Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení
Příčiny nevhodného chování žáků Lehká mozková dysfunkce Nepříznivý aktuální stav žáka: –Neuspokojené potřeby (hlad, žízeň, nedostatek pohybu, poznání….) –Silnější emoce, negativní zážitky (úmrtí, hádky v rodině, zamilovanost..) –Nastupující nebo končící nemoc Pocit méněcennosti, negativní sebehodnocení Václav Holeček, Aplikovaná psychologie pro učitele II., ZČU v Plzni, 2001.
Příčiny negativního sebehodnocení 1.Situace dítěte ve světě dospělých (závislost na druhých) 2.Skutečné či domnělé nedostatky vlastního organismu (např. tělesné postižení) 3.Ekonomická a sociální situace dítěte a jeho rodiny 4.Postavení dítěte v rodině (např. nechtěné dítě) 5.Výchovný styl rodičů (výchova: tvrdá, měkká, nejednotná) 6.Srovnávání s vrstevníky 7.Zatěžující události a osudové rány (např. rozvod rodičů) 8.Působení školy (chyby sociálního vnímání ze strany učitele: např. haló efekt)
Projevy negativního sebehodnocení 1.Vynucení pozornosti 2.Boj o moc (o vliv) 3.Pomsta 4.Hledání soucitu Václav Holeček, Aplikovaná psychologie pro učitele II., ZČU v Plzni, 2001.
Vynucení pozornosti Žák si vynucuje pozornost učitele a ostatních žáků, aby si zvýšil pocit důležitosti. Žák hledá sebeuplatnění, seberealizaci. Jak reagovat –Registrovat, ale ignorovat –Vhodně nasytit potřebu realizace –Vytvořit vhodnou atmosféru, ve které si žáci nemusí vynucovat pozornost (náhodně zpevňující podněty)
Boj o moc (vliv) Žák si vynucuje reakce učitele, které mu vyhovují. Jak reagovat: –Nepřistoupit na žádný boj –Asertivně opakovat svůj požadavek –Zvládnout hněv (nebrat si chování žáka osobně)
Pomsta Žák uráží a pomlouvá učitele, aby se pomstil za reálné či domnělé křivdy. Jak reagovat: –Nesplnit žákovo očekávání - nenechat se vyprovokovat. –Dát žákovi najevo, že víme, o co mu jde. Vysvětlit, že toto není řešení. –Zajímat se o hlubší příčiny (může jít o „přenos“)
Hledání soucitu Žák je pasivní, nespolupracuje, poukazuje na svou neschopnost, aby si vynutil soucit. Jak reagovat: –„Pochval, pobídni a odejdi“ –Určovat adekvátní cíle práce –Povzbudit již za snahu
Zvyšování sebevědomí žáků Nedopouštět se chyb sociálního vnímání Pomoc při sebepoznávání žáků Hry na posílení sebevědomí žáků, pěstování důvěry a spolupráce mezi žáky Aktivity zaměřené na rozvoj osobnosti, nejen na prospěch (např. založení školního časopisu) Žákovi je třeba dát zažít úspěch Chválit („Dítě, které je chváleno, získá sebedůvěru“) Projevovat zájem o názory, potřeby a pocity žáků Navazovat vhodný oční kontakt Oslovování žáků křestním jménem Úsměv Bendl, S., Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky, Praha: ISV nakladatelství, 2004.
Doporučená literatura HOLEČEK, V., Aplikovaná psychologie pro učitele II., ZČU v Plzni, BENDL, S., Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky, Praha: ISV nakladatelství, PELIKÁN, J., Pomáhat být: Otevřené otázky teorie provázející výchovy, Praha: Karolinum, VOPEL, W. K., Skupinové hry pro život 2, Praha: Portál, 2008.