Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA Autor Jiří Krejčí Tematický okruh Základy státoprávní teorie, politologie a práva Ročník 3. Datum tvorby Anotace Výukový učební materiál tematizuje dvojí základní význam pojmu právo, zabývá se konfrontací pojmů morální a právní norma, definuje prameny práva, vývoj práva a tzv. descendenční právní teorii. Hypertextový odkaz vede v závěrečném testování znalostí ke stránkám Ústavního soudu v Brně, na nichž se žáci mohou seznámit s aktuálně řešenými kauzami této instituce. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBJEKTIVNÍ (ABSTRAKTNÍ) SUBJEKTIVNÍ (KONKRÉTNÍ) (Ryska, Puškinová, 2012)
PRÁVO JAKO MOŽNOST CHOVÁNÍ PRÁVO JAKO SYSTÉM NOREM SUBJEKTIVNÍ PRÁVO konkrétní ve smyslu anglického „right“ nárok účastníka právního vztahu „mít právo na něco“ OBJEKTIVNÍ PRÁVO abstraktní ve smyslu anglického „law“ soubor předpisů, podle kterých se organizuje a řídí život lidské společnosti (Eichler, 1995)
Právní normy jsou závazná pravidla, která jsou vyjádřena zvláštní, státem uznanou formou Morální normy se v různých vrstvách společnosti mohou lišit – nejsou kodifikované. právo morálka (Emmert a kol, 2003)
1. Zvykové právo – obyčejové, nepsaná pravidla předávaná z generace na generaci, uplatňuje se v rodových společenstvích před vznikem prvních států, především ustanovení trestního práva 2. Písemné předpisy – vynucené orgány státu - k nejstarším zákoníkům patří kodex bybylonského krále Chamurapiho (1800 př. Kr.), římský Zákon dvanácti desek (5. stol. př. Kr.), ve slovanském prostředí Zákon sudnyj ljudem (9. stol.) (Eichler, 1995, Emmert a kol, 2003)
souhrn všech právních předpisů daného státu systém stupňovitě organizovaný dle právní síly předpisů (Eichler, 1995) Každý stát má svůj vlastní právní řád a vyžaduje jeho dodržování po vlastních občanech i cizincích, kteří pobývají na území státu. Každý je také vázán právním řádem svého státu, i když pobývá na území jiného státu, pokud se nedostává do rozporu s jeho právním řádem (Emmert a kol, 2003)
základní jednotka právního řádu závazné pravidlo povinnost cosi činit, či zdržet se jednání struktura: a) hypotéza – okruh osob a vztahů b) dispozice – vlastní pravidlo c) sankce – následky nezachování normy (Emmert a kol, 2003)
normativní právní akty právní obyčeje, zvyklosti soudní precedenty normativní smlouvy (Emmert a kol, 2003)
ústava ústavní zákony zákony vládní nařízení vyhlášky ministerstev vyhlášky nižších správních celků zákonné předpisy podzákonnépředpisy (Emmert a kol, 2003)
VEŘEJNÉ SOUKROMÉ (Ryska, Puškinová, 2012)
1. Pokuste se vymyslet příklad amorálního, ale legálního jednání a příklad nelegálního, ale morálního činu. 2. Chamurapiho zákoník se vyznačoval principem „oko za oko, zub za zub“. Z jakého důvodu se od tohoto pojetí spravedlnosti ustoupilo? 3. Věděli byste, jak se nazývá instituce dbající na dodržování ústavnosti v naší zemi? 4. Pomocí níže uvedeného hypertextového odkazu nalezněte aktuálně projednávané kauzy dané instituce. ÚS
EICHLER, Bohuslav, Radovan RYSKa a Vladimír SVOBODA. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: Základy společenských věd pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, ISBN EMMERT, František; KATRŇÁK, Tomáš; KRAUSOVÁ, Marcela a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2003, ISBN RYSKA, Radovan; PUŠKINOVÁ, Monika. Právo pro střední školy. Praha: Eduko, 2012, ISBN ÚSTAVNÍ SOUD ČR. Projednávané plenární věci [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: