Zapalování – 11 Stupně odrušení Ing. Jiří Špička
11. Stupně odrušení - obsah Elektromagnetické spektrum Radiové vlny Odrušení I. Stupně - základní Odrušení II. Stupně – zvláštní Odrušení II. Stupně – zvláštní IIa Odrušení II. Stupně – zvláštní IIb Odrušení II. Stupně – zvláštní IIc
11. Stupně odrušení Elektromagnetické spektrum - zahrnuje elektromagnetické záření všech možných vlnových délek - elektromagnetické záření o vlnové délce λ (ve vakuu) má frekvenci f
11. Stupně odrušení Radiové vlny -jsou vyzařovány anténami jejichž délka je úměrná délce nosné vlny, takže jejich rozměry jsou v rozmezí milimetrů až stovek metrů -radiové vlny končí ve vzdálené IR oblasti (max. 300GHz) -užívají se pro rozličné přenosy informací pomocí služeb jako jsou rádiové vysílání, televize, mobilní telefony, amatérské rádiové přenosy a mnoho dalších -pro přenos informace se využívají analogové, frekvenční a digitální modulace
11. Stupně odrušení I) Odrušení I. Stupně - základní musí být účinné ve frekvenčním rozsahu 30 MHz až 1000 MHz zkouší se na celém vozidle jednotlivé přístroje elektrického zařízení motorových vozidel se samostatně nezkoušejí, jelikož výsledné rušivé vyzařování je závislé na jejich umístění a způsobu provedení elektrické instalace vozidla. zaručuje výrobce vozidla -toto základní odrušení musí zaručit, že vozidlo samo není zdrojem rušení pro okolí. měří anténou umístěnou ve vzdálenosti 10 m od vozidla ve svislé i vodorovné polarizaci, přičemž rušivé pole nesmí být větší než směrné hodnoty uvedené v příslušném předpise (EHK č. 10). Měří se jen v kmitočtovém pásmu nad 30 MHz, protože podle dosavadních zkušeností vyhovují vozidla, jejichž rušivá pole jsou při těchto frekvencích pod uvedenou mezí, i pro frekvence nižší než 30 MHz.
11. Stupně odrušení II) Odrušení II. Stupně – zvláštní realizuje výrobce na výslovnou žádost uživatele vozidla. takto se odrušují motorová vozidla, která nemají rušit vysokofrekvenční přijímací zařízení umístěná přímo ve vozidle nebo v jeho blízkosti. Vozidlo musí splňovat požadavky na odrušení stupně I, zvýšené požadavky na účinnost určuje ten, kdo si je vyžádal. normou jsou určeny tři možnosti (varianty) - a, b, c, vhodné k použití podle druhu přijímače a podle jeho frekvenčního rozsahu.
11. Stupně odrušení II) Odrušení II. Stupně – zvláštní IIa Omezení rušivých napětí na svorkách přístrojů elektrického zařízení motorových vozidel v rozsahu frekvencí od 0,15 MHz do 30 MHz měří se na přístrojích umístěných mimo vozidlo, připojených do umělé sítě umožňuje provoz rozhlasového automobilového přijímače s rozsahem dlouhých, středních a krátkých vln
11. Stupně odrušení II) Odrušení II. Stupně – zvláštní IIb Omezení rušivých napětí (jako u stupně IIa) a omezení napětí indukovaných ve frekvenčním rozsahu 30 MHz až 150 MHz do účelové antény na vozidle. Špičková hodnota rušivého napětí indukovaného provozem vozidla do antény přijímače v pracovní poloze nesmí přesahovat 20 mV. umožňuje používat na vozidle i přijímače pro velmi krátké vlny.
11. Stupně odrušení II) Odrušení II. Stupně – zvláštní IIc Omezení rušivých napětí na svorkách přístrojů elektrického zařízení motorových vozidel v rozsahu frekvencí od 0,15 MHz do 30 MHz a rušivých polí v rozsahu 30 MHz až 1000 MHz. V porovnání se stupni IIa a IIb jsou zpřísněny požadavky na mezní hodnoty rušivých napětí na svorkách přístrojů a požadavky na mezní hodnoty rušivého vyzařování, které při měření předepsaným způsobem nesmí při vzdálenosti antény l m od vozidla přesáhnout předepsané hodnoty (např. pro frekvenci 1000 MHz hodnotu 20 μV/m. Odrušení stupně líc umožňuje na vozidle provoz speciálních radiokomunikačních zařízení.
Odrušení vozidel Použitá literatura: JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jinřich KUBÁT. Automobily. 1. vyd. Brno: Avid, 2008, 211 s. ISBN GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. přeprac. vyd. /. Překlad Iva Michňová, Zdeněk Michňa, Jiří Handlíř. Praha: Europa - Sobotáles, 2007, 685 s. ISBN PAULÍN, Zdeněk, Jiří ČUPERA a Jinřich KUBÁT. Autoelektrotechnika a autoelektronika: funkce, seřízení, opravy, údržba. 1. vyd. Praha: Práce, 1976, 291 p. Rady a tipy pro řidiče (Computer Press). ISBN ŠTĚRBA, Pavel, Jiří ČUPERA a Jinřich KUBÁT. Autoelektronika: elektronické systémy ve vozidlech, jejich propojení, diagnostika, základní nastavení, seřízení a ovlivnění jejich funkce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 280 s. Rady a tipy pro řidiče (Computer Press). ISBN
Odrušení vozidel Použitá literatura: JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jinřich KUBÁT. Automobily. 1. vyd. Brno: Avid, 2008, 211 s. ISBN GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. přeprac. vyd. /. Překlad Iva Michňová, Zdeněk Michňa, Jiří Handlíř. Praha: Europa - Sobotáles, 2007, 685 s. ISBN PAULÍN, Zdeněk, Jiří ČUPERA a Jinřich KUBÁT. Autoelektrotechnika a autoelektronika: funkce, seřízení, opravy, údržba. 1. vyd. Praha: Práce, 1976, 291 p. Rady a tipy pro řidiče (Computer Press). ISBN ŠTĚRBA, Pavel, Jiří ČUPERA a Jinřich KUBÁT. Autoelektronika: elektronické systémy ve vozidlech, jejich propojení, diagnostika, základní nastavení, seřízení a ovlivnění jejich funkce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 280 s. Rady a tipy pro řidiče (Computer Press). ISBN