Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
Obsah prezentace Základní údaje o projektu Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti projektu Popis cílové skupiny a přínos Hodnota + inovativnost Klíčové aktivity Udržitelnost projektu
Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Partner projektu: Národní institut pro další vzdělávání Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci mateřských škol
Cíl projektu Cílem projektu je zvyšování kvality počátečního vzdělávání v souladu s probíhající kurikulární reformou prostřednictvím podpory pedagogů v oblastech, které jsou vnímány jako problematické: implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe, vzdělávání řečových preventistů v MŠ rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí, rozvoj jazykové a metodické úrovně pedagogů v anglickém jazyce a ICT, realizace a inovace ŠVP PV v praxi.
Dílčí cíle projektu Podpořit implementaci standardů předškolního vzdělávání do praxe. Vytvořit ve spolupráci s odborníky a pedagogy z praxe mateřských škol metodické příručky, jejichž cílem je pomoci pedagogům rozvíjet u dětí předčtenářskou a předmatematickou gramotnost. Vytvořit sjednocující standard vzdělávání pro řečové preventisty. Vytvořit sjednocující standard vzdělávacího programu pro základní úroveň znalostí a dovedností pedagogů v anglickém jazyce. Vytvořit sjednocující standard vzdělávacího programu pro základní úroveň znalostí a dovedností pedagogů v ICT. Vytvořit příručku pro aktuální realizaci a inovaci ŠVP PV.
Zdůvodnění potřebnosti 1. Absence systematické a sjednocené podpory pedagogů v oblastech : logopedie – řečový preventista jazyková a metodická znalost pedagogů AJ znalosti a dovednosti pedagogů v ICT inovace ŠVP PV nová oblast ve vzdělávání – standardy pro předškolní vzdělávání
Zdůvodnění potřebnosti 2.Výsledky mezinárodních šetření TIMSS a PISA jednoznačně potvrzují pokles dosahovaných výsledků českými žáky ve čtenářské a matematické gramotnosti. 3.ČŠI ve Výroční zprávě za školní rok 2009/2010 uvádí nedostatky ve vzdělávání dětí v matematické gramotnosti, v úrovni znalostí pedagogů MŠ - jazykové a metodické znalosti AJ, úrovně znalostí a dovedností pedagogů MŠ v oblasti ICT, zjištěný vyšší nesoulad RVP PV a ŠVP PV. 4.Standardy PV jsou důležitým a novým prvkem doplňujícím průběh reformy vzdělávání v ČR.
Popis cílové skupiny Všechny aktivity projektu jsou prioritně určeny pedagogům a vedoucím pracovníkům MŠ. Do projektu budou zapojeni přímo prostřednictvím přímé účasti ve vytvořených vzdělávacích programech a prostřednictvím poskytovaných poradenských služeb. Všechny MŠ v ČR obdrží příručku pro: podporu rozvoje předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí předškolního věku ve formě CD a DVD s natočenými inspirativními ukázkami přímé pedagogické práce s dětmi. příručku pro realizaci a inovaci ŠVP PV.
Přínos pro cílovou skupinu V rámci projektu budou vytvořeny příručky pro rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí. Příručky budou doplněny praktickými videoukázkami přímé ped. práce s dětmi s přihlédnutím k vývojovým obdobím dětí. Poskytnou tak pedagogům inspiraci v práci s očekávanými výstupy dle RVP PV. Výstupy takového obsahu a formy dosud nebyly pro oblast předškolního vzdělávání v ČR vytvořeny. V procesu implementace standardů pro předškolní vzdělávání a propojení se školními vzdělávacími programy bude pedagogům nabídnuta pomoc ve formě dalšího vzdělávání a poradenských služeb.
Přínos pro cílovou skupinu Vytvoření standardu vzdělávacího programu pro řečové preventisty umožní sjednotit a zaručit kvalitu a odbornost jejich vzdělávání tak, aby byli dostatečně vybaveni pro svou pedagogickou funkci. Vytvoření vzdělávacího programu pro zvyšování jazykové a metodické úrovně anglického jazyka a ICT umožní pedagogům zvýšit jejich odbornost v této doposud nedostatečně podporované oblasti vzdělávání. Příručka věnující se pomoci MŠ v realizaci a inovaci ŠVP v praxi nabídne pedagogům motivaci a inspiraci, jak postupovat v práci se ŠVP. Je vysoce žádoucí pomoci školám v procesu zavedení změn a následné realizaci ŠVP v praxi tak, aby kurikulární reforma neustrnula ve fázi vytvořených ŠVP v minulých letech.
Klíčové aktivity Název aktivityNáklady v Kč KA1 Implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe MŠ KA2 Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ KA3 Řečový preventista v MŠ KA4 Jazykové a metodické vzdělávání pedagogů MŠ v AJ KA5 Vzdělávací program na podporu ICT KA6 konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ Celkem
KA1 Implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe mateřských škol Cíl KA1: Podpořit proces implementace standardů předškolního vzdělávání do praxe MŠ. Pozn.: Provázáno s KA 6 – poradenská podpora – zaměřeno na inovaci ŠVP PV Výstupy KA1: V zdělávací program pro implementaci standardů - cca 2000 pedagogů, cca 28 lektorů pro implementaci standardů do praxe MŠ.
Činnosti KA1 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba a akreditace vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávací program pro pedagogy MŠ. 5. Revize a vyhodnocení procesu implementace standardů (podklad pro KA6 – příručka a příklady dobré praxe pro inovaci ŠVP PV). 6. Závěrečné konference.
KA2 Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ Cíl KA2: Vytvořit metodickou příručku „Rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ“ – posloupnost věkových období dětí, natočené praktické videoukázky aktivit. Vytvořit vzdělávací program, který bude pro pedagogy vodítkem v jejich pedagogické práci. Výstupy KA2: Dva akreditované vzdělávací programy pro rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti dětí v MŠ - cca 560 pedagogů, cca 28 lektorů pro gramotností dětí v MŠ.
Činnosti KA2 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba metodických příruček předmatematické a předčtenářské gramotnosti, sběr námětů a praktických zkušeností od pedagogů z MŠ, natáčení videoukázek. 3.Tvorba akreditovaných vzdělávacích programů pro předčtenářskou a předmatematickou gramostnost, proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacích programů pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.
KA3 Řečový preventista v MŠ Cíl KA3: Vytvořit standard pro vzdělávání řečových preventistů v oblasti logopedické péče o děti předškolního věku. Výstupy KA3: Vzdělávací program pro řečové preventisty pedagogů, cca 23 proškolených lektorů.
Činnosti KA3 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.
KA4 Jazykové a metodické vzdělávání pedagogů MŠ v AJ Cíl KA4: Vytvořit základ pro vzdělávání pedagogů – jazyková a metodická úroveň znalostí a dovedností AJ, které jsou potřebné při práci s dětmi v AJ. Výstupy KA4: Vzdělávací program pro pedagogy AJ pedagogů, cca 28 proškolených lektorů.
Činnosti KA4 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.
KA5 Vzdělávací program na podporu ICT Cíl KA4: Zvýšit ICT úroveň pedagogů v MŠ prostřednictvím nově vytvořeného vzdělávacího programu, sjednotit požadavky kladené na znalosti pedagogů, vytvořit základní platformu pro míru znalostí a dovedností v ICT. Výstupy KA4: Vzdělávací program pro pedagogy pedagogů, cca 28 proškolených lektorů.
KA5 Vzdělávání pedagogů MŠ v ICT 1.Tvorba lektorského týmu s dosahem po celé ČR. 2.Tvorba akreditovaného vzdělávacího programu. 3.Proškolení lektorského týmu. 4.DVPP realizace vzdělávacího programu pro pedagogy MŠ. 5.Závěrečné konference.
KA6 Konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ Cíl KA6: Pomoci MŠ hledat a nalézat možnosti dalšího rozvoje a inovace ŠVP PV prostřednictvím přímé poradenské podpory a vytvořit příručku shrnující požadavky a příklady dobré praxe v oblasti inovace a realizace ŠVP PV. Výstupy KA6: Poradenská podpora pro 300 MŠ, cca 23 proškolených poradců.
KA6 Konzultační centrum pro podporu kurikulární reformy MŠ 1.Tvorba poradenského týmu s dosahem po celé ČR a jejich proškolení. 2.Realizace poradenské podpory v terénu MŠ. 3.Tvorba p říručky a příklad ů dobré praxe. 4.Závěrečné konference.
Udržitelnost Zvýšení odbornosti cílové skupiny (cca 4160 pedagogů MŠ). Podpořeny podmínky pro sdílení zkušeností a soustavné zkvalitňování práce. Proškolená skupina lektorů, poradců a pedagogů MŠ. Zdroje poznatků i příkladů dobré praxe. Systém přímé poradenské činnosti prostřednictvím konzultačního centra NIDV k realizaci a inovaci ŠVP PV. Lektoři projektu působí i nadále v programech zaměřených na podporu oblastí v projektu. Dostupné metodické materiály pro všechny MŠ.
Významná hodnota tohoto projektu spočívá v jeho samotném zaměření na oblasti, které jsou samotnými MŠ vnímány jako problematické. Výstupy projektu takového záměru, charakteru a rozsahu v ČR pro mateřské školy dosud nebyly vytvořeny a realizovány. Pojďme pomoci pedagogům v MŠ v jejich záslužné a nelehké práci.
Milá kolegyně, milý kolego, těšíme se na vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… Za autorský tým Marie Vránová