Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJM4_5660_ZEM
Advertisements

Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_10
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 Narozen 31. března 1962  Matka právnička, otec inženýr chemie  Spisovatel, publicista a nejprodávanější romanopisec.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Identifikátor materiálu: EU –
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Michal Viewegh Matouš Přívora V8A
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
1 Josef Škvorecký. 2 Josef Škvorecký (1924) Vystudoval filozofii v Praze, působil jako redaktor, spisovatel. Po r emigroval, přednášel jako univerzitní.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková MICHAL VIEWEGH nar „Tento román – jako koneckonců většina.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Naturalismus v české literatuře
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Odraz 2. sv. války v české literatuře
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Česká literatura 2. poloviny 20. století R OČNÍK 4. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Michala Viewegha Báječná léta pod psa. Orientačně seznamuje s autorovým životem, jeho dalším dílem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky.

Michal Viewegh Báječná léta pod psa

BOOKFAN.EU. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

prozaik, vystudoval filosofickou fakultu (obor český jazyk – pedagogika) pracoval i jako noční hlídač v současnosti spisovatel z povolání v prosinci 2012 těžce onemocněl, málem zemřel většina jeho děl byla zfilmována mezi literárními kritiky není příliš oblíben Dílo: Výchova dívek v Čechách Účastníci zájezdu Román pro ženy Román pro muže Báječná léta s Klausem – volné pokračování BLPP

Báječná léta pod psa 1. Celková charakteristika - autobiografický román, ironizující (především komunismus – např. kdo chce významnou funkci, musí být členem KSČ, musí dobře vycházet se svým nadřízeným – hrát fotbal, vzít si psa), místy groteskní - děj se odehrává mezi léty 1962 – 1989 a je umístěn do Prahy a města Sázavy - dílo zachycuje atmosféru v ČSSR za doby normalizace až po revoluci

2. Postavy Kvido – hlavní postava, neohrabaný, tlustý, inteligentní, už jako chlapec svými chytrými řečmi každého šokuje, jeho zálibou je jazyk a psaní, od mládí zamilovaný do Jarušky Kvidův otec – pochází z chudých poměrů, vystudovaný ekonom, za žádných okolností nechce vstoupit do KSČ, i proto je z funkce obchodního referenta přeřazen na místo vrátného, neprůbojný, rád pracuje se dřevem, z režimu se zblázní, na malou chvíli se promění ve světaznalého muže (Take it easy) Kvidova matka – právnička, herečka, bojí se psů a o Kvidova otce Jaruška – Kvidova spolužačka, nejlepší kamarádka, později manželka, alergička Paco – Kvidův bratr, tulák, vandrák, hraje si na kovboje babička Líba – ortodoxní vegetariánka, turistka, posedlá svým zdravím děda Jiří, babička Věra (krejčová), děda Josef (horník) Šperk – komunista s velkou mocí

3. Děj, kompozice - kniha je psána retrospektivně z pohledu Kvida, jak předčítá příběh vlastní rodiny redaktorovi nakladatelství a snaží se ho přesvědčit, aby knihu vydal. - místy je děj přerušen rozhovorem Kvida a nakladatele a Kvidovými glosami - příběh začíná předčasným porodem Kvida v divadle. Jako první vnouče se stává středem pozornosti celé rodiny. Jejich klidný život je přerušen sovětskou okupací v roce 1968, kdy se rodina stěhuje (později přibyde i babička Líba) do Sázavy. Zde oba rodiče začnou pracovat ve sklárnách, žijí v prosklené terase podnikové vily. Otec je neprůbojný, nechce vstoupit do KSČ, proto nezískají byt.

- Situace se zlepší až poté, co otec nastoupí na VUML (Večerní univerzita marxismu-leninismu), odkomunisty Šperka koupí vlčáka a začne hrát fotbal. Je povýšen, po pracovních cestách do zahraničí se mu na chvíli zvedne sebevědomí. Později je přistižen s chartistou a dramatikem Pavlem Kohoutem a je přeřazen na místo vrátného. Věnuje se truhlařině, vyrábí si svou vlastní rakev. - Kvido se ve škole seznamuje s Jaruškou, spolu recitují, dospívají, na návrh Kvidovy matky Jaruška otěhotní. Kvido studuje na VŠE, ale odchází, aby se mohl věnovat literatuře – další rána pro otce, kterého od předčasného konce v rakvi zachrání Sametová revoluce.

4. Jazyk, styl - er-forma, vyjadřování víceméně hovorové - některé kapitoly mají podobu deníkových záznamů, jiné jsou zpracovány jako scénář divadelní hry - název – protiklad, dvojsmysl: báječná léta – doba autorova (Kvidova) mládí, bezstarostnosti pod psa – doba normalizace, komunistického útlaku 5. Vliv díla - dílo autobiografické, Viewegh v Sázavě vyrůstal, pracoval jako noční hlídač - vznikl film (režie Petr Nikolaev), herci Ondřej Vetchý, Libuše Šafránková, Jakub Wehrenberg, Vladimír Javorský, Alice Bendová

Zdroje: ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN ANDREE, Lukáš. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN