Obr.1: Obr.2: Obr.3: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Advertisements

ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ČAS A JEHO MĚŘENÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Svržení atomových bomb na japonská města v srpnu 1945 Druhá světová válka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Jan Palach Tomáš Jílek.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Maya Angela a její moudrá slova
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Správné užití přímé řeči
Užitečné závaží.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
Materiál je určen pro žáky od 3.třídy.
Poměr v základním tvaru.
Skládání sil, rovnováha sil
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Slovo života Prosinec 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Děti odsouzených rodičů
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Psychologie test.
Základní škola Čelákovice
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Československá republika-demokratický stát
České země za 1. světové války
Peníze.
Citáty . Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transsexualita.
Poměr v základním tvaru.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Naučil jsem se....
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1. světová válka.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Obr.1: Obr.2: Obr.3: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

- označení pro systematické a státem provozované pronásledování a hromadné vyvražďování Židů prováděné nacistickým Německem a jeho spojenci během druhé světové války. Někteří termín rozšiřují i na pronásledování a vraždění dalších etnických a náboženských skupin, např. Romů, homosexuálů či politických odpůrců režimu. Nacistický holocaust, při kterém bylo vyvražděno okolo 6 milionů Židů, je jedním z největších zločinů v dějinách lidstva… Wikipedie.cz. Holocaust. Dostupné z: POJEM Holokaust (z řeckého holokauston celopal; holos celý + kaustos spálený), označovaný též jako šoa (hebrejsky neštěstí, zničení) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Ten, kdo zachrání jednu duši Izraele, jako by zachránil celý svět. (Talmud, Sanhedrin 4:5) Jak rozumíte tomuto výroku z Talmudu? Talmud je soupis rabínských diskusí týkajících se židovského zákona, etiky, které židovská tradice považuje za směrodatné Wikipedie.cz. Talmud. Dostupné z: Obr.4: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

NĚKTEŘÍ ŽIDŮM POMÁHALI Během holokaustu za 2. světové války mnozí pomáhali Židům přežít. Často bývají označováni jako „zachránci“. Seznam takových lidí není vyčerpávající. Postihuje pouze ty nejznámější osudy a osoby, kteří zachránili největší počet Židů před smrtí. Jad Vašem – památník holokaustu v Izraeli uděluje ocenění - Spravedlivý mezi národy - lidem, kteří nezištně pomáhali druhým a sami přitom riskovali vše. V současné době je takto oceněných více než 20 tisíc, přičemž ale řada lidí pomáhajících Židům doposud oceněna nebyla… Wikipedie.cz. Seznam lidí, kteří pomáhali Židům. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PÁR JMEN… Frank Foley – britský agent MI6, který pracoval pod krycí identitou úředníka velvyslanectví v Berlíně v oddělení výdeje pasů a víz. Zachránil až Židů… Varian Fry – americký novinář, který zachránil až 4000 Židů… Charles Coward – britský důstojník, který propašoval přes 400 Židů z pracovního tábora Monovitz… a mnoho jiných… Dalším třem se budeme věnovat podrobněji… Wikipedie.cz. Seznam lidí, kteří pomáhali Židům. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

První nástupiště v Praze – odhalena socha od britské autorky Flory Kent. Vytvořila objekt skládající se ze tří postav vymodelovaných podle skutečných osob – sira Wintona, vnučky jednoho ze zachráněných dětí a chlapce, podobajícímu se tříletému Hansimu, jenž přijel posledním vlakem do Anglie, bohužel však po několika dnech zemřel. „Wintonův čin byl ojedinělým paprskem světla v době hluboké temnoty,“ dodává Kent. Obr.5: Obr.6: Novinky.cz. Online. Odhalení sochy F. Kent. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Nicholas Winton se narodil 1909 rodičům německo-židovského původu v Anglii, v Londýně... Židovství hrálo u celé rodiny velmi malou roli… Rodiče doma mluvili německy a anglicky… Po studiích pobývá v Německu, dostává se do Berlína, kde pracuje v bance a užívá si přepychu. Vůbec si neuvědomuje ošklivé události, které pomalu propukají. O Hitlerovi se mluví už pár let, po roce 1933 začne otevřené pronásledování Židů. Pak působí ve Francii, kde začal pracovat v Národní bance v Paříži do roku Tam skončila jeho učňovská léta a Winton získal kvalifikaci v oboru bankovnictví. Plánoval si, jak stráví rok v New Yorku, ale otec povolal Wintona zpátky do Londýna. Jeho prvním zaměstnavatelem se stala Anglo–česká banka. Brzy byl ale propuštěn. Uvědomil si, že je nejvyšší čas opustit domov a odstěhovat se. Winton si vždy přál létat. V roce 1933 získal kvalifikaci pilota. Když později v roce 1942 vstoupil do RAF – anglického královského letectva -, byl jeho zrak na pilota už moc slabý. Jeho dalším koníčkem byl šerm a v roce 1938 patřil mezi ty, kteří měli vybírat britský šermířský tým pro olympijské hry, ale vše překazila válka. CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Kdy a kde se Winton narodil? 2) Z jaké rodiny pocházel? 3) V jaké oblasti pracoval? 4) Čím také byl, jaké měl zájmy? 5) V jaké oblasti bys chtěl/a pracovat ty a jaké máš sny, zájmy? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Od poloviny třicátých let k nim začali chodit příbuzní a přátelé, kteří utíkali z Německa před nacismem. Winton si začal uvědomovat skutečnou situaci a nebezpečí, které hrozí Židům. Když si tehdy devětadvacetiletý muž krátce před Vánocemi r balil zavazadla na lyžařskou dovolenou ve Švýcarsku, nevěděl, že místo toho odjede do Prahy, kde se ujme záchranné mise a vezme na sebe obrovský úkol zorganizovat evakuaci ohrožených dětí z Československa. Stane se z něj britský „Oskar Schindler“. Winton vzpomíná: „Všechno se to stalo během jednoho telefonického rozhovoru v prosinci Chystal jsem se odjet příští pondělí lyžovat se svým přítelem Martinem Blakem. Zavolal mi a řekl prostě:,Zrušil jsem dovolenou a doufám, že uděláš totéž. Odjíždím do Prahy. Dostal jsem velice zajímavý úkol a potřebuji tvou pomoc. Mám hrozně naspěch a nemám čas na podrobnosti, ale moje adresa je hotel Šroubek Praha. Přijeď, jak nejdřív můžeš.´ “ Bez meškání zrušil dovolenou a zamluvil si letenku do Prahy. Když dorazil do hotelu Šroubek, Blake mu začal vyprávět o uprchlících, kteří utíkají ze Sudet do Československa před příchodem Hitlerovy armády. Blake se snažil ze země dostat dospělé (především politiky, intelektuály, umělce). Nevyřešenou otázkou zůstávaly ŽIDOVSKÉ DĚTI… CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Kdo byl v Evropě v ohrožení? 2) Kde, jak se chystal Winton si užít? 3) Proč změnil své plány? 4) Koho chtěl zachránit? 5) Už si taky změnil/a někdy své plány a pomohl/a nějak druhým lidem? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Neexistoval nikdo, kdo by zorganizoval hromadný odjezd ohrožených dětí, dokud se neobjevil Winton. Pomoc potřebovaly tisíce dětí. Rodiče dětí stáli před kanceláří a byli ochotní zůstat v ČSR, najde-li se způsob, jak děti dostat do bezpečí. Někteří byli bohatí, jiní neměli ani na oběd. Winton si uvědomoval, že musí sepsat seznam nejnaléhavějších případů. V Praze byl vlastně na dovolené se souhlasem zaměstnavatele. Winton požádal svého šéfa, aby mu dovolenou prodloužil aspoň o týden. Pak se vrátil do Londýna vybaven stovkami snímků a podrobnostmi o dětech. Obracel se na různé organizace, ale bez úspěchu. Protože Wintona nikdo nesponzoroval a vše dělal na vlastní pěst, bylo všechno ještě složitější a zdlouhavější. Než dostal víza, musel předložit žádost pro každé dítě zvlášť, dále lékařské vysvědčení a důkaz, že je pro dítě připravený domov a má ručitele nebo pěstouna, který je ochoten ho živit a posílat do škol až do sedmnácti let jeho věku. Dále musel složit záruku 50 liber na možné vrácení dítěte zpět do země. Aby obdržel co nejlepší výsledky, dal Winton vytisknout karty s fotografiemi, jejich jmény a věkem, aby si budoucí ručitelé mohli vybrat. CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Jaké organizace Wintonovi pomohly? 2) Co vše musel Winton zajistit? 3) Jaké vlastnost dle výše uvedených skutečností bychom mohli Wintonovi připsat? 4) Máš tyto vlastnosti i ty? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Kvůli liknavosti z nepochopení situace museli dokumenty falšovat. Každé dítě muselo mít své britské i tranzitní vízum, bylo třeba zamluvit vagóny a později celé vlaky na transport. První seznam dvaceti dětí, pro něž byly nalezeny domovy a sponzoři, předložil Winton 14. března 1939 – den před německou invazí a okupací toho, co ještě z Československa zbylo. Situace byla den ode dne horší, Winton nelenil a získával styky v rozhlase, v novinách, ve školách. Nabídky se jen hrnuly: od Židů a židovských organizací, křesťanských rodin a institucí, od duchovenstva, učitelů, lékařů. Poslední transport – ten největší – měl odjet z Prahy 1. září Toho dne vtrhl Hitler do Polska a hranice byly uzavřeny. Na nádraží se už shromáždilo dvě stě padesát dětí, ale vlak nesměl odjet. Všechny tyto děti odvezli později nacisté do koncentračních táborů. Vyhlášení války znamenalo konec dětských transportů. Hranice byly neprůjezdné. CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Jak měly židovské děti cestovat? 2) Odkud pak získával Winton podporu? 3) Kdo o děti projevil zájem? 4) Jak dopadl poslední transport? 5) Dokázal/a bys i ty žít s cizími dětmi? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

SEZNAM DĚTÍ PŘIVEZENÝCH DO 1. ZÁŘÍ 1939 Transporty z Prahy: 14. března 1939 – 20 dětí 19. dubna 1939 – 36 dětí 29. dubna 1939 – 29 dětí 13. května 1939 – 61 dětí 2. června 1939 – 123 dětí 1. června 1939 – 241 dětí 20. července 1939 – 76 dětí 2. srpna 1939 – 68 dětí Různé transporty z Vídně atd. – 15 dětí Celkem 669 dětí CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Winton se po válce vrátil ke své úřednické práci. Na jeho činy by se asi zapomnělo, kdyby jeho žena Grete v roce 1988 neobjevila dokumenty se seznamy dětí a dopisy rodičů, které chtěl Winton vyhodit. Na dotaz, proč o záchranné misi neřekl ani své ženě, odpověděl: „Přeci každý muž má před svou ženou nějaké to tajemství“. Jeho chráněnci Wintona objevili až padesát let po tom, co jim zachránil život, a za velkého zájmu veřejnosti mu v Londýně v roce 1988 před televizními kamerami BBC poděkovali. BBC pozvala Wintona a jeho „děti“ do jednoho pořadu jménem „That's Your Life“. Tam se ocitl poté, co jeho žena předala dokumenty historičce Elizabeth Maxwelové. Setkání bylo překvapením pro obě strany. Winton nevěděl, že osoby sedící v publiku jsou zachráněné děti, a ony, že jemu vděčí za život. Šok, slzy a dojetí byly nefalšované října 1998 přijal Nicholase Wintona k soukromé návštěvě prezident Václav Havel, udělil mu řád T. G. Masaryka - Anglická královna mu propůjčila titul člena Nejvznešenějšího řádu Britského impéria, jeho celé jméno proto zní: Sir Nicholas Winton CRG.cz. Historie. Nicholas Winton. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Kolik dětí Winton celkem zachránil? 2) Jakých poct se Winton dočkal? 3) Co se od p. Wintona můžeme naučit my? 4) Co tě nejvíce zaujalo? 5) Dá se něco podobného podnikat i v dnešní době? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Z pražského Hlavního nádraží dne 1. září 2009 v devět hodin vyjel do Británie historický vlak Winton Train. Symbolická čtyřdenní jízda do Londýna je věnovaná sedmdesátému výročí záchranných misí sira Nicholase Wintona. Na Liverpool Street Station přijel vlak 4. září 2009 a Sir Nicholas Winton ho tam osobně přivítal. CT24. Online Zachránce Winton. Dostupné z: Obr.7: Obr.8: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Oskar Schindler (1908 – 1974) byl kontroverzní německý obchodník, známý tím, že zachránil okolo Židů před smrtí ve vyhlazovacím táboře. Po okupaci Československa vstoupil do NSDAP. Schindler byl v čele krakovské továrny na smaltované výrobky. V jeho továrně pracovalo okolo dělníků, z toho asi polovina byli Židé z krakovského ghetta. V březnu 1943 došlo k likvidaci krakovského ghetta a jeho obyvatele vojáci násilím přesunuli do nového koncentračního tábora v Płaszowě. Schindler byl údajně svědkem tohoto teroru. V létě 1943 se domluvil s velitelem Płaszowa na přesunu cca 600–700 Židů do pobočního tábora u továrny, kde mohli být v relativním bezpečí. Na podzim 1944, kdy se blížila Rudá armáda a koncentrační tábor měl být likvidován, Schindler zorganizoval přesun necelé tisícovky svých dělníků do továrny v Brněnci. Oskar Schindler získal řadu mírových cen. Byl oceněn titulem Spravedlivý mezi národy. Wikipedie.cz. Oskar Schindler. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr.10 Obr.9: Novinky.cz. Online. Odhalení sochy F. Kent. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr.12: Obr.11: Novinky.cz. Online. Odhalení sochy F. Kent. Dostupné z: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Kolik lidí asi zachránil Schindler? 2) V jaké oblasti pracoval? 3) Jak Židy zachraňoval? 4) Jaký titul obdržel? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr.14: Google obrázky volná licence, uživatelská práva – obrázky, které lze opětovně využít : Obr.13: Google obrázky volná licence, uživatelská práva – obrázky, které lze opětovně využít: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Poznámka: Google do Rozšířeného hledání obrázků přidal filtr nazvaný Uživatelská práva. Tak se naleznou obrázky, které lze znovu použít! obrazky-podle-licence

Wikipedie.cz. Corrie ten Boom. Dostupné z: Narodila se r v Haarlemu v Holandsku v křesťanské rodině. Od roku 1942 se celá rodina C. Ten Boom velmi aktivně zapojila do podzemního hnutí. Ukrývala židovské uprchlíky, které tak uchránila od jisté smrti. Byli křesťané, přesto se rodina nijak nesnažila obracet uprchlíky na křesťanskou víru. Ponechali jim např. i možnost slavit šábes. Celá rodina byla zatčena za pomoci holandského udavače. Byli nejprve posláni do vězení, později do holandského koncentračního tábora pro politické vězně a nakonec do německého koncentračního tábora Ravensbrück. Zde zemřela v září 1944 její sestra. Corrie byla propuštěna v prosinci V autobiografickém románu Útočiště později napsala, že její propuštění bylo administrativní chybou a o něco později byly v koncentračním táboře postříleny všechny vězenkyně jejího věku. Po válce se vrátila do Holandska a později cestovala po celém světě – kázala o křesťanství, lásce a odpuštění. V r byla oceněna titulem Spravedlivý mezi národy. Byla povýšena holandskou královnou do šlechtického stavu. Dnes na památku existuje Muzeum v Haarlemu. Nikdy se nevdala a neměla žádné děti. Zemřela na své narozeniny v jedenadevadesáti letech v USA. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Z jaké země byla C. Ten Boom? 2) Jaké náboženství vyznávala? 3) Jak Židy zachraňovala? 4) Co dělala po válce? 5) Jaké tituly obdržela? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

BOOM, Corrie ten. Útočiště. M. Skořepa. 1. vyd. Praha : KMS, s. ISBN Dozorce koncentračního tábora prosil o odpuštění Holanďanka Corrie Ten Boom přežila koncentrační tábor v Ravensbrücku. Její sestra tam však zahynula. O dva roky později narazí na jednoho ze svých trýznitelů. Ten ji prosí o odpuštění. Mnichov v roce 1947: Vážné tváře hledí upřeně směrem ke mně. Právě jsem v jednom kostele kázala a vyprávěla o čase, který jsem strávila v koncentračním táboře. Shromáždění skončilo a návštěvníci mlčky opouští sál. Jeden z mužů mi jde naproti. Prodírá se davem a míří ke mně dopředu. V tom okamžiku vidím kabát, hnědý filcový klobouk, pak modrou uniformu a baret s lebkou a se zkříženými hnáty. Vidím velkou místnost, kde jsme se všechny musely svléknout do naha. Na podlaze leží naše boty a šaty. Nazí musíme projít kolem nich. Vzpomínám si, jak jsme se styděly; vidím svou vyhublou sestru, její vystupující žebra pod pergamenovou kůží… Jak daleko může jít odpuštění? Dostaly jsme se do koncentráku, protože jsme v našem domě ukrývaly židy. Sestra to nepřežila. Vzpomínám si na tohoto muže s bičem za pasem. Poprvé od té doby jsem stála svému trýzniteli tváří v tvář. Krve by se ve mně nedořezal. Oslovil mě: „Mluvila jste o Ravensbrücku. Byl jsem tam dozorcem.“ Pak pokračoval: „Stal jsem se křesťanem.“ Podal mi ruku a zeptal se: „Odpustíte mi?“ Několik okamžiků jsem stála před ním jako opařená, ale přišlo mi, jako by to byly celé hodiny. Bojovala jsem sama se sebou. Má sestra přece přišla v koncentračním táboře v Ravensbrücku o život! Tu jsem si vzpomněla na jedno místo v Bibli: „Ale jestliže lidem neodpustíte jejich provinění, pak ani váš Otec neodpustí vaše prohřešky vám.“ Matouš 6,15 Odpustit nebo zůstat invalidou? Po válce jsem otevřela ústav pro oběti nacismu. Tam jsem zažila, že ti, co dokázali odpustit, byli vnitřně osvobozeni zcela nezávisle na svých tělesných postiženích. Naopak ti, kteří setrvali ve své hořkosti, zůstali invalidy navždy. Ještě pořád jsem stála před oním mužem. Chlad se zmocňoval mého srdce. Odpuštění však není jen pocit, ale v první řadě je to akt vůle. Modlila jsem se a zvedla ruku. Modlila jsem se, aby mi Bůh daroval také pocit odpuštění. A pak jsem zcela mechanicky vložila svou ruku do jeho dlaně. Potom se stalo něco neuvěřitelného! Z mého ramene vytryskl horký proud. Proběhl mojí rukou a přeskočil do našich dlaní. Celá má bytost byla prostoupena uzdravujícím teplem. Najednou jsem měla v očích slzy a mohla říci: „Odpouštím ti! Odpouštím ti z celého srdce.“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) O čem pojednává příběh? 2) Jaká kniha zde p. Boom pomohla? 3) Zažil/a si již taky, že ti někdo ublížil a smířili jste se? Jaké to je, žít v nepřátelství? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.