OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/50.0009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Advertisements

Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Úvěrové operace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Peníze - půjčky Splátkový prodej Úvěrová karta Spotřebitelský úvěr
Spotřebitel a jeho práva
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C9 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přijímání a vyřizování reklamací
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Majetek a závazky domácnosti
Rozvaha domácnosti Název školy
Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Práva spotřebitele.
Bankovnictví.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Úvěry od nebankovních institucí.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_33 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
POSTUP A PODMÍNKY POVINNOSTI DODAVATELE  Dodat zboží přesně podle smlouvy, potvrzené objednávky - druh, velikost, množství, rozměry, kvalita, cena,
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód vzdělávacího materiálu:
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
DUM - Digitální Učební Materiál
Základní škola a mateřská škola T. G
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/

Reklamace, nekalé spotřebitelské soutěže, bankovní (úvěrové) registry dlužníků

Obsah workshopu Reklamace Postup při reklamaci Praktiky nekalé spotřebitelské soutěže Bankovní (úvěrové) registry dlužníků

Reklamace Jedná se o právní jednání, ve kterém smluvní strana závazkového vztahu uplatňuje odpovědnost za vady v plnění. Mezi příklady reklamací patří reklamace vadného zboží zakoupeného v obchodě nebo reklamace kvality poskytnutých služeb. Reklamace se řeší například opravou zboží, výměnou zboží za bezvadné, odstoupením od smlouvy nebo poskytnutím slevy. Reklamaci je třeba uplatnit v tzv. reklamační lhůtě, která může být stejně dlouhá jako lhůta záruční. Je ale prekluzivní, takže neuplatněním práva z odpovědnosti za vady zanikají.

Záruční doba Standardní délka záruční doby jsou dva roky. U potravin se však lhůty pro reklamaci zkracují jen na několik dnů. –Spotřební zboží (včetně zvířat) 2 roky –Potravinářské zboží datum min. trvanlivosti –Věci na zakázku6 měsíců –Zhotovení stavby3 roky –Oprava a úprava věci3 měsíce Reklamaci musí obchodník vyřešit do 30 dnů ode dne, kdy byla vada reklamovaná. Spotřebitel může dostat buď výrobek opravený zpět, nebo mu obchodník v určitých případech vrátí peníze, nebo mu prodávající může také sdělit, že reklamaci neuznal. O dobu potřebnou k vyřízení reklamace se následně prodlužuje záruční doba výrobku.

Postup při reklamaci V případě objevení vady se neprodleně obrátit vždy na prodejce, u kterého jsme zboží zakoupili. S sebou vezmeme doklad o zakoupení (fakturu, paragon – pokladní doklad) a předmět reklamace. Pokud se na výrobek vztahuje záruční doba, je prodejce povinen reklamaci uznat, výrobek převzít a odeslat k opravě svému dodavateli (s výjimkou vad viditelně způsobených zákazníkem). Necháme si vyhotovit potvrzení o reklamaci – reklamační list/protokol. Obdobně se postupuje i při reklamaci služeb.

Reklamační protokol Náležitosti vydávaného reklamačního protokolu jsou: jméno, adresa a kontakty na kupujícího označení společnosti, u které věc reklamujeme (prodávající, aut.servis) označení věci (název, typ, ale i výrobní číslo, IMEI apod.) konkrétní popis závady, případně počet reklamovaných závad a jejich případný opakovaný výskyt požadavek kupujícího na vyřízení reklamace (často více možností) datum reklamace a podpis (a razítko) prodávajícího či přijímajícího servisního pracovníka

Cenové praktiky –Cena je stanovena tak, aby vypadala výhodněji, např. končí 9 (999 Kč vypadá lépe než Kč). –Uvádí se cena bez DPH (s DPH malým písmem) – kde se s tím setkáváme? –Na cenovku se uvede přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji cena snížená (vyšší cena bývá často smyšlená). –Výrazné nápisy AKCE, VÝPRODEJ apod. –Balíček vypadá, že je výhodnější než 1 kus. DISKUZE – uvádějte různé příklady tohoto typu, se kterými jste se již setkali.

Banka zkoumá u dlužníků: zda poskytnutí úvěru odpovídá úvěrové politice banky, zda výše úvěru je v souladu s možností banky a poskytnutí úvěru je v souladu se zákonem, serióznost klienta a jeho ochotu platit dluhy – zde je nutno zmínit existenci centrálního registru dlužníků (podrobnější popis viz dále), schopnost splatit úvěr i s úrokem, což je posuzováno u podniku podle jeho finanční situace, u osob pak podle výše dosahovaného příjmu, výši vlastního kapitálu a výše závazků, zajištění úvěru tj. druhotného zdroje příjmů pro případ, že dlužník nemá dostatek peněžních prostředků na splácení úvěru a úroku. Úvěry mohou být zajištěny různými způsoby, nejčastěji zástavou movitých a nemovitých věcí či ručitelem.

Úvěrové registry V současné době existují v ČR následující registry: –Bankovní registr klientských informací (BRKI) –Nebankovní registr klientských informací (NRKI) –SOLUS ( Sdružení na ochranu leasingu a úvěru spotřebitelům) Všechny tři registry patří do skupiny pozitivních registrů tzn. evidují dlužníkovi závazky vč. těch řádně splácených.

Bankovní registr Bankovní registr klientských informací (úvěrový registr) je základním nástrojem ekonomik zemí celého světa, bez kterého si lze jen stěží představit vstup naší země do společenství zemí EU. Úvěrový registr představuje databázi údajů o úvěrových vztazích. Je vytvořen na základě informací, které banky poskytují do samotného jádra registru a které jednotlivě nebo v souhrnu vypovídají o důvěryhodnosti klienta, včetně platební morálky. Databáze všech typů klientů, tedy fyzických osob občanů, fyzických osob podnikatelů i právnických osob, kteří „jsou spojeni“ s poskytnutým úvěrem. Jejich účelem je poskytovat obchodním bankám (ale nejenom jim) údaje o klientech, které potřebují pro poskytování úvěrů a zamezit tak poskytování úvěrů nebonitním klientům. Tyto informace jsou denně aktualizovány a uchovávány po dobu 10 let.

Centrální registr dlužníků Centrální registr dlužníků (jehož součástí je bankovní registr) je informační systém, který umožňuje vyhledávat nesplacené závazky ekonomických subjektů. Centrální registr dlužníků (jehož součástí je bankovní registr) je informační systém, který umožňuje vyhledávat nesplacené závazky ekonomických subjektů registrovaných v České republice s napojením na registry EU, USA a dalších zemí. Pro vyhledávání dlužníků a neplatičů v Centrálním registru dlužníků, mezinárodním systému CERD a národním systému BRKI (BRCI) a NRKI (NRCI). Podrobnosti na:

ku.cz/

Bankovní registr klientských informací (BRKI)

Nebankovní registr klientských informací (NRKI)

SOLUS Sdružení na ochranu leasingu a úvěru spotřebitelům (určen jen pro členy)

Údaje v úvěrových registrech Výše závazku Typ závazku: provozní úvěr, hypotéka, leasing, kreditní karta, kontokorent Platební morálka: historie splácení jednotlivých splátek Počty žádostí o úvěry, včetně odmítnutých

Stručný průvodce úvěrovými registry Jak fungují a k čemu jsou? Jakou roli hrají při žádosti o úvěr? Jak se zodpovědně zadlužit? Dostupné na: ovymiregistry.pdf ovymiregistry.pdf

Děkuji za pozornost

Literatura BAILEY, G., LAW, F. Moje peníze - Rozvíjejte finanční gramotnost svých dětí. Praha: Edika, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha: C. H. Beck, s. ISBN JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, s. ISBN pracovní sešit. JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, s. ISBN x pracovní sešit. KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - učebnice. Plzeň: FRAUS, s. ISBN KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele. Plzeň: FRAUS, s. ISBN KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3. upr. vyd. Praha: Eduko, s. ISBN KOCIÁNOVÁ, H. Finanční gramotnost v kostce. Olomouc: Anag, s. ISBN NAVRÁTILOVÁ, P, JIŘÍČEK, M., ZLÁMAL, J. Finanční gramotnost. Kralice na Hané: Computer Media, ISBN RADOVÁ, J., DVOŘÁK, P., MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého. 8. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, s. ISBN SKOŘEPOVÁ, E. O penězích a hospodaření s Kačkou a Filipem. Finanční gramotnost pro třídu ZŠ. Praha: Fragment, s. ISBN SKOŘEPA, M, SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (manuál pro učitele). Praha: Scientia, s. ISBN pracovní sešity. SYROVÝ, P., TYL, T. Osobní finance. Praha: Grada Publishing, s. ISBN ŠOBA, O., ŠIRŮČEK M., PTÁČEK, R. Finanční matematika v praxi. Praha: Grada Publishing, s. ISBN

Internetové zdroje Finanční gramotnost do škol [on-line]. [cit ]. Dostupné z: MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Národní strategie finančního vzdělávání [online]. MF ČR, ČNB, MŠMT ČR, 2010 [cit ]. Dostupné z MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [on-line]. Praha: MF ČR, MŠMT ČR, MPO ČR, 2007 [cit ]. Dostupné z: a-strednich-skolach. MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Výzkumy k finanční gramotnosti. [online]. MFČR, 2010 [cit ]. Dostupné z: MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. MFČR: Závěrečná zpráva z výzkumu-plné znění (STEM/MARK, 2010) [online]. MFČR, 2010 [cit ]. Dostupné z: NÁRODNÍ ÚSTAV ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Finanční gramotnost [online]. NÚOV, 2008 [cit ]. Dostupné z: