Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT, 28. 6. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZELENÝ KOMPAS VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY ZAMĚŘENÉ NA ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ŠETRNÝCH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ.
Advertisements

V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Projektový záměr Podpora technického a přírodovědného vzdělávání MŠMT Červenec 2011.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/ Příjemce podpory: Vysočina Education Partner projektu: Kraj Vysočina Rozpočet projektu: ca ,- Kč.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONY PRO STŘEDNÍ ŠKOLY I ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH I 21. října 2011.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Odborná diskuze MŠMT, Projektový záměr Profesní podpora učitele.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
OPERA Č NÍ PROGRAM VZD Ě LÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt,,Šablony v SZŠ Příbram“ OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Projekt je.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Metodická pomoc realizátorům MAP zejména v oblasti podpory kvalitního a společného vzdělávání dětí a žáků.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Oblast podpory 1. 3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Ústeckém kraji II 2. Výzva 2. etapa globálních grantů Seminář pro žadatele.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Plán vzdělávacích aktivit
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Komplexní systém hodnocení
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,

Obsah prezentace Základní údaje o projektu Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti projektu Popis cílové skupiny a přínos Hodnota + inovativnost Klíčové aktivity Udržitelnost projektu

Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Partner projektu: Národní institut pro další vzdělávání Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci mateřských škol

Cíl projektu Cílem projektu je zvyšování kvality počátečního vzdělávání v souladu s probíhající kurikulární reformou prostřednictvím podpory pedagogů v oblastech, které jsou vnímány jako problematické: implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe, vzdělávání řečových preventistů v MŠ rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí, rozvoj jazykové a metodické úrovně pedagogů v anglickém jazyce a ICT, realizace a inovace ŠVP PV v praxi.

Dílčí cíle projektu Podpořit implementaci standardů předškolního vzdělávání do praxe. Vytvořit ve spolupráci s odborníky a pedagogy z praxe mateřských škol metodické příručky, jejichž cílem je pomoci pedagogům rozvíjet u dětí předčtenářskou a předmatematickou gramotnost. Vytvořit sjednocující standard vzdělávání pro řečové preventisty. Vytvořit sjednocující standard vzdělávacího programu pro základní úroveň znalostí a dovedností pedagogů v anglickém jazyce. Vytvořit sjednocující standard vzdělávacího programu pro základní úroveň znalostí a dovedností pedagogů v ICT. Vytvořit příručku pro aktuální realizaci a inovaci ŠVP PV.

Zdůvodnění potřebnosti 1. Absence systematické a sjednocené podpory pedagogů v oblastech : logopedie – řečový preventista jazyková a metodická znalost pedagogů AJ znalosti a dovednosti pedagogů v ICT inovace ŠVP PV nová oblast ve vzdělávání – standardy pro předškolní vzdělávání

Zdůvodnění potřebnosti 2.Výsledky mezinárodních šetření TIMSS a PISA jednoznačně potvrzují pokles dosahovaných výsledků českými žáky ve čtenářské a matematické gramotnosti. 3.ČŠI ve Výroční zprávě za školní rok 2009/2010 uvádí nedostatky ve vzdělávání dětí v matematické gramotnosti, v úrovni znalostí pedagogů MŠ - jazykové a metodické znalosti AJ, úrovně znalostí a dovedností pedagogů MŠ v oblasti ICT, zjištěný vyšší nesoulad RVP PV a ŠVP PV. 4.Standardy PV jsou důležitým a novým prvkem doplňujícím průběh reformy vzdělávání v ČR.

Popis cílové skupiny Všechny aktivity projektu jsou prioritně určeny pedagogům a vedoucím pracovníkům MŠ. Do projektu budou zapojeni přímo prostřednictvím přímé účasti ve vytvořených vzdělávacích programech a prostřednictvím poskytovaných poradenských služeb. Všechny MŠ v ČR obdrží příručku pro: podporu rozvoje předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí předškolního věku ve formě CD a DVD s natočenými inspirativními ukázkami přímé pedagogické práce s dětmi. příručku pro realizaci a inovaci ŠVP PV.

Přínos pro cílovou skupinu V rámci projektu budou vytvořeny příručky pro rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí. Příručky budou doplněny praktickými videoukázkami přímé ped. práce s dětmi s přihlédnutím k vývojovým obdobím dětí. Poskytnou tak pedagogům inspiraci v práci s očekávanými výstupy dle RVP PV. Výstupy takového obsahu a formy dosud nebyly pro oblast předškolního vzdělávání v ČR vytvořeny. V procesu implementace standardů pro předškolní vzdělávání a propojení se školními vzdělávacími programy bude pedagogům nabídnuta pomoc ve formě dalšího vzdělávání a poradenských služeb.

Přínos pro cílovou skupinu Vytvoření standardu vzdělávacího programu pro řečové preventisty umožní sjednotit a zaručit kvalitu a odbornost jejich vzdělávání tak, aby byli dostatečně vybaveni pro svou pedagogickou funkci. Vytvoření vzdělávacího programu pro zvyšování jazykové a metodické úrovně anglického jazyka a ICT umožní pedagogům zvýšit jejich odbornost v této doposud nedostatečně podporované oblasti vzdělávání. Příručka věnující se pomoci MŠ v realizaci a inovaci ŠVP v praxi nabídne pedagogům motivaci a inspiraci, jak postupovat v práci se ŠVP. Je vysoce žádoucí pomoci školám v procesu zavedení změn a následné realizaci ŠVP v praxi tak, aby kurikulární reforma neustrnula ve fázi vytvořených ŠVP v minulých letech.

Klíčové aktivity Název aktivityNáklady v Kč KA1 Implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe MŠ KA2 Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ KA3 Řečový preventista v MŠ KA4 Jazykové a metodické vzdělávání pedagogů MŠ v AJ KA5 Vzdělávací program na podporu ICT KA6 konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ Celkem

KA1 Implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe mateřských škol Cíl KA1: Podpořit proces implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe MŠ. Pozn.: Provázáno s KA 6 – poradenská podpora – zaměřeno na inovaci ŠVP PV Výstupy KA1: V zdělávací program pro implementaci standardů - cca 2000 pedagogů, cca 28 lektorů pro implementaci standardů do praxe MŠ.

Činnosti KA1 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba a akreditace vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávací program pro pedagogy MŠ. 5. Revize a vyhodnocení procesu implementace standardů (podklad pro KA6 – příručka a příklady dobré praxe pro inovaci ŠVP PV). 6. Závěrečné konference.

KA2 Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ Cíl KA2: Vytvořit metodickou příručku „Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ“ – posloupnost věkových období dětí, natočené praktické videoukázky aktivit. Vytvořit vzdělávací program, který bude pro pedagogy vodítkem v jejich pedagogické práci. Výstupy KA2: Dva akreditované vzdělávací programy pro rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ - cca 560 pedagogů, cca 28 lektorů pro gramotností dětí v MŠ.

Činnosti KA2 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba metodických příruček předmatematické a předčtenářské gramotnosti, sběr námětů a praktických zkušeností od pedagogů z MŠ, natáčení videoukázek. 3.Tvorba akreditovaných vzdělávacích programů pro předčtenářskou a předmatematickou gramostnost, proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacích programů pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.

KA3 Řečový preventista v MŠ Cíl KA3: Vytvořit standard pro vzdělávání řečových preventistů v oblasti logopedické péče o děti předškolního věku. Výstupy KA3: Vzdělávací program pro řečové preventisty pedagogů, cca 23 proškolených lektorů.

Činnosti KA3 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.

KA4 Jazykové a metodické vzdělávání pedagogů MŠ v AJ Cíl KA4: Vytvořit základ pro vzdělávání pedagogů – jazyková a metodická úroveň znalostí a dovedností AJ, které jsou potřebné při práci s dětmi v AJ. Výstupy KA4: Vzdělávací program pro pedagogy AJ pedagogů, cca 28 proškolených lektorů.

Činnosti KA4 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.

KA5 Vzdělávací program na podporu ICT Cíl KA4: Zvýšit ICT úroveň pedagogů v MŠ prostřednictvím nově vytvořeného vzdělávacího programu, sjednotit požadavky kladené na znalosti pedagogů, vytvořit základní platformu pro míru znalostí a dovedností v ICT. Výstupy KA4: Vzdělávací program pro pedagogy pedagogů, cca 28 proškolených lektorů.

KA5 Vzdělávání pedagogů MŠ v ICT 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.

KA6 Konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ Cíl KA6: Pomoci MŠ hledat a nalézat možnosti dalšího rozvoje a inovace ŠVP PV prostřednictvím přímé poradenské podpory a vytvořit příručku shrnující požadavky a příklady dobré praxe v oblasti inovace a realizace ŠVP PV. Výstupy KA6: Poradenská podpora pro 300 MŠ, cca 23 proškolených poradců.

KA6 Konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ 1.Tvorba poradenského týmu s dosahem po celé ČR a jejich proškolení. 2.Realizace poradenské podpory v terénu MŠ. 3.Tvorba p říručky a příklad ů dobré praxe. 4.Závěrečné konference.

Udržitelnost Zvýšení odbornosti cílové skupiny (cca 4160 pedagogů MŠ). Podpořeny podmínky pro sdílení zkušeností a soustavné zkvalitňování práce. Proškolená skupina lektorů, poradců a pedagogů MŠ. Zdroje poznatků i příkladů dobré praxe. Systém přímé poradenské činnosti prostřednictvím konzultačního centra NIDV k realizaci a inovaci ŠVP PV. Lektoři projektu působí i nadále v programech zaměřených na podporu oblastí v projektu. Dostupné metodické materiály pro všechny MŠ.

Významná hodnota tohoto projektu spočívá v jeho samotném zaměření na oblasti, které jsou samotnými MŠ vnímány jako problematické. Výstupy projektu takového záměru, charakteru a rozsahu v ČR pro mateřské školy dosud nebyly vytvořeny a realizovány. Pojďme pomoci pedagogům v MŠ v jejich záslužné a nelehké práci.

Milá kolegyně, milý kolego, těšíme se na vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… Za autorský tým Marie Vránová