Světové hospodářství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 30 – Světové hospodářství AnotaceOpakování světového hospodářství AutorMgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
USA – hospodářský obr.
USA United States of America
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Stupeň rozvoje států světa
 Evropa jako celek má příznivé přírodní podmínky vhodné pro zemědělství a sídla  zdroje nerostných surovin jsou ale již částečně vyčerpány  přes určité.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Energetika, těžký průmysl Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
EVROPA Martin VRZALA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Průmysl Složka socioekonomické sféry – zabývá se produkcí výrobků
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Ekonomický vývoj ČR od roku 1918
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Hospodářství.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářství ČR. Vývoj hospodářství České země tvořily průmyslovou základnu pro celé tehdejší Rakousko –Uhersko V letech patřila ČR k průmyslově.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada40 AnotaceNárodní.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Soudobý svět Ekonomický pohled
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
EVROPSKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Hospodářství (ekonomika)
Vývoj v jednotlivých zemích
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Postavení CR v hospodářství
Škola PRO firmu firma PRO školu Zlín, 4. října 2018
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
GLOBALIZACE.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Světové hospodářství

Hospodářské sektory sektor – vznikne seskupením hospodářských vztahů na základě podobných znaků PRIMÁRNÍ SEKTOR prvovýroba - získání surovin a produktů z přírody a obdělávání půdy těžba, lesnictví, zemědělství rybářství SEKUNDÁRNÍ SEKTOR druhovýroba – zpracování produktů z prvovýroby a výroba hmotných statků průmysl TERCIÁRNÍ SEKTOR oblast služeb doprava, zdravotnictví, obchod, školství, kultura, komunální služby KVARTÉRNÍ SEKTOR peněžnictví, pojišťovnictví, obchod s nemovitostmi KVINTÉRNÍ SEKTOR vysokoškolské vzdělávání, věda a výzkum, státní správa, zdravotnictví vyčleňují se z terciéru pouze ve vyspělých regionech

Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) tropická jihovýchodní Asie soukromé vlastnictví trvalá sídla člověk krajinotvorným činitelem rozhodujícím sektorem hospodářství = primární sektor (zemědělství, lov, rybolov)

Vývoj lidské společnosti a hospodářství II. konec středověku => využití tekoucí vody, parní síly => manufaktury (SZ Evropa, textil) tepelná energie, stroje, masová produkce = továrny = průmyslová revoluce Anglie 18. století osvobození nevolníků, rolníků = pracovní síla do továren nárůst urbanizace (rozvoj měst) revoluce v dopravě (železniční, námořní) zrovnoprávnění obyvatel (ženy, vzdělání) nejvyspělejší země – hlavním hospodářským sektorem = sekundární sektor (průmysl, stavebnictví, nákladní doprava) zvětšující se rozdíly mezi bohatým „severem“ a chudým „jihem“

Vývoj lidské společnosti a hospodářství III. průmyslová revoluce změny klíčových odvětví textilní potravinářský energetický hutnický strojírenský po 1. sv. v. dominance USA, poté Japonsko svoboda člověka, právo na vzdělání, zdravotní péči, urbanizace člověk významným krajinotvorným činitelem (přímo i nepřímo) rozvoj terciéru (služby) – v nejvyspělejších zemích dominantním sektorem (60 % obyvatel) chemický (zprac. ropy a zemnímu plynu) dopravní strojírenství (auta) přesné strojírenství elektrotechnika

Vývoj lidské společnosti a hospodářství IV. informační revoluce již 30 let zpět – velký rozmach informačních technologií vědecké parky (USA, Indie) informační společnost nejvyspělejší země zvyšování kvality života občanů

Hospodářství = ekonomika, = celková hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území využívá se pro určování výkonnosti ekonomiky stát HDP HNP

Hlavní trendy současné ekonomiky po 2. sv. válce západ = vliv hospodářství USA, integrace EHS, … => nadnárodní výrobní a finanční organizace (internacionalizace) Japonsko – přestavělo celou strukturu průmyslu (na strojírenství, spotřební zboží) = „hospodářský zázrak“ => internacionalizace (kvůli kapacitě, ceně, ochraně prostředí) => investice => „asijští tygři“ 1. vlna = 2. vlna = textilní a oděvní průmysl, spotřební zboží, lodě, výroba oceli, umělá vlákna, dopravní prostředky, elektronika

Hlavní trendy současné ekonomiky ekonomické integrace (atlas str. 40) politické a ekonomické cíle … jednotlivé produkty cín, káva, banány EU

Hlavní trendy současné ekonomiky globalizace hospodářství šíření technických inovací „know-how“ dvoustranné a vícestranné dohody o spolupráci a o vzájemných výhodách (cla, daňové úlevy, …) propad či problémy jedné velké firmy nebo jednoho státu mohou rozkolísat celý světový hospodářský systém

Hlavní trendy současné ekonomiky globalizace hospodářství životní styl stravovací návyky kulturu (televize, rádio, film) => prosazovaní euroamerického pojetí těchto sfér je pro řadu režim, náboženství a sociálních skupin nepřijatelné globalizace = nezastavitelný proces má klady i zápory!

Úkoly Které globální firmy působí i na území ČR? Které české firmy byly či jsou zapojeny do procesu internacionalizace rozšiřováním výroby do zahraničí? Jaké výroby se dostávají na náš trh z produkce „asijských tygrů“? V čem vidíte výhody a nevýhody globalizace ekonomiky? Jak se projevuje internacionalizace hospodářství ve vašem městě?