoucí nad rámec povinností vyplývajících z platných zákonů  Mohou mít rozmanitý charakter a upravovat řadu specifických případů a environmentálních problémů  Jsou založeny na principu vyjednávání

Příklady dobrovolných dohod  Dohoda o zpětném odběru přenosných baterií  Dohoda o omezování zatížení ŽP rtutí ze stomatologických zařízení  Dohoda o spolupráci mezi MŽP, Svazem podnikatelů ve stavebnictví a sdružením Stavíme ekologicky  Dohoda o spolupráci mezi MŽP a Hospodářskou komorou

Dobrovolné dohody v IPPC  Integrované povolení bude obsahovat limity stanovené složkovými zákony  Dobrovolnou dohodou se podnik zaváže k dodržování přísnějších limitů

Odkazy  Dobrovolné nástroje (Politika a nástroje / Dobrovolné nástroje) (Nástroje politiky ŽP)  Systémy environmentálního řízení (Program EMAS)  Čistší produkce

Kontakt Pavel Růžička Ministerstvo životního prostředí Oddělení dobrovolných nástrojů Tel.: