AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 12 snímků. Po jejím spuštění (F5) najdete na 2. snímku postup při práci s ní, na 3. pak shrnuté požadavky na přednášejícího týkající se řeči jeho těla. 4. – 9. snímek popisuje velmi časté situace, do kterých se přednášející při prezenta- ci dostává. Popisy jsou pro ilustraci doplněny jejich fotografiemi. Studenti se k nim mohou vyjadřovat, zapisovat si je. 10. snímek znázorňuje v literatuře často doporučovanou metodu ma- jáku, 11. snímek ji pak popisuje. Studenti jsou s ní seznámeni a disku- tují o ní. Studentům práce zabere 30 minut. Materiál je určen studentům nástavbového studia Podnikání, kteří absol- vovali různé učební obory. Často nebyli vystaveni potřebě něco přednášet nebo prezentovat před posluchači. V probíraném tématu ústní komunika- ce „Příprava souvislého veřejného projevu“ na sebe navazují materiály č. 349 Příprava veřejného projevu, 350 Rozmístění sedadel na přednášce, jednání a tento 351 Přednášející. Vlastní samostatné projevy pak studenti prezentují v následujících vyučovacích hodinách. Interaktivita je především v propojení teoretických a praktických znalostí s informacemi o důležitosti řeči těla. Vysvětlení chyb a dotazů ve vlastním projevu studentů pak vede ke zlepšení jejich vlastního veřejného projevu, ke zvládnutí prezentace z pozice přednášejícího.
Postup při práci s prezentací -Na 3. snímku jsou shrnuty požadavky na řeč těla přednášejícího. -Na dalších pak fotografie nejčastějších postojů přednášejícího při přednášce a jejich hodnocení dle řeči těla snímek znázorňuje a 11 popisuje v literatuře často doporučovanou metodu majáku. Studenti jsou s ní seznámeni a diskutují o ní.
Požadavky na přednášejícího: Řeč těla se musí trvale držet na standardní úrovni. Rozdíl mezi proslovem k 1 osobě a projevem k vět- šímu publiku je třeba respektovat, proto: Následujících 6 fotografií s popisem obsahuje zá- kladní rady, jak si počínat v případě, že stojíte před publikem a chcete ho oslovit.
DOBŘE Vhodný začátek přednášky (prezentace). Hlavu držet vzhůru, paže ven, tím žádáme publikum, aby za- čalo naslouchat. Přebíráme kontrolu nad situací, vše začíná. Tělo je středem pozornosti od samého začátku se obracejte na posluchače celým tělem. JINAK !!! JINAK !!!
KATASTROFA Malá odezva u publika. Přednášející hledá inspiraci, proto upře pohled do země, případně na tabuli. Hlas zní mdle, jako by svou řeč četla.
UŽ JE TO ZTRACENO Řečník je v nesnázích. Proto se dotýká obličeje, ucha, brýlí… (Gesta se mohou střídat.) Úporně přemýšlí, co chce vy- jádřit. Pochybuje o tom, co říká. Tato gesta často zastírají Pozor na ně! skutečnost! Pozor na ně!
FÍKOVÝ LIST Skutečná bitva o udržení kontroly nad situací. Často jde o obranné gesto. (Stejnou chybou jsou ruce za zá- dy = nedostatek sebedůvěry.) Lepší je nechat ruce volně viset podél boků a příležitostně s ni- mi pohybovat, abyste zdůraznili jednotlivé body přednášky. JAK VŠE NAPRAVIT???
DOBŘE Pohyb paže zdůrazňuje slova na zahájení, v průběhu před- nášky i na jejím konci. Věříte tomu, co říkáte, živě se o přednášené zajímáte. Uděláte silný dojem ještě než Uděláte silný dojem ještě než řeknete jediné slovo. řeknete jediné slovo.
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ Najděte v publiku toho, kdo Vám přikývne, setkají-li se Va- še pohledy, bude souhlasit s obsahem Vaší řeči, přát Vám úspěch. Nutno zapomenout na zbytek posluchačů, ty nic nezajímá. kouzelný Gesto působí jako „kouzelný proutekk opětovnému zájmu proutek“ k opětovnému zájmu všech posluchačů.
Metoda majáku přednášející
Popis doporučované metody Základem je natáčet tělo hned doprava, hned do- leva a zase zpátky. Přitom se kontaktovat očima s co největším počtem posluchačů. Nejlepší je kontakt s každým z nich. Zároveň přecházejte z místa na místo. Je dle Vašeho názoru tato metoda vždy vhodná? Diskutujte!
Zdroje CLAYTON, Peter. Řeč těla čtěte gesta, mluvte svými pohyby. Praha: Ottovo nakladatelství, 2003, ISBN archiv autorky Foto: ALBRECHT Jiří: Student 2 PO VOŠ SPŠ SOŠŘS Strakonice.