Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU."— Transkript prezentace:

1 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Zahraniční literatura 20. století R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY 13. 1. 2013

2 Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Ericha Marii Remarqua Na západní frontě klid. Orientačně seznamuje s autorovým životem, jeho dalším dílem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 3. ročníku střední školy – světová literatura reagující na 1. světovou válku. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 40 – 45 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

3 Erich Maria Remarque 1898 - 1970 Na západní frontě klid

4 DAS BUNDESARCHIV. Wikipedia.cz [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183- R04034,_Erich_Maria_Remarque.jpg HUFFSTUTTER, Robert. Flickr [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.flickr.com/photos/huffstutterrobertl/828031232 5/sizes/o/in/photostream/

5 vlastním jménem Erich Paul Remark německý spisovatel, volně se řadí do „ztracené generace“ (i když nebyl Američan) zúčastnil se 1. sv. války (odveden v 18 letech) vystřídal řadu zaměstnání (prodavač náhrobků, sportovní novinář, účetní, varhanář, učitel, reklamní poradce, automobilový závodník) ve 30. letech byl zbaven německého občanství a emigroval do USA ve svých dílech často zachycuje život německých vojáků v zákopech a problematiku poválečného návratu do běžného života

6 Tvorba Cesta zpátky – volné pokračování NZFK, vojáci se vracejí zpět domů a pokouší se začlenit zpět do společnosti. Děj je rozčleněn do řady epizod, ve kterých vypravěč Arnošt popisuje tragické osudy přátel a retrospektivně vzpomíná na válku. Tři kamarádi – román o poválečném přátelství třech kamarádů (Robby, Otto, Gottfried), kteří se snaží přežívat v meziválečném Německu. Černý obelisk – příběh z období, kdy v Německu vrcholila hospodářská krize (1923). Hlavní hrdina Ludvík hledá smysl života v poválečném Německu.

7 Tvorba Čas žít, čas umírat – problematika poválečného návratu do zničeného Německa Vítězný oblouk – román odehrávající se v Paříži těsně před německou okupací. Lékař Ravic se skrývá ve Francii a chce se pomstít nacistovi, který ho týral. Nebe nezná vyvolených – milostný román na pozadí automobilových závodů Noc v Lisabonu, Miluj bližního svého – romány o lidech prchajících z nacistického Německa

8 Na západní frontě klid TOWNSEND, Paul. Flickr [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.flickr.com/photos/brizzlebornandbred/2056488139/

9 Celková charakteristika protiválečný román pojednávající o generaci zničené první světovou válkou autor popisuje své vlastní pocity a vzpomínky, nezaměřuje se na hrdinské činy a akce, ale na nesmyslnost a krutost celé války volným pokračováním je román Cesta zpátky

10 Charakteristika postav Pavel Bäumer, hlavní hrdina a vypravěč příběhu, který spolu se spolužáky pod vlivem propagandy dobrovolně vstupuje do armády. Mladý, důvěryhodný student, který se vlivem války mění v muže. Stanislav Katczinsky – „hlava“ vojáků, starší, mazaný, vždy dokáže sehnat něco k jídlu další postavy Haie Westhus (kopáč rašeliny), Deterding (sedlák), Tjaden, Albert Kropp, šikovatel Himmelstoss, František Kemmerich, učitel Kantorek

11 Děj a kompozice vyprávění v ich-formě s restrospektivními částmi, střídají se dějové pasáže s úvahovými (o zbytečnosti války) Kamarádi ze školy na podnět svého učitele tělocviku rukují na frontu. Nejprve se dostávají do výcvikového tábora a poté odcházejí do války. Autor popisuje drastické podmínky vojáků při budování zákopů i zážitky z útoků a přímých bojů (např. využití plynu). Nesmyslnost všeho zabíjení si hlavní hrdina uvědomí ve chvíli, kdy zabije francouzského vojáka. Vojáci jeden po druhém umírají a závěr románu tvoří stručné sdělení o smrti hlavního hrdiny.

12 Jazyk a styl přímé vyjadřování, užití hovorového jazyka, vulgarismů, slangových výrazů (armádních a vojenských) v závěru je ich-forma nahrazena er-formou

13 Okolnosti vzniku díla a jeho vliv autor popisuje své vlastní vzpomínky podle Remarqueova románu byl v roce 1979 natočen stejnojmenný film (natáčelo se v Československu nedaleko Mostu)

14 Zdroje: AL]., [autorsky zpracovali Lukáš Andree... et]. Literatura pro 3. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-807-3581-350. AL], [Otakar Slanař... et]. Obsahy a rozbory děl: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006. ISBN 80-902-5717-8.


Stáhnout ppt "Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU."

Podobné prezentace


Reklamy Google