Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Technická základna silniční nákladní dopravy Předmět: Ing. František Lachnit, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Silniční daň. Předmětem daně jsou vozidla, kterým je přidělena státní poznávací značka a jsou používaná nebo určena k podnikání Předmětem daně jsou vozidla,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1. Požární ochrana Obor:Elektrikář.
VY_32_INOVACE_AUT1_11 Kategorie a druhy motorových vozidel.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Odvětví pojištění - přehled Petr Mrkývka. Odvětví pojištění Odvětví životních pojištění Odvětví neživotních pojištění viz příloha zákona o pojišťovnictví.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
REGÁLOVÉ ZAKLADAČE - jsou skladovacím zařízením, které zajišťuje obsluhu regálů v úzkých manipulačních uličkách - navazují na stohovací jeřáby - jejich.
2 BEZMOTOROVÉ VOZÍKY 3 BEZMOTOROVÉ VOZÍKY PATŘÍ MEZI BEZKOLEJOVÉ MECHANIZAČNÍ PROSTŘEDKY POHYBUJÍ SE PO VODOROVNÉ PLOŠE TAŽENÍM NEBO TLAČENÍM PRACOVNÍKŮ.
TATRA PHOENIX Jan Veverka, DG1 Studentská konference
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_ROZ_17 Variabilní rozvod Honda VTEC.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 13 Anotace.
ZÁKLADNÍ POJMY I. Pozemní komunikace - dopravní cesta určena k užití silničními a jinými vozidly a chodci Dálnice a silnice pro motorová vozidla -pozemní.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Zákonná úprava užívání osobních přepravníků (Segway)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_23-03
Státní organizace.
Úvod do dopravy a přepravy
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Základní pojmy,rozměry a hmotnosti automobilů
Vytápění Tepelné ztráty
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Snídaně starostů , Jedlí
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Základní rozměry automobilů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
POVINNÁ VÝBAVA SILNIČNÍCH VOZIDEL
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Majetkové daně – motorová vozidla Michal Radvan
Technické prostředky v požární ochraně
VLEČENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_JEDNODUCHÉ LEŠENÍ 2_Z2
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Pojištění českého exportu do ZEMÍ SNS
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Sociální a dostupné byty
Dotace pro jednotky SDH obcí
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Technická základna silniční nákladní dopravy Předmět: Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Technická základna silniční nákladní dopravy: a) dopravní prostředky b) dopravní cesta – komunikace c) dopravní zařízení – stavby – budovy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní prostředky jsou pohyblivá technická zařízení, kterými se uskutečňuje doprava osob a nákladu. Historie: První silniční dopravní prostředky s mechanickým pohonem se objevují koncem 18. a začátkem 19. století Nicolas Cugnot - Francie - parní silniční vozidlo Josef Božek– parní vůz 1807 – Isaac de Rivaz – Švýcar - automobil se spalovacím motorem (plynový motor) – patent 1876 – N. A. Otto – čtyřtaktní spalovací motor – původně na svítiplyn

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1885 – G. Daimler – motocykl (spolupracoval s W. Maybachem) 1886 – C. F. Benz – automobil s benzínovým motorem 1893 – R. Diesel – vznětový motor

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1897 – automobil Präsident – Kopřivnice –Tatra 1898 – první nákladní automobil u nás 1905 – L&K Ml. Boleslav – osobní automobil 1908 – L&K Ml. Boleslav – městský autobus 1925 – firmu L&K Ml. Boleslav koupila Škoda Plzeň 1930 – těžký nákl. automobil Škoda 606 D

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1906 – Praga – osobní automobil 1911 – výroba autovlaků pro armádu nákl. automobil Praga N (nosnost 5 t, výroba 20 let) 1952 – 1990 Praga V3S

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1967 – Avia, nyní Ashok Leyland LIAZ Po roce 1989 – převládají dovážené nákladní automobily a tahače

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Legislativa a základní charakteristika vozidel Zákon č. 56/2001 Sb. a Vyhláška č. 341/2002 Sb. Silniční vozidlo – motorové nebo nemotorové vozidlo, které je vyrobeno za účelem provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí. Přípojné vozidlo – silniční nemotorové vozidlo určené k tažení jiným vozidlem, s nímž je spojeno do soupravy. Zvláštní vozidlo – vozidlo vyrobené k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích, které může být při splnění podmínek stanovených zákonem k provozu na pozemních komunikacích schváleno.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kategorie vozidlel – skupina vozidel, která mají stejné technické podmínky stanovené prováděcím právním předpisem. Druh vozidla – zařazení daného vozidla do skupiny z hlediska jeho účelu použití.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní kategorie vozidel L – motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly M – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob N – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladu O – přípojná vozidla T – traktory zemědělské nebo lesní S – pracovní stroje R – ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní druhy silničních vozidel a)motocykly b)osobní automobily c)autobusy d)nákladní automobily e)speciální vozidla f)přípojná vozidla

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní druhy zvláštních vozidel a)zemědělské nebo lesnické traktory a jejich přípojná vozidla b)pracovní stroje samojízdné c)pracovní stroje přípojné d)nemotorové pracovní stroje nebo nemotorová vozidla tažená nebo tlačená pěšky jdoucí osobou e)vozíky pro invalidy s ručním nebo motorickým pohonem

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kategorie vozidel M M 1 – vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla M 2 – vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje kg M 3 – vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 5 000kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kategorie vozidel N N 1 – vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost nepřevyšuje kg N 2 – vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje kg, avšak nepřevyšuje kg N 3 – vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kategorie vozidel O O 1 – přípojná vozidla, jehož největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg O 2 – přípojná vozidla, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje 750 kg, ale nepřevyšuje kg O 3 – přípojná vozidla, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje kg, ale nepřevyšuje kg O 4 – přípojná vozidla, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Druhy nákladních automobilů kategorií N1, N2 a N3 Příklady:- valníkový - sklápěčkový - skříňový - cisternový - mrazírenský - nosič výměnných nástaveb - autodomíchávač - pick up - tahač návěsů - tahač přívěsů atd.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Speciální automobily kategorií N1, N2 a N3 Speciální vozidlo je vozidlo určené k provádění speciálních činností. Není primárně určeno k přepravě osob nebo k přepravě nákladu, ale je určeno k provádění speciálních prací nebo přepravě speciálních pevně zabudovaných zařízení. Např. - autojeřáb - požární - pohřební - pojízdná dílna - technická pomoc - vyprošťovací atd.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Přívěsy a návěsy kategorií O1, O2, O3 a O4 Přívěs – nepodstatná část hmotnosti je přenášena na tažné vozidlo. Návěs – podstatná část jeho celkové hmotnosti se přenáší na tahač návěsů. Může byt jednonápravový nebo vícenápravový.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hmotnostní a rozměrová omezení daná Vyhl. č. 341/2002 Sb. Hmotnost připadající na řízenou nápravu motorového vozidla kategorie N nesní poklesnout pod 20 % okamžité hmotnosti. Připouštěná nerovnoměrnost rozložení okamžité hmotnosti vozidla na kola jednotlivých náprav mezi pravou a levou polovinou, pokud to dovoluje únosnost pneumatik, je nejvýše 15 % hmotnosti připadající na nápravy. Okamžitá hmotnost vozidla (soupravy) nesmí překročit největší povolenou hmotnost vozidla. V případě znečištění (např. bláto, sníh, voda) se připouští překročení největší povolené hmotnosti vozidla maximálně o 3 %.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Největší povolené hmotnosti (limitní) silničních vozidel a jejich rozdělení na nápravy - jednotlivá náprava10,00 t - jednotlivá hnací náprava11,50 t - dvojnáprava (součet zatížení obou náprav) rozvor - do 1,0 m 11,50 t - od 1,0 m a méně než 1,3m16,00 t - od 1,3 m a méně než 1,8m 18, 00 t - od 1,3 m a méně než 1,8m - s dvojitou montáží a vzduchovým pérováním nebo každá náprava s dvojitou montáží a max. zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t 19,00 t

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - dvojnáprava přípojného vozidla (součet zatížení obou náprav) rozvor - do 1,0 m 11,00 t - od 1,0 m a méně než 1,3m16,00 t - od 1,3 m a méně než 1,8m 18, 00 t - od 1,8 m nebo více 20,00 t - trojnáprava přípojného vozidla (součet zatížení tří náprav) rozvor - do 1,3 m včetně21,00 t - nad 1,3 m do 1,4 m včetně 24,00 t

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Největší povolené hmotnosti silničních vozidel - motorové vozidlo se 2 nápravami18,00 t - motorové vozidlo se 3 nápravami25,00 t - hnací náprava s dvojitou montáží a vzduchovým pérováním nebo každá náprava s dvojitou montáží a max. zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t 26,00 t - motorové vozidlo se 3 a více nápravami32,00 t

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - přívěsy se 2 nápravami18,00 t - přívěsy se 3 nápravami24,00 t - přívěsy se 4 a více nápravami32,00 t - 2-článkový kloubový autobus28,00 t - 3-článkový kloubový autobus32,00 t - jízdní souprava48,00 t

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Největší povolené rozměry vozidel a jízdních souprav (bez plusové tolerance) Největší povolená šířka: - vozidlo kategorie M 1 2,50 m - vozidlo kategorie M 2, M 3, N, O,T2,55 m - vozidlo s tepelně izolační nástavbou, tloušťka stěn větší než 45 mm2,60 m - samojízdný a přípojný pracovní stroj3,00 m - tramvaj2,65 m

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Největší povolená výška: - vozidla4,00 m - souprava tahače s návěsem4,00 m + 2% Největší povolená délka: - jednotlivé vozidla mimo autobusu a návěsu12,00 m - autobus s 2 nápravami13,50 m - autobus s 3 a více nápravami15,00 m - kloubový autobus18,75 m - souprava tahače a návěsem16,50 m - souprava vozidla s 1 přívěsem18,75 m - souprava se 2 přívěsy nebo s návěsem a 1 přívěsem22,00 m

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Při dopravě je snaha o co nejvyšší využití hmotnostních a rozměrových limitů daných předpisy. Zlepšuje se poměr užiteční hmotnosti a pohotovostní hmotnosti vozidel změnou konstrukce a používaných materiálů. Větší ložná kapacita = přepraví se větší náklad při jedné jezdě = vyšší tržby, redukce počtu jízd, snížení negativních vlivů na životní prostředí.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zvětšení prostoru pro náklad Zvětšení délky ložné plochy - zkrácením kabiny Krátká kabina Denní kabina Spací kabina Kapotová kabina

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zkrácení spojovacího zařízení mezi tažným a přípojným vozidlem – tzv. krátké spojení. Zkrácení mezery mezi tažným vozidlem a přívěsem se středově umístěnou dvojnápravou posunutím závěsu na tážném vozidlo co nejvíce dopředu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Speciální konstrukce spojovacího zařízení mezi tažným vozidlem a přívěsem s řiditelnou nápravou

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vyšší nákladový prostor Snížením podlahy a tím i podvozku vozidla změnou konstrukce náprav a použitím kol menšího průměru. (Klasická výška točnice nad vozovkou je v zatíženém stavu mm – výška ložné plochy návěsu nad vozovkou je kolem mm.) Řešení: LOW LINER Radikální změna konstrukce tahače (podvozku, kol, brzd, hnacích náprav, pérování) – výška točnice snížena i pod 950 mm, kola 19,5 palců - nízkoprofilová. Výška ložného prostoru až 3 m. Objem návěsu 100 m3. Nevýhody- nákladné, nevhodné pro provádění ložných operací na standardních rampách.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti MIDI LINER Dílčí úprava sériově vyráběných tahačů, výška točnice se sníží na mm použitím kol menšího průměru a profilu – 22,5 palců. Nižší podvozek návěsu. Dosáhne se výšky ložného prostoru kolem 280 cm a objemu návěsu 90 – 95 m3. Méně konstrukčně i finančně nákladné. Nevhodné pro provádění ložných operací na standardních rampách.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kompromisní řešení – klasický tahač a stupňovité snížení rámu návěsu za točnicí. Používají se kol malého průměru na návěsu. Ložná plocha ve dvou úrovních. Mohou nastat problémy při ložných operacích.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozdělení dopravních prostředků z hlediska ložných operací – nákladky a vykládky Dopravní prostředky: Obslužné –nakládka a vykládka pomocí samostatných manipulačních prostředků a zařízení. Samoobslužné – konstrukčně uzpůsobené k autonomnímu provádění nakládky a vykládky nebo vybavena přídavným zařízením.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Obslužné nákladní automobily, přívěsy a návěsy Valníková nebo skříňová nástavba – manipulace: - ručně - závěsná manipulace např. jeřábem - vidlicové manipulační vozíky Cisterny – když není vybavena čerpadlem Kontejnerové nosiče – závěsná manipulace v terminálech

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Částečně samoobslužná - sklápěče – vykládka samoobslužné, nakládka ne - cisterny – vyprázdnění čerpadlem nebo naklopením pomocí hydraulických válců

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Plně samoobslužná vozidla Nosiče výměnných nástaveb – schopny naložit a odložit výměnnou nástavbu uloženou na zemi nebo na stojanech nebo přeložit na železniční vůz.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nástavby na podpěrách – nákl. automobil je vybaven zvedacím rámem. Ve snížené poloze najede pod nástavbu, zvedne rám a zvednou se podpěry. Pro zvedání rámu se může využít systém vzduchového pérování vozidla.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nástavby na zemi – na podvozku nákl. automobilu je naklápěcí nosná rampa nebo rameno pro uchycení, naložení a odložení nástavby na zem.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidla vybavena přídavným zařízením Hydraulický otočný jeřáb (hydr. ruka)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdvižné plošina (čelo)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Posuvná podlaha návěsu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Všechny dopravní prostředky musí být schváleny pro provoz na pozemních komunikacích podle: Vyhláška č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (v platném znění)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: _4c jpg