VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI 15. 9. 2011 Lenka M. Maléřová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Advertisements

Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Specifika vzdělávání finanční gramotnosti v dětských domovech
Věra Šístková Občanská poradna Liberec Projekt je financován Evropským společenstvím z prostředků Transition Facility1 Komplexní systém dluhového.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Nástroje finančního trhu
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
Domácnosti na úvěrovém trhu Monika Němečková Oddělení vnějších vztahů.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
Rozumíme penězům Buštěhrad Projekt Rodina Splátkova  Sociální postavení  Ekonomická situace  Příjmy  Výdaje  Finanční produkty / stavební.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
– – Občanská a finanční gramotnost jako základ konkurenceschopnosti zaměstnanců Ing. Radka Sokolová.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Komunitní centrum Amaro Phurd - Pražská
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Vytváření sítí dluhového poradenství 03/2014 Magda Besedová.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
finanční vzdělávání dětí
Podpora dětí a mladých dospělých v Dětském domově Radost a jejich příprava na vstup do samostatného života Daniel Walbröl mezinárodní konferencE v rámci.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Lenka Herčíková,
Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Finanční gramotnost v ZŠ
DUM - Digitální Učební Materiál
LET ZAPOJENÝCH DĚTÍ PROJEKTŮ 6 15 KOL PROJEKTU ROZHLED.
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová

FINANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ vede ke zvyšování znalostí a dovedností souvisejících s: – nakládáním s financemi – rozhodováním se a orientací na finančním trhu – rozhodováním se a orientací ve finančních produktech (úvěry, účty atd.) – řešením běžných záležitostí spojených s financemi (rodinný rozpočet)

NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (2010) cílem je vytvoření systému finančního vzdělávání pro zvyšování úrovně finanční gramotnosti v ČR první vládou schválená koncepce – tzn. závazná pro státní správu vychází z doporučení EU a OECD Měření úrovně finanční gramotnosti v roce 2010 probíhá srovnávání finanční gramotnosti obyvatel ČR ( žáků ZŠ a SŠ) zájem o zapojení do globálního měření finanční gramotnosti v rámci OECD

3 PILÍŘE OCHRANY SPOTŘEBITELE NA FINANČNÍM TRHU I. informovanost – přiměřený rozsah, transparentnost, srozumitelnost II. adekvátní postavení spotřebitele ve smluvním vztahu – ochrana a efektivní prosazování spotřebitelských práv III. finanční vzdělávání: – žáci v počátečním vzdělávání (ZŠ, SŠ) – standardy finanční gramotnosti (MŠMT, 2007), zařazení do rámcových vzdělávacích programů, metodické doporučení školám, vzdělávání budoucích i stávajících pedagogů – občané v dalším vzdělávání - spotřebitelé finančních produktů; sdružení spotřebitelů, profesní organizace finančních institucí

CÍLOVÁ SKUPINA: SOCIÁLNÍ PRACOVNÍCI národní strategie se zaměřuje na vzdělávání pedagogických pracovníků (výuka na ZŠ a SŠ), chybí systematická příprava budoucích sociálních pracovníků příprava pracovníků na to, jak pracovat se zadluženým klientem (široká cílová skupina řešící zadluženost) významně se zvyšuje zadluženost domácností; podíl domácností, které ztratily schopnost plnit své závazky; počet nařízených exekucí (za rok 2009 nově nařízeno exekucí, v roce nově nařízených exekucí, pouze 25% zcela uhrazeno)

CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI klienti, kteří si chtějí vzít půjčku – informování o rizicích při nesplácení, sankčních poplatcích atd., pomoc při tvorbě rozpočtu, hledání vhodných řešení finanční situace Finanční vzdělávání probíhá formou běžné sociální práce s klienty v jejich životních situacích

CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI téma nebezpečnosti podpisu smlouvy bez prostudování nebo bez dostatečného porozumění, možnost přečtení smlouvy s právníkem před jejím podpisem (podmínky smlouvy, rizika a důsledky) příprava rodinného rozpočtu upozorňování na nezbytné platby (např. komunální odpad 1x ročně)

CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI zvyšování orientace klienta v procesu vymáhání – od vymáhací agentury po exekuci, práva klienta vysvětlování nezabavitelných částek na konkrétních situacích kampaně zaměřené na klienty (zejména prevence půjček před Vánoci, dluhy na dopravním podniku atd.) finanční vzdělávání v souvislosti s bydlením (finanční potíže vedoucí ke ztrátě bydlení a výraznému prohloubení problémů rodin)

CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ – smyslem je poskytnout žákům a studentům informace o dané problematice – témata: hospodaření s penězi, zaměření se na zbytné a nezbytné výdaje domácnosti, řešení modelových situací rodinných rozpočtů atd. – důraz je kladen na interaktivnost a zaujetí pozornosti žáků Skupinové vzdělávání formou lekcí realizovaných pracovníky neziskové organizace

CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ aktivity v nízkoprahovém klubu – formou tematických her a besed, prostor pro individuální konzultace při řešení vlastní finanční situace či vznikající zadluženosti Reality show pro klienty nízkoprahového klubu -vyzkoušení si na „životě v klubu“ nakládání s penězi – možnost vydělat si a utrácet fiktivní peníze, půjčit si z banky na úrok, vložit peníze na spořící účet, na závěr nákup v klubovém obchodě - na závěr 3 výherci

CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ Reality show pro klienty nízkoprahového klubu -vyzkoušení si na „životě v klubu“ nakládání s penězi – možnost vydělat si a utrácet fiktivní peníze, půjčit si z banky na úrok, vložit peníze na spořící účet, na závěr nákup v klubovém obchodě

Děkuji za pozornost Mgr. Lenka M. Maléřová vedoucí sociálního programu IQ Roma servis, o. s. Hybešova 41, Brno tel.: