Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U-2-015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filip Hofmann, C3A, 2011/2012.  Definice  Počátky  Itálie  Německo  Španělsko  Šíření do světa.
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Klíčová slova: extrémismus, komunismus, fašismus, nacismus.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
T o t a l i t a r i s m u s.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Česká republika Demokratický stát.
Problémy poválečného světa
Revize a zánik Versailleského systému
příprava na 2. světovou válku
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Světová hospodářská krize
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Události po první světové válce Vypracoval:Zbyněk Poulíček Michal Dvořák © 2004.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
Nástup fašismu Itálie.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Rasismus.
Fašistická Itálie Petr Machala.
OBČANSKÁ NAUKA STÁTOVĚDA POLITICKÉ IDEOLOGIE
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
FAŠISMUS.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Počátky fašismu v ČSR.
Poválečné Československo do roku
Fašismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.9.06
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Totalitní režimy Fašismus v Itálii
FAŠISMUS.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_10_20 Ročník 9 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
Fašismus BARBORA VÍTOVÁ, C3A POLITICKÉ HNUTÍ, IDEOLOGIE.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.5 Fašismus v Itálii Název sady: Moderní dějiny
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Nacismus NACISMUS V NĚMECKU árijec = příslušník „vyšší rasy“ (Němci)
NACISMUS V NĚMECKU.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola Čelákovice
FAŠISMUS V ITÁLII.
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
20. století 20. léta.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 6. Totalitní režimy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Politické ideologie a jejich základní proudy
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
KOMUNISMUS levicový extremismus Rusko (SSSR) communis (lat. společný)
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Totalitní režimy Fašismus v Itálii
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Transkript prezentace:

Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U-2-015

Co je státní režim? = způsob vlády = usměrňování života společnosti

Jaký státní režim máme v České republice? = demokracii

Co znamená slovo demokracie? Kde má tento systém svůj původ? - demos = lid, kratein = vládnout = vláda lidu - ve starověkém Řecku

Co je opakem demokracie? - totalita = naprostá kontrola nad občany ideologii = vládnoucí moc řídí všechny složky společnosti, prosazuje svou ideologii

Co znamená slovo ideologie? = soubor myšlenek a názorů na svět a jeho hodnoty, např. na politiku - sjednocení politických, sociálních a kulturních struktur uvnitř státu kontrolovaného jedinou stranou

Které nedemokratické státní režimy znáš? fašismus nacismus komunismus

fašismus ● vznik v Itálii ● název z fasces = svazky prutů se sekyrou = odznak moci římských úředníků ● fasci /faši/ de combattimento = bojové vojenské oddíly ● Mussoliniho diktatura

Benito Mussolini ● Mussolini uchopil moc v Itálii 28. října 1922 při takzvaném Pochodu na Řím. Následně ho italský král Viktor Emanuel III. jmenoval ministerským předsedou. ● roku 1926 vyhlašuje fašistickou diktaturu s vládou jedné strany. ● fašismus vyústil v agresivní zahraniční politiku italského státu a vedení dobyvačných válek ( např Itálie napadla a zčásti dobyla Habeš); před začátkem druhé světové války se Itálie stala spojencem nacistického Německa ● Úkol: připrav si referát o B. Mussolinim a fašismu!

nacismus Adolfem Hitlerem. ● totalitní ideologie oficiálně uplatňovaná diktaturou v Německu v letech 1933–1945 (tzv. Třetí říše) prostřednictvím Národně socialistické německé dělnické strany (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, NSDAP) vedené Adolfem Hitlerem.

nacismus ● vznikl spojením principu fašistického státu (zahrnující vůdcovský princip) a rasistických teorií o nadřazenosti árijské rasy (zahrnující podrobení či likvidací nižší rasy). ● Úkol: připrav si referát o A. Hitlerovi a nacismu!

komunismus ● z lat. communis = „společný“ ● politická ideologie, hlásající a požadující společné vlastnictví a odmítající třídní rozdíly mezi lidmi

komunismus ● začíná se rozvíjet v 1. pol. 19. st. a v rámci politické levice vznikla řada směrů socialistických hnutí ● nejvlivnějšími teoretiky socialistického (dělnického) hnutí se stali Karel Marx a Bedřich Engels.

komunismus ● poprvé získala levice moc v listopadu 1917 v Rusku pod vedením V. I. Lenina ● ve 20. letech 20. st. se z většiny evropských sociálně demokratických stran oddělily radikální frakce, které se přejmenovaly na komunistické strany

komunismus ● tyto strany byly pod přímým vlivem Moskvy ● po druhé světové válce se komunismus prosadil i v mnoha jiných zemích včetně Československa, kde komunisté vládli od února 1948 do konce roku 1989

komunismus ● většina komunistických režimů se zhroutila roku 1989 nebo brzy po něm, dodnes však existují, např. v Číně a dalších zemích ● Komunistické režimy sice často přinesly sociální jistoty a vzdělání širokým vrstvám obyvatelstva, nebyly však schopny ekonomicky a technologicky konkurovat vyspělým západním demokraciím a připravily o život desítky milionů lidí. ● Úkol: připrav si referát o komunismu!

Rozdíl mezi fašismem a komunismem: ● komunismus - myšlenka třídního boje ● fašismus - spolupráce tříd (vlastnictví výrobních prostředků – třídy) ● komunismus – kolektivní vlastnictví výrobních prostředků (státní, družstevní) ● fašismus - zachovává soukromé vlastnictví ● komunismus - klade důraz na univerzální lidské (humánní) hodnoty, i když je svou prací popírá ● fašismus – klade důraz na rasu (opovrhuje lidskou hodnotou)

Společné prvky totalitních ideologií: ● převaha policejního státu nad právním, ● řízené hospodářství (podřízeno zájmům státu), ● potlačení lidských práv, ● omlouvání zločinů principy „vyšších cílů“ nebo principy „nové morálky“, ● v čele hnutí, strany, národa je vůdce (stmeluje společnost, je nadtřídní, reprezentuje autoritu shora (lidé ho uznávají), ● vůdce - Německo – Führer, Itálie – Ducce, Španělsko – Caudillo.

Totalitní systémy ve světě: Itálie: Mussolini, 1922 pochod na Řím, do roku 1943 Portugalsko: Salazar 1928 – 1968 Španělsko: F. Franco, puč 1936, občanská válka, 1939 vítězí Frankisté, do 1975 Maďarsko: M. Horthy, 1920 – 1944 Slovensko: J. Tiso, 1939 – 1945 Rumunsko: Antonescu, Polsko: Pilsudski, , Beck

Úkol: ● Zjisti, ve kterých zemích v současnosti fungují nedemokratické státní režimy.

Odkazy k obrázkům ● ● ● ● ● ● ● ● ParteiabzeichenGold.jpeg ParteiabzeichenGold.jpeg ● Hammer_and_sickle.svg.png Hammer_and_sickle.svg.png ● arnstein.de/faecher/informatik/jgst9/Unterricht/heft2site/beitraege/Bullinger_Kirchner_Geschichte/lenin.jpg arnstein.de/faecher/informatik/jgst9/Unterricht/heft2site/beitraege/Bullinger_Kirchner_Geschichte/lenin.jpg

Zdroje: ●

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U-2-015