INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
DŮRAZ NA KVALITNÍ VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM FUNKCÍ STÁTU DO BUDOUCNA NEMŮŽE BÝT ŘÍZENÍ PROCESU VZDĚLÁNÍ, ALE VYTVÁŘENÍ OPTIMÁLNÍCH PODMÍNEK PRO JEHO PRŮBĚH. OPTIMÁLNÍ VLÁDA POCHOPÍ, ŽE VZDĚLÁNÍ NENÍ VÝDAJ, ALE INVESTICE. SICE DLOUHODOBÁ, ALE ZISKOVÁ. VZDĚLÁNÍ JE FENOMÉN, KTERÝ VYTVÁŘÍ BUDOUCNOST TÉTO ZEMĚ A KTERÝ ROZHODUJE O JEJÍ PROSPERITĚ V BUDOUCNOSTI. POTŘEBUJEME STABILNÍ, JEDNODUCHÝ, PŘEHLEDNÝ LEGISLATIVNÍ RÁMEC, KTERÝ BUDE VYMEZOVAT POUZE ZÁKLADNÍ KLÍČOVÉ OBLASTI. NÁŠ ŠKOLSKÝ ZÁKON PROŠEL ZA POSLEDNÍCH 10 LET 34 NOVELIZACEMI. VŠEM TĚMTO NOVELÁM JE SPOLEČNÁ KRÁTKOZRAKOST.
ROZVOJ ŘEMESLNÝCH A TECHNICKÝCH OBORŮ – ZVÝŠENÍ PRESTIŽE PROVÁZANOST ŠKOLSKÉHO SYSTÉMU S TRHEM PRÁCE, A TEDY I JEDNOTLIVÝCH ŠKOL, JE NEDOSTATEČNÁ. MÁME VIZI ROZVOJE ŘEMESLNÝCH A TECHNICKÝCH OBORŮ? JE SCESTNÁ PŘEDSTAVA, ŽE K ŘEMESLU, NA UČILIŠTĚ, BY MĚLI JÍT TI ŽÁCI, KTEŘÍ NA ZŠ ŠPATNĚ PROSPÍVAJÍ. NAŘÍZENÍM, ÚŘEDNÍM OMEZENÍM MOŽNOSTI STUDIA V MATURITNÍCH OBORECH, STÁT NEZAJISTÍ DOSTATEK UČŇŮ. ZVÝŠENÍ PRESTIŽE ŘEMESEL NEDOSÁHNEME STÁLE HORŠÍ SITUACÍ ŽIVNOSTNÍKŮ. PRIORITOU BY MĚLO BÝT PROPOJENÍ ODBORNÉHO ŠKOLSTVÍ S PRAXÍ A ZINTENZIVNĚNÍ VZTAHŮ SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY.
PODPORA A ROZVOJ SYSTÉMU DOMÁCÍHO VZDĚLÁVÁNÍ KOLEKTIVNÍ ŠKOLNÍ VÝUKA SE ROZŠÍŘILA V DOBĚ, KDY BYLO MOŽNÉ S ROZUMNOU JISTOTOU ODHADNOUT, JAKÉ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI BUDOU ŽÁCI V DOSPĚLÉM ŽIVOTĚ POTŘEBOVAT. DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ CHÁPEME V PODMÍNKÁCH ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ JAKO JEDNU Z ALTERNATIVNÍCH EDUKAČNÍCH KONCEPCÍ. ŠKOLA GARANTUJE PRINCIPIÁLNÍ POŽADAVEK, ŽE ŽÁCI BUDOU VZDĚLÁVÁNI V SOULADU SE STANDARDEM ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PLATNÝM V ČESKÉ REPUBLICE.
ROZVOJ SYSTÉMU MIMOŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, NOVÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ SPORTU A DALŠÍCH MIMOŠKOLNÍCH AKTIVIT ŠKOLNÍ, RODIČOVSKÉ A SPOLEČENSKÉ VÝCHOVNÉ VLIVY PŮSOBÍ ČASTO IZOLOVANĚ, V HORŠÍM PŘÍPADĚ I PROTI SOBĚ. NEJJEDNODUŠŠÍ JE MAXIMÁLNĚ, ZEJMÉNA FINANČNĚ PODPOROVAT ŠKOLY ORGANIZUJÍCÍ VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU DĚTÍ. JEDNÁ SE O NEJEFEKTIVNĚJŠÍ PREVENCI NEGATIVNÍCH JEVŮ. STEJNĚ VÝZNAMNÝ JE VLIV RODIČŮ A VŠECH VÝCHOVNÝCH PRACOVNÍKŮ VE SPORTOVNÍCH ODDÍLECH A ZÁJMOVÝCH KROUŽCÍCH. JE TO JEDNODUCHÉ. DEJME FINANCE SKUTEČNĚ TAM, KDE SE S DĚTMI PRACUJE – DO ŠKOL, DO TĚCH ODDÍLŮ, KDE JSOU DĚTI A MLÁDEŽ.
ZÁVĚR PŘEDPISY SE MĚNÍ SKORO KAŽDÝ DEN. NA VŠECHNO, NA CO DŘÍV STAČIL SELSKÝ ROZUM, MUSÍ BÝT DNES PROCEDURA. ZÁKONY JSOU V POŘÁDKU, ALE MALÍ A STŘEDNÍ BYROKRATÉ NECHTĚJÍ DOPUSTIT, ABY LIDÉ VĚDĚLI, JAK ZÁKONŮ POUŽÍT, ZVYKLI SI MOC PONECHÁVAT SOBĚ A ODPOVĚDNOST SVALOVAT NA JINÉ. ZMĚNY ZÁLEŽÍ NA KAŽDÉM JEDNOTLIVCI.