Obchodní operece Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  Obchodní operace v prodejně  Nákup zboží  Příjem zboží  Skladování zboží  Příprava zboží k prodeji.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Advertisements

Technická dokumentace
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Organizace a řízení nákupu materiálu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ÚČTOVÁ TŘÍDA 1 ZÁSOBY.
Spotřebitel a jeho práva
Úvod do podnikových financí
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy účetnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
 Projekt CZ.1.07/1.1.38/  Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku  uměleckých řemesel a oborů gastro  TENTO PROJEKT JE.
Struktura obchodní smlouvy Vypracovali: Jana Polednová Ondřej Tvrdoň.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
- DODACÍ LIST – seznam zaslaného zboží a jeho množství (resp. seznam provedených prací). Odběratel si podle dodacího listu může zkontrolovat úplnost dodávky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Velkoobchodní operace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přijímání a vyřizování reklamací
Nákup operativní Ivan Gros odsouhlasení dodacího listu s fakturou pro účtárnu Výchozí stav: pro každou položku vybrán dodavatel uzavřena.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Struktura obchodní smlouvy
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
EVIDENCE ZÁSOB.
Obchod, prodejna, vnější a vnitřní uspořádaní
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
ZÁKLADNÍ POJMY VE SKLADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
[ 1 ] MVDr. Vratislav Krupka © 2013 Státní ústav kontrolu léčiv.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Zásobování prodejny a dokumenty s tím spojené Ing. Jan Weiser.
PŘEJÍMKA ZBOŽÍ PŘÍJEM ZBOŽÍ - zahrnuje tyto dvě hlavní operace: 1.odběr zboží od dodavatele 2.přejímku zboží - kontrolu množství a jakosti odebraného.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Struktura obchodní faktury
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO operace – skladování, expedice
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Ostatní evidence
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Hygienické zásady v prodejnách, osobní hygiena
Vnitřní úprava a prostorové členění prodejny
Zahraniční obchod Dovozní operace.
Transkript prezentace:

Obchodní operece Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu  Obchodní operace v prodejně  Nákup zboží  Příjem zboží  Skladování zboží  Příprava zboží k prodeji  Prodej zboží  Ostatní související doprovodné práce  Klíčová slova  Otázky a úkoly

Obchodní operace v prodejně Cílem obchodních operací je dokonale připravit prodej zboží včetně vlastního prodeje. Pracovní proces v prodejně zahrnuje tyto činnosti: Nákup zboží Příjem zboží Skladování zboží Příprava zboží k prodeji Prodej zboží

Nákup zboží Účelný nákup zboží je podmínkou úspěšného prodeje. Udržuje nutné zásoby zboží v požadované struktuře. Nákup zboží musí zajistit zejména: Musí sledovat pohyb zásob podle sortimentu Musí sledovat vývoj situace na trhu Musí sledovat vývoj spotřebitelské poptávky Dodržovat termíny pro předkládání objednávek

Příprava k nákupu Cíl – včasné krytí objednávky prodejny dodávkou zboží.Prodejna vychází ze stavu zásob, informací o poptávce, z obratu a cyklu dodávek. Sledování spotřebitelské poptávky  Znalost spotřebitelské poptávky je jedním z nejdůležitějších podkladů pro správné sestavení objednávky.  Její vývoj se sleduje podle druhů prodaného zboží, podle neuspokojených požadavků. Na úroveň poptávky působí: úroveň příjmů obyvatelstva sociální skladba obyvatelstva celková situace rozsah a úroveň nabídky úroveň cen existence zastupitelného a doplňujícího zboží další prvky (móda)

Metody průzkumu trhu  výzkumy prováděné v terénu, tzv. primární  druhotné výzkumy – ze statistických údajů prodejen  psychologické a sociologické průzkumy  matematicko – statistické výzkumy

Vlastní nákup a objednávání zboží Účastníci nákupu:  prodejna (odběratel)  dodavatel Jedná se o:  přímé dodávky od výrobce  nepřímé dodávky z velkoobchodu Na základě stavu zásob a spotřebitelské poptávky se sestaví objednávka zboží, která se předá výrobní nebo velkoobchodní firmě. Objednávky jsou vyhotovovány: prodejnou obchodním zástupcem společně s pracovníkem prodejny prodejcem V objednávce mají být uvedeny:  všechny druhy zboží, které poptáváme  přesná adresa příjemce objednávky a dodavatele  datum a číslo objednávky  měrná jednotka  množství  hodnota celkem  razítko a podpis

Uzavření kupní smlouvy Kupní smlouvou se prodávající zavazuje dodat kupujícímu zboží a převést na něj vlastnická práva k této věci, kupující se zavazuje zaplatit kupní cenu. V kupní smlouvě je účelné dodržet tyto náležitosti: doba místo a způsob předání zboží přechod vlastnictví záruka za jakost reklamační nároky doba a způsob zaplacení kupní ceny sankce za porušení povinností Co není uvedeno ve smlouvě, řídí se obchodním zákoníkem.

Příjem zboží Z technologického pohledu můžeme definovat příjem zboží jako činnosti bezprostředně se zabývající manipulací se zbožím při vstupu zboží do prodejny. Z obchodního hlediska podpojmem příjem zboží rozumíme, kromě vedlejších pomocných činností, tyto dvě hlavní operace:  odběr zboží od dodavatele  přejímku zboží -kontrolu množství a jakosti odebraného zboží Podstatou odběru a přejímky zboží je zachytit stav zásilky po příchodu do prodejny a zajistit právní podklady pro hmotnou odpovědnost za dodané zboží.

Optimalizace příjmu zboží Příjem zboží bude optimální a zároveň bude usnadňovat pohyb zboží v prodejně, jestliže budou splněny tyto podmínky:  koncentrace příjmu do jednoho místa – dodávka má být prováděna poblíž skladové plochy a neměla by se křížit s cestami zákazníků. Tímto místem je nejčastěji rampa.  vybavení vhodnými mechanizačními a věcnými prostředky – příjem zboží má být usměrňován tak, aby pohyb zboží byl jednosměrný a usnadňoval manipulaci se zbožím.  organizační zajištění – za příjem zboží je odpovědný konkrétní zaměstnanec. Ke správnému organizačnímu zajištění příjmu zboží patří i plán příjmu dodávek. Aby bylo možno sladit celý provoz prodejny a zajistit rovnováhu pracovního fondu, je nutné příjem a jeho návazné činnosti plánovat.

Odběr zboží Provádí se ihned při dodávce zboží do prodejny. Při něm se má odběratel – prodejna přesvědčit, zda dostává takovou zásilku, která je uvedena v dodacím listu, zejména zda je zásilka zevně neporušena a zda souhlasí počet manipulačních jednotek. Pro odběr zboží jsou určeny tyto podmínky:  místo odběru : rampa, sklad nebo stanice určení, pošta  účast při odběru : dopravce zboží nebo dodavatel (řidič, závozník) a vedoucí prodejny nebo jím pověřený pracovník  doklad, podle kterého se uskutečňuje odběr – je jím přepravní list (dodací list, nákladní list, faktura…) Odběr musí být zaměřen na zjištění:  zjevné neporušenosti zásilky, neporušenosti plomby  totožnosti údajů vyznačených na přepravních obalech a v průvodních dokladech a odsouhlasení počtu obalů, beden, balíků apod. Odběr zboží v prodejně přísluší vedoucímu nebo pracovníkovi jim pověřenému

Přejímka zboží Přejímka, jako druhá fáze příjmu zboží, následuje po odběru zboží a vedoucí prodejny ji má uskutečnit ihned. Pro vlastní přejímku zboží platí všeobecně tato pravidla:  místo přejímky – sklad prodejny  faktura, dodací list podle které se přejímka uskutečňuje. Přejímka zboží zahrnuje:  kvantitativní (množstevní) přejímku, při níž se porovnává skutečně dodané množství  s účtovaným – přepočítání, měření, vážení.  kvalitativní (jakostní) přejímku, při které dochází ke srovnání jakosti přejímaných  výrobků s jakostí standardu dohodnutého mezi dodavatelem a odběratelem. Podle rozsahu můžeme jakostní přejímku zboží dělit na:  úplnou (stoprocentní) – kontrola každého výrobku, používá se u dodávek, kde jakost jednotlivých výrobků může být různorodá ( auta, klenoty, elektronické výrobky..)  neúplnou (výběrovou), do které spadá přejímka namátková, procentní, statistická – z celé dodávky vybereme určitou část výrobků (výběr – vzorek). Překontrolujeme vzorek a výsledky vztáhneme na celou dodávku. Sortimentní kontrolou se porovnává rozsah vyřízení objednávky, soubornost a kompletnost dodávky, výrobek je nekompletní, jestliže chybí některá samostatně použitelná část, která měla být s výrobkem dodána, ale také příslušenství ( např. návod k použití, záruční list, náhradní díly..) Cenovou a početní kontrolu se porovnávají účtované ceny s cenami uvedenými v ceníku dodávající firmy. Stejně tak provede početní kontrolu jednotlivých účtovaných položek i celkového obnosu faktury.

Skladování zboží Zboží se skladuje tak, aby byly zachovány jeho původní užitné vlastnosti.Podmínky skladování musí odpovídat určitému druhu zboží. Uskladnění zboží -uložení zboží ve skladovacích prostorech prodejny, jeho označení, účelné rozmístění a obměna, rovněž odborná péče o ně. Každá prodejna má skladovat tak velké zásoby zboží, aby mohla plynule prodávat. Skladovací podmínky a prostory Základní podmínkou je čisté prostředí.  Dveře a vrata musí těsnit a být konstrukčně řešeny tak, aby znemožňovaly vniknutí škodlivých živočichů. Totéž platí o oknech, ty zároveň musí umožňovat větrání.  Stěny a stropy musí hladké, čisté, bez spár.  Podlahy – čisté bez prasklin, není vhodný beton (prašný), bez prahů a výškových rozdílů.

Zásady skladování  zásada přehledného a účelného rozmístění zboží (usnadňuje kontrolu a manipulaci)  zásada dovoleného a nedovoleného sousedství  zásada obměňování zboží  zásada zajištění vhodných skladovacích podmínek podle druhů zboží  zboží musí mít dostatečný odstup od stěn (alespoň 20 cm)  zboží nesmí ležet na podlaze (alespoň 15 cm) Skladování obalů:  představují velké hodnoty a musí se skladovat na odděleném místě od zboží  musí být čisté  musí se zamezit jejich poškození

Příprava zboží k prodeji Příprava zboží k prodeji spočívá v:  ošetření zboží před prodejem (snižuje ztráty, o zboží se během skladování musí pečovat, udržovat v čistotě, při správné teplotě, trvanlivost)  přebalování a předvažování zboží (zrychluje obsluhu zákazníků)  úprava zboží před prodejem  vystavování zboží (je ovlivněno formou prodeje, usnadňuje zákazníkovi výběr, označení cenovkami, je nutné dodržovat hygienické a bezpečnostní zásady)  doplňování zboží (nejčastěji po nebo před otevřením, v průběhu jen,když se zboží doprodá)

Vlastní prodej zboží Vlastní prodej zboží O úspěšnosti obchodní firmy rozhoduje nabídka zboží, která má co neúčinněji podnítit zájem o koupi zboží. Osobní nabídka  doplňková nabídka (vhodná pro doplnění, úpravu nebo ošetření vybraného zboží)  nabídka nových druhů zboží (záleží na vystavení, poutači a označení novinky)  připomínková nabídka (připomenutí, že určitý druh zboží je na skladě a je výhodné ho koupit) V prodejnách s obsluhou nabídku obstarává prodavač.  Úspěch záleží na formě a provedení nabídky, důležitý je hlas prodavače (mluvit prostě, jasně, přirozeně, zřetelně). Nabídka v prodejnách s volným výběrem a v samoobsluhách  Jedná se o optickou nabídku, při níž je použito vlastní zboží, které je zákazníkovi předloženo.  Cíl – upoutat pozornost zákazníka a podat mu základní informace.  Nejvhodnější z hlediska optické nabídky jsou ta místa, kde dochází k nejčastější kumulaci zákazníků. Doplňkovou nabídku v těchto prodejnách uskutečňujeme tehdy, když zákazník žádá zabalení zboží, nebo informace o zboží.

Využití reklamních prostředků při nabídce Hlavním úkolem reklamy v obchodě je působit na estetické cítění zákazníka a podněcovat ho ke koupi zboží. Nejvýznamnější prostředek – výkladní skříně :  zboží vystavujeme v přirozené a typické poloze  aranžujeme ve skupinách  zboží označíme cenovkami (čitelné nejméně na vzdálenost 2 metrů, úhledné, krátký popis zboží) Úspěšnou nabídku podporuje dále :  -vnější a vnitřní vzhled a zařízení prodejny  -maximální přehlednost  -ochutnávky  -nabídka dne

Merchendesing

Klíčová slova Pracovní procesy v prodejně, nákup zboží, spotřebitelská poptávka, průzkum poptávky, odběr zboží, přejímka zboží, skladovací podmínky, zásady skladování, příprava zboží k prodeji

Otázky a úkoly 1. Vyjmenujte pracovní procesy v prodejně. 2. Jaká pravidla má nákup zboží? 3. Co působí na úroveň spotřebitelské poptávky? 4. Jaké metody se používají na průzkum poptávky? 5. Popište rozdíl mezi odběrem a přejímkou zboží. 6. Jaké typy přejímky znáte? 7. Popište skladovací podmínky a prostory. 8. Vyjmenujte zásady skladování zboží. 9. V čem spočívá příprava zboží k prodeji? 10. Jaké znáte druhy osobní nabídky? 11. Co podporuje úspěšnou nabídku?